Ik heb mijn boot, na de primer, met 2k lak gespoten. Hoewel ik de spuitbus heb verwarmd in een emmer warm water, vloeide de lak niet mooi. Ik denk omdat de temperatuur van de omgeving en de boot te laag was, ca 12 graden. Dacht aan opschuren en polijsten, maar op een paar plekken door de 2K heengegaan tot de primer en ook soms tot op het carbon laminaat. Dit is dus niet gelukt. Nu heb ik de boot helemaal dof geschuurd met waterproof 800 en wil weer opnieuw een poging met 2K lak wagen. Zal beter op de temperatuur letten (20 graden). Adviseren jullie eerst een primer op te zetten en daarna 2K, of is een primer niet nodig. Is een met 800 geschuurde ondergrond te glad? Beter met 400 of…? Alle tips zijn meer dan welkom. Groet Wim
Je hoeft er niet een nieuwe laag primer op te zetten. Netjes schuren met 400 of 800 (wat jij wil) is voldoende. Ik zou de spuitbus niet verwarmen. Dat heeft effect op de viscositeit van de verf (dikte) Als alles 20 graden is moet het lukken. Begin met een kleeflaag, dus nevel erop. Daarna dekkend en indien nodig, een 3e laag. Succes !
Als je door de laklaag en de primer gegaan bent dan zou ik er echt wel een nieuwe primerlaag op zetten, Die primerlaag na uitharden weer lichtjes aftoppen (schuren) en dan heb je een goede ondergrond voor de 2e poging Zorg dat de boot rond de 20 graden is en de spuitbus in lauwwarm water opwarmen is beter dan koud..
Ik zou de oude laag afschuren, aangezien er bij het uitharden iets niet goed is gegaan moet deze eraf. Bovendien heb je het over een carbon boot, neem aan dat gewicht ook belangrijk is. Korrel 400 is prima voor uitvlakken, voor een gladde finish zeker fijner nemen, korrel 800 is dan prima. Je schrijft 2K spuitbus, is dat een bus die je voor aanvang mengt met een ventiel, of heb je deze laten mengen bij de verfshop? En je schrijft voorverwarmen, maar waar heb je gespoten? Luchtvochtigheid is nogal hoog en dat is bij spuiten nadelig. Verf hoef je niet voor te verwarmen, de verf en de omgeving tussen 15 en 20 graden is meest ideaal, mits die omgeving niet buiten is of de schuur. Mijn schuur zit momenteel boven de 80% relatieve luchtvochtigheid, is enkelsteens en onverwarmd, daar kun je deze tijd van het jaar echt niet spuiten, ondanks het lekkere zonnetje gisteren.
Ik verwarm mijn spuitbussen altijd voor en zelfs tussendoor zet ik ze in een pan warm water. Niet voor de viscositeit maar om de druk hoog genoeg te houden. En @Trilliwilli een voorgemengde spuitbus van de verfschop kan nooit 2K zijn, een 2K spuitbus heeft altijd een extra ventiel en de houdbaarheid is heel beperkt. Wat betreft luchtvochtigheid, ja, dat gaat problemen geven op dit moment, of je moet het echt op het midden van de dag doen en dan even de luchtvochtigheid in de gaten houden. GJ
@GJVO voorgemengde spuitbussen kunnen wel degelijk 2K zijn. Alleen die moet je binnen 6 uur na menging ook gebruiken, heb ik in het verleden regelmatig gebruikt. Als je deze bus te lang laat staan wordt het niks, maar dan komt er ook niks meer uit. Vandaar mijn vraag, want ook een ventielbus kun je na menging nog maar kort gebruiken. Voorverwarmen verkort de vloeitijd, als onervaren spuiter wil ik juist een langere vloeitijd, vandaar mijn advies. Ik denk persoonlijk dat de hoge luchtvochtigheid spelbreker is, vanmorgen gaf buienradar 92%, dat is echt veels te hoog.
Een ventielspuitbus kan je nog een uur of 12 na activatie gebruiken. Ik heb zelf echt nog nooit een voorgemengde 2K spuitbus kunnen kopen, zou wel handig geweest zijn. Als ik 2K spoot dan was het zelf mengen en dan met de verfspuit en compresssor aan de gang. Ik zag gistermiddag even iets van 59% luchtvochtigheid, dan kan je spuiten maar zelf zou ik nu liever in een goed opgewarmde kamer met lage luchtvochtigheid spuiten. Ik weet niet wanneer de temperatuur omhoog en luchtvochtigheid weer iets naar beneden gaan, hopelijk snel, het begint me nu al wat te koud te worden. Er was trouwens in een ander draadje ook een probleem met dof uitslaande verf, ook een vochtigheidprobleempje. Dus of wachten op droog weer en anders op de zomer. Of je gaat naar een doe het zelf garage en huurt een spuitcabine voor een uurtje of 2. GJ
Mannen Mijn probleem kwam denk ik door lage temperatuur en hoge luchtvochtigheid. Omdat ik binnen geen goede spuitplek heb, moet ik buiten spuiten. We hebben wel een garage, maar die krijg ik nu niet op 20 graden. Nog afgezien van de luchtvochtigheid. Ik vaar deze winter met de afgeschuurde boot en pak het spuittraject weer op in het nieuwe jaar. De 2K lak meng ik dmv de dop ondrr aan de spuitbus. De doe het zelf garage met spuicabine is wel een heel goed idee! Heel erg bedankt voor de waardevolle tips Wim
Heb bij DHZ garage De Heining in Amsterdam een te huren spuitcabine gevonden. Kost 55 incl btw voor een uur (30 voor een half uur) Mij is gezegd dat de cabine op 60 of zelfs 120 graden te brengen is. Heeft iemand ervaring met deze spuitcabine bij de Heining Is 60 of 120 graden niet te warm voor een koolstof/ epoxy romp? In een post hierboven lees ik dat 20 graden prima is. Iemand aanvullingen daarop? Wim
Ik zou na spuiten de garage rond de 50 graden zetten. Dat doe je om de verf snel te laten harden. Des te eerder kan je hem polijsten. Maar je kan het even navragen bij de Heining, er lopen daar genoeg mensen die daar ervaring hebben. GJ
Het verwarmen van een koolstof epoxy romp is heel goed om de kwaliteit te verbeteren. De epoxy hars zal beter uitharden en ook beter tegen de zon kunnen. Dit heet temperen. Bij sommige epoxy soorten (vaak de betere) nodig, bij alle andere wenselijk. MAAR!!!! Niet zomaar je romp die bij kamertemperatuur uitgehard is snel opwarmen tot 60°C !!!! Wanneer je een epoxy + vezel (glas, kool of aramide) product gaat temperen en de opwarming gaat snel, wordt het product zacht en verliest het zijn vorm. Dat zacht worden gebeurt in het algemeen bij een temperatuur zo'n 20° boven de temperatuur waarbij het is uitgehard. Om een epoxy product te temperen buiten de mal moet je het langzaam opwarmen met maximaal 10° per uur temperatuurstijging, liefst 5° per uur. Dan moet het product ongeveer 6 à 8 uur op de eindtemperatuur gehouden worden. Het resultaat is dat de hars dan sterker en minder bros is, plus dat het product vormvast is tot 20° boven de tempertemperatuur. Verder is 120°C vaak te hoog voor de meeste hobby-harsen.
Dag Rick Dank voor de informatie. Ik heb net een mail gestuurd naar de bouwer van de romp om naar de temperatuur te vragen tijdens curing. Als ik me niet vergis gebruiken ze een autoclaaf en pre-preg carbon. Wim
Net info terug van de bouwer Hij adviseert 40- 50 graden max.in de spuitcabine. De romp zelf kan meer aan, maar er zijn delen ingebouwd die op kamertemparatuur zijn uitgehard. Wim
Even het vervolg Was vanochtend in de spuitcabine van Heining. Heb 2 bootrompen eerst in de primer en later in de 2K kleurlak gespoten. Temperatuur tijdens spuiten was ca 20 graden. Na het spuiten half uur op 40 graden. Ben tevreden over het resultaat. De mensen bij Heining waren erg vriendelijk. De koffie was warm….