Vraag configuratie rolroeren volksplane duo

Hoi,

Ik heb een volksplane duo van Graupner gekocht.
(Dubbeldekker volksplane, bouwdoos van een jaartje of 20 geleden?

Houtbouw is al helemaal klaar. Ik ben dus aan het afwerken en vliegklaar aan het maken.

Ik zit alleen te twijfelen over de aansturing van de rolroeren.
(zitten alleen in de ondervleugel)

Orgineel wordt dat met een centrale servo gedaan en stuurstangen door
de vleugel en via een 90 graden hulpstukje omgebogen naar de rolroeren.

Zal ik dit zo houden of is het beter om voor elk rolroertje een aparte servo in de vleugel te zetten?

Ik hoor graag wat jullie idee hieover is.

groet Frank

Beter is om voor elk rolroer apart een mini servo te gebruiken, zo duur is dat mini spul niet meer. Nog leuker als de zender dit ook ondertsteund, kun je ook nog landingsflapjens programmeren ed.

Hallo Benno,

Met voor elk rolroer een servo kun je zoals gezegt flaps of spoilers instellen (voor de volksplane niet echt nuttig) , maar ook rolroer differentiatie. Dit betekend dat de roeren verder omhaag gaan dan naar beneden, het nut hiervan is dat je zo een mooiere rol kunt maken :D

Dank jullie,

Ik heb inmiddels 2 servo's in de vleugel gebouwd.
Zodra model af is zal ik even een fotootje plaatsen.

eerst van het weekend de 4 takt 6,5cc maar eens laten lopen...

frank

Huibert zei:
Hallo Benno,

Met voor elk rolroer een servo kun je zoals gezegt flaps of spoilers instellen (voor de volksplane niet echt nuttig) , maar ook rolroer differentiatie. Dit betekend dat de roeren verder omhaag gaan dan naar beneden, het nut hiervan is dat je zo een mooiere rol kunt maken :D
Die flaps en diferentiatie was mij bekend, maar wat versta je onder spoilers, remkleppen o.i.d.?

Back