Vraag: hoe oracover met witte achterkant mooi af te werken.

• Topicstarter Topicstarter DavidD
  • Startdatum Startdatum
D

DavidD

Guest
voor mijn huidige bouwproject heb ik paarse oracover aangeschaft maar nu ik bezig ben met beplakken valt het me ineens op dat deze, in tegenstelling tot andere oracover die ik heb liggen(andere kleuren) niet geheel doorgekleurd is maar een witte achterkant heeft, hierdoor zijn de naden waar twee lagen over elkaar liggen wel erg duidelijk te zien.
Is hier iets tegen te doen, behalve verven?

David.

Ik denk dat zoiets eigenlijk je enige optie is; met een fijn penceel en de juiste kleur lak voorzichtig het witte lijntje wegwerken. Dit zal trouwens altijd zichtbaar blijven. Andere optie is natuurlijk om te kijken bij de modelbouwwinkel af ze een andere folie hebben in een voor jou acceptabele kleur die niet is voorzien van een witte backing, of, als het geen schaalmodel betreft, de overgang tussen de twee verschillende kleuren bedekken met een contrasterende kleur "striping tape".

Ik heb die randen met thinner weg kunnen halen.
Je moet wel zeker weten dat de randen goed dicht geplakt zijn, anders los je ook de lijmlaag onder de oracover op.
Als oracover lijmresten achterlaat is het met thinner ook heel goed te verwijderen, en de folie zelf kan er wel tegen.

Succes

De witte randen die je ziet zijn de is de lijm de loskomt als je de oracover aanbrengt met de (strijk)bout. Dit kan je gewoon weghalen met thinner.
Niet praten maar vliegen

Het leuke is nu juist dat alle andere oracover die ik heb liggen meegekleurde lijm heeft, de folie heeft dus aan beide kanten dezelfde kleur!
Nou vroeg ik me af wat de reden is dat voor zover ik weet alleen die ene kleur een witte achterkant heeft, terwijl een andere kleur die ik op hetzelfde moment aangeschaft heb wel gewoon door en door gekleurd is.

Ik zal eens voorsichtig een stukje proberen met thinner, want de laatste keer dat ik daarmee aan de gang ging ontkleurde er spontaan wat decals.... 8O

om te vliegen is een vliegtuig niet overbodig(en voldoende elastiek...)

Back