Hallo allemaal,
Ik stel mij even voor zoals het bij een eerste post hoort. Mijn naam is Stephan, niet geheel onbekend met modelbouw en voor enkelen geen onbekende. Ik ben naast modelbouwer re-enactor (Bataafse Marine 1797 / Marinier 1667). Sinds 2006 was ik net als @Ptèr actief op een ander forum. Ooit begonnen met een plastic bootje (Batavia) voor een fotografie opdracht van school en eindigde met houtbouw. Contact heb ik sindsdien met Peter gehouden, zeer waardevol!
Mijn voorliefde voor houten schepen begon zo rond '95 toen ik als kleine jongen naar Lelystad ging en de Batavia nog in de grondverf op de kade stond. Je weet hoe het gaat, het laat niet los en niet om 1 of ander: als gezonde 'Hollandse knul' ben ik ondanks de 'randzaken' maar wat trots op haar maritieme geschiedenis.
Houtbouw is mij niet nieuw, ik kocht m'n eerste bouwdoos op mijn 16e (Constructo Albatros) en bouwde deze samen met mijn grootvader welke mij wat fijne kneepjes van het vak meegaf. Enkele jaren later ging ik geregeld met hem naar Nieuwersluis naar Authenthic Shipmodels en kocht er wat bouwdozen waaronder van Corel de Resolution. In 2013 bouwde ik mijn eerste scratchbuild volgens een plan van Ancre (Chaloupe de Guerre uit 1840). Dit ging met vallen en opstaan en met enig doorzettingsvermogen bracht ik het goed ten einde
.
Kennis maken met de NVM-ers: Zoals gezegd kende ik Ptér al, Ron is mij ook niet onbekend. Na een rit na Amsterdam toch twijfelen of ik me niet moest aanmelden...
Ik heb werkstukken mogen zien tijdens de NVM scheepsbouw expo's in Rotterdam (indertijd scheepswerf de Delft waar ik vrijwilliger was), Lelystad en dit jaar in Amsterdam. Het niveau en kennis is ongekend en zeer bewonderingswaardig. Jullie raden al, je hebt al gauw prangende vragen hoe je hetzelfde niveau zou kunnen bereiken of in elk geval een poging kan doen tot. Voor nu richt ik mij op wat vragen waarvan ik hoop dit in mijn proces verder te helpen en hopelijk eindigt met een mooi model
. Ik ben zo vrij geweest wat namen te taggen in dit bericht gezien ik 1 en ander van hen heb gelezen en daarnaar refereer.
Kanonneer galy de 'Weer Wraak' naar Glavimans, opgetekend door l. Vos. in 1799
Na de Chaloupe de Guerre wilde ik mijn zinnen zetten op dit schip.
Een galei type dat in 1799 te Amsterdam werd gebouw. Wederom was in die periode de staat van de Marine slecht gesteld. Mede heeft het te maken door de Franse invloeden op ons land + het feit dat een deel van de Bataafse vloot in 1797 verloren ging tijdens de zeeslag bij Kamperduin.
De Nederlandse kusten werden tegen de Britten verdedigd met o.a. gaffelkanonneerboten, galeien en uitliggers. De Weer Wraak is er hier 1 van en opereerde op de waddenzee. Het stond onder commando van Eerste Luitenant van Maaren. Hij werd 3 dagen na een aanval van de Britten op Ameland op 11 aug. 1799 door een Brik en 9 gewapende barkassen aangevallen. Van Maaren verdedigde zich zolang het kon met de stukken die hij had en op het laatste moment voer hij het schip het strand van Ameland op. Vanaf hier heeft hij de laatste momenten van de aanval afslagen, werden de stukken vernageld en het schip in brand gestoken. 19 augustus kwam de voorhode van de Britse landingsvloot aan op de kop van Noord-Holland en gaf de Marine op het vlie zich zonder weerstand over (Vlieter incident).
Tekeningen: Canonneer Galy de 'Weer Wraak', Lang op het Dek 95 Voet, Wyt binne de Huid 23 4/11 Vt., Hol in het Ruim 5 4/11 Voet, Gebouwt Amsterdam 1799, P. Glavimans, I. Vos." Met schaal: 1 voet = 0.85 cm.
Bron: Maritiem Digitaal / Prins Hendrik Scheepvaart Museum Rotterdam
Bijhorende nestmodel uit het Rijksmuseum:
En een 3d impressie in Blender dat ik in 2022 maakte om vervolgens te 3d-printen.
De print bleek erg fragiel, zeker op het formaat wat je dan kan printen op 20x20 en dan in 2 helften. Het schip zelf was stevig, bijna een kit. De masten daarentegen waren ondoenlijk dun en fragiel. De wens was sowieso ooit een houten variant maar wist niet goed waar te beginnen. De tekening van Maritiem digitaal was namelijk van een karige kwaliteit.
Enkele weken terug de stoute schoenen aangetrokken en de tekening digitaal aangevraagd.
Puike kwaliteit kreeg ik diezelfde dag nog, waanzinnig gedetailleerde plaat. De vraag is nu hoe ik de tekening moet lezen. Veel snap ik al aardig, echter het raamwerk met de waterlijnen snap ik maar 'half'. Ik mijn strubbeling hieronder proberen uit te leggen.
Trachten de tekening te begrijpen
De print was een hol model opgebouwd uit wat curves die de spanten volgen. Zoals bekend zijn dit vaak de spanten van oprichting. Ik ben dus onbekend met het verkrijgen van de spanten van invulling wat ik dus eigenlijk wel zou willen terugzien in het model, hetzij half opengewerkt of als admiraliteitsmodel. Ik las de post van @Stephan Kertész over het verkrijgen van spanten op plekken die op de tekening niet waren aangegeven (zie draadje van Pétr's Wappen). Ik begreep het wel maar ergens ook weer niet:
De spanten zijn overgetrokken en de groene 'centlijnen' (?) eveneens aanbracht.
Centlijnen hetzelfde als Waterlijnen?
Bij het plaatsen van de centlijnen dacht ik dat de vorm dan precies eender zou worden als op de originele tekening en daarmee dus zou corresponderen. Dit bleek echter niet zo, mogelijk al omdat het simpelweg niet het zelfde is? Daarnaast lijkt de waterlijntekening ook nog is breder dan de overgetrokken spanten en dat terwijl de tekening noch verschaald of vervormd is.
Doe ik hier iets fout, kan ik dit negeren en het raamwerk uit zetten en met de resterende info die tekening verschaft?
Ik stel mij even voor zoals het bij een eerste post hoort. Mijn naam is Stephan, niet geheel onbekend met modelbouw en voor enkelen geen onbekende. Ik ben naast modelbouwer re-enactor (Bataafse Marine 1797 / Marinier 1667). Sinds 2006 was ik net als @Ptèr actief op een ander forum. Ooit begonnen met een plastic bootje (Batavia) voor een fotografie opdracht van school en eindigde met houtbouw. Contact heb ik sindsdien met Peter gehouden, zeer waardevol!
Mijn voorliefde voor houten schepen begon zo rond '95 toen ik als kleine jongen naar Lelystad ging en de Batavia nog in de grondverf op de kade stond. Je weet hoe het gaat, het laat niet los en niet om 1 of ander: als gezonde 'Hollandse knul' ben ik ondanks de 'randzaken' maar wat trots op haar maritieme geschiedenis.
Houtbouw is mij niet nieuw, ik kocht m'n eerste bouwdoos op mijn 16e (Constructo Albatros) en bouwde deze samen met mijn grootvader welke mij wat fijne kneepjes van het vak meegaf. Enkele jaren later ging ik geregeld met hem naar Nieuwersluis naar Authenthic Shipmodels en kocht er wat bouwdozen waaronder van Corel de Resolution. In 2013 bouwde ik mijn eerste scratchbuild volgens een plan van Ancre (Chaloupe de Guerre uit 1840). Dit ging met vallen en opstaan en met enig doorzettingsvermogen bracht ik het goed ten einde

Kennis maken met de NVM-ers: Zoals gezegd kende ik Ptér al, Ron is mij ook niet onbekend. Na een rit na Amsterdam toch twijfelen of ik me niet moest aanmelden...
Ik heb werkstukken mogen zien tijdens de NVM scheepsbouw expo's in Rotterdam (indertijd scheepswerf de Delft waar ik vrijwilliger was), Lelystad en dit jaar in Amsterdam. Het niveau en kennis is ongekend en zeer bewonderingswaardig. Jullie raden al, je hebt al gauw prangende vragen hoe je hetzelfde niveau zou kunnen bereiken of in elk geval een poging kan doen tot. Voor nu richt ik mij op wat vragen waarvan ik hoop dit in mijn proces verder te helpen en hopelijk eindigt met een mooi model

Kanonneer galy de 'Weer Wraak' naar Glavimans, opgetekend door l. Vos. in 1799
Na de Chaloupe de Guerre wilde ik mijn zinnen zetten op dit schip.
Een galei type dat in 1799 te Amsterdam werd gebouw. Wederom was in die periode de staat van de Marine slecht gesteld. Mede heeft het te maken door de Franse invloeden op ons land + het feit dat een deel van de Bataafse vloot in 1797 verloren ging tijdens de zeeslag bij Kamperduin.
De Nederlandse kusten werden tegen de Britten verdedigd met o.a. gaffelkanonneerboten, galeien en uitliggers. De Weer Wraak is er hier 1 van en opereerde op de waddenzee. Het stond onder commando van Eerste Luitenant van Maaren. Hij werd 3 dagen na een aanval van de Britten op Ameland op 11 aug. 1799 door een Brik en 9 gewapende barkassen aangevallen. Van Maaren verdedigde zich zolang het kon met de stukken die hij had en op het laatste moment voer hij het schip het strand van Ameland op. Vanaf hier heeft hij de laatste momenten van de aanval afslagen, werden de stukken vernageld en het schip in brand gestoken. 19 augustus kwam de voorhode van de Britse landingsvloot aan op de kop van Noord-Holland en gaf de Marine op het vlie zich zonder weerstand over (Vlieter incident).
Tekeningen: Canonneer Galy de 'Weer Wraak', Lang op het Dek 95 Voet, Wyt binne de Huid 23 4/11 Vt., Hol in het Ruim 5 4/11 Voet, Gebouwt Amsterdam 1799, P. Glavimans, I. Vos." Met schaal: 1 voet = 0.85 cm.

Bron: Maritiem Digitaal / Prins Hendrik Scheepvaart Museum Rotterdam
Bijhorende nestmodel uit het Rijksmuseum:

En een 3d impressie in Blender dat ik in 2022 maakte om vervolgens te 3d-printen.


De print bleek erg fragiel, zeker op het formaat wat je dan kan printen op 20x20 en dan in 2 helften. Het schip zelf was stevig, bijna een kit. De masten daarentegen waren ondoenlijk dun en fragiel. De wens was sowieso ooit een houten variant maar wist niet goed waar te beginnen. De tekening van Maritiem digitaal was namelijk van een karige kwaliteit.
Enkele weken terug de stoute schoenen aangetrokken en de tekening digitaal aangevraagd.
Puike kwaliteit kreeg ik diezelfde dag nog, waanzinnig gedetailleerde plaat. De vraag is nu hoe ik de tekening moet lezen. Veel snap ik al aardig, echter het raamwerk met de waterlijnen snap ik maar 'half'. Ik mijn strubbeling hieronder proberen uit te leggen.
Trachten de tekening te begrijpen
De print was een hol model opgebouwd uit wat curves die de spanten volgen. Zoals bekend zijn dit vaak de spanten van oprichting. Ik ben dus onbekend met het verkrijgen van de spanten van invulling wat ik dus eigenlijk wel zou willen terugzien in het model, hetzij half opengewerkt of als admiraliteitsmodel. Ik las de post van @Stephan Kertész over het verkrijgen van spanten op plekken die op de tekening niet waren aangegeven (zie draadje van Pétr's Wappen). Ik begreep het wel maar ergens ook weer niet:
De spanten zijn overgetrokken en de groene 'centlijnen' (?) eveneens aanbracht.

Centlijnen hetzelfde als Waterlijnen?
Bij het plaatsen van de centlijnen dacht ik dat de vorm dan precies eender zou worden als op de originele tekening en daarmee dus zou corresponderen. Dit bleek echter niet zo, mogelijk al omdat het simpelweg niet het zelfde is? Daarnaast lijkt de waterlijntekening ook nog is breder dan de overgetrokken spanten en dat terwijl de tekening noch verschaald of vervormd is.


Doe ik hier iets fout, kan ik dit negeren en het raamwerk uit zetten en met de resterende info die tekening verschaft?