Vraag: Hoe werk je een antenne weg?

Ik heb tot nu toe bij alle modellen de antenne aan de achterkant van de romp uit laten steken.
Dit is wel effectief maar niet fraai.

Dus nu is mijn vraag: Op wat voor een manier kun je de antenne wegwerken in het vliegtuig zelf zonder dat het problemen oplevert voor de ontvangst?

Joost zei:
http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=437

In deze tread staat voornamelijk de uitleg over het inkorten & het gebruik van een andere antenne.

Mijn vraag is meer gericht op de juiste manier van wegwerken van de volledige antenne in het toestel.

Ik steek de antenne altijd door een rietje (bij ikea vind je er van 70 cm!)
nog en tip: "steek" in de antenne altijd in een hoek (vb laat de antenne het richtingroer volgen) dan heb je minder last van "tikken"

Niels

Maar kun je de antenne in een bocht terug naar voren laten lopen?
Of b.v zig zag over de rompvloer?
Mag je antennedraad kruisen?

Jeroen,

De antenne moet zo recht mogelijk lopen en zo min mogelijk paralel aan andere elektrisch geleiders, b.v. stalen struurstangen.
Als je de antenne zigzaggend in de romp legt of terug naar voren laat lopen krijg je een vergelijkbaar effect met het inkorten van de antenne, niet goed dus!!!!!
Het beste is de antenne boven uit de romp laten steken en die dan aan de bovenkant van het kielvlak vast maken. Het ziet er dan uit als een "echte" antenne op een "echt" vliegtuig. Je vangt dan twee vliegen in één klap. De antenne is zo recht mogelijk en kan niet paralel lopen aan de stalen stuurstangen.
Als je toch de antennen oprolt, zigzag opvouwt of wat dan ook dan zal je er in eerste instantie weinig of niets van merken. Alleen bij de reikwijdte test zal je zien dat die beduidend kleiner is geworden. Je zult ook merken dat storingen van buitenaf ook sneller en eerder invloed zullen hebben. Het kan heel lang goed gaan maar op een gegeven moment krijg je toch problemen en zal je brokken kunnen krijgen.

Is de Carson mini antenne niet iets? Te koop bij Quartel in Roosendaal. Kost 5,10 euro dacht ik zo. Ik vind hem er fraai uit zien.

Baai, Christopher.

bouw een buisje in de het vaste deel van het richting roer en laat die de romp in lopen.
ga zeker geen dingen zagzag door je romp.
persoonlijk ben ik voor om je antene weg te werken.
je zal zeker niet de eerste zijn die zijn antene in de auto blijft hangen en hem zo sloopt.
helaas merk je dat meestal pas als je storing hebt.

Gewoon in een 'rietje' (bv een buitenmantel van een stuurstang) uit de romp van je toestel of naar je kielvlak spannen. Misschien niet het mooiste maar wel het beste.

afb212.jpg

of
afb213.jpg

Als je je antenne naar je kielvlak spant bescherm de kamel dan wel tegen knikken met brandstofslang of krimpkous

Grz

Mark

Niels,
nog en tip: "steek" in de antenne altijd in een hoek (vb laat de antenne het richtingroer volgen) dan heb je minder last van "tikken"
Wat bedoel je precies met deze zin, snap 'm niet helemaal.
Bedoel je dat je je antenne altijd onder een hoek moet plaatsen tov bijvoorbeeld je stuurstangen?
Ik had namelijk de antenne van mijn holiday onder uit het rompje hangen (en dus parallel aan de romp en stuurstangen tijdens het vliegen), en had regelmatig last van "tikken", ik denk dat dat uiteindelijk ook de crash van mijn holiday heeft veroorzaakt??? Midden in een duikvlucht, volgas een 'tik' en knak.

euh, niet direct een hoek teg. de stuurstangen :? Hoe kan ik dit duidelijk uitleggen...

Je moet de laatste +-15 cm van de antenne 90 graden naar boven plooien. Je volgt dus bvb de onderkant van de romp met de antenne, en plooit de laatste 15 cm naar boven en werkt die weg in het richtingsroer

Ik hoop dat dit duidelijker is, laat ff weten of je het snapt, anders maak ik morgen vlug effe een schetsje...is nu wat laat :wink:

Niels

Begrijp 'm (denk ik). Antenne dus gewoon in de romp bouwen en de laatste 15 cm haaks omhoog plaatsen. Is het zo dat juist deze haakse hoek in de antenne het tikken voorkomt?
Weet je ook waarom :?:

Back