Voorstellen

Hoi,

ik zal me even voorstellen..
De naam is Bas, 27 jaar en
woonachtig in duitsland, net over de grens bij enschede.
In mijn vrije tijd doe ik veel aan karten (heb 2 125cc karts).
Nu was er vorig weekend bij een meeting iemand met een radiogestuurde
F1 wagen...ik heb er verder geen verstand van wat het precies was allemaal,
ik weet alleen dat ik erg onder de indruk was van het ding.
2qci5xx.jpg

Nu heeft het mijn interesse gewekt om zelf ook een RC auto op nitro te kopen.
Ik ben al wel zo ver dat ik weet dat het een "Truggy" wordt, aangezien je hier het beste zowel op straat als in het zand ed kunt rijden.
Omdat ik het wil proberen trek ik er niet zo heel veel geld voor uit,
tot zo'n beetje 400 euro..Op ebay en in modelzaken staat er al wel wat voor dat geld.

Maar wat ik wil weten is, hoe zit het met het onderhoud van zo'n blokje?
Ik snap de principes van te arm is vast ed, (dat is met karten niet anders),
maar hoeveel uur draait zo'n blokkie (of hoeveel liter), hoe lang doe je ongeveer met een setje banden?
dat de rest van het spul allemaal slijt en kapot kan gaan is duidelijk.
Hoeveel geld ben je op jaar basis zo'n beetje kwijt als je hier om het weekend een beetje mee gaat rijden? geen wedstrijden natuurlijk.

alvast bedankt voor het lezen en de antwoorden:p

groetjes Bas

Hee bas leuk te horen dat je er ook aan wilt beginnen!

Voor dat geld kun je het best een HPI Savage kopen, goede auto's veel spare parts en alu upgrades en goede banden, motortjes draaien bij goed onderhoud 1 jaar bij elk weekend rijden en op jaarbasis zal zo iets 400 euro zijn, 2,5Liter nitromethanol is tog al gouw een eurotje of 20 dus telt lekker op

gr. Melvin

ik wil idd een truggy.
de + bij 250 euro per jaar is natuurlijk erg breed,
maar ik verwacht dat dit wel te doen is (helemaal in vergelijking tot het karten wat me echt duizenden euro's per jaar kost).
Als je blokje er mee ophoud, is het dan gewoon oud ijzer om zo te zeggen,
of worden die dingen ook nog gereviseerd, en zo ja is dat uberhaupt lonend?

thx

oud ijzer, trekkoord en sommige andere dingen zijn nog bruikbaar voor je nieuwe motor als reserve onderdelen

oude blokjes altijd bewaren je kan onderdelen over zetten zo als koelkop enz als dat past op het nieuwe blok dus het is nooit oud ijzer

reviseren kan ook maar dat doe je eerder bij duurdere blokken en niet bij een blok van 100 omdat je dan zelfs duurder uit kan komen

hoe lang je banden mee gaan... tja wat is je rijstijl? ik heb het al gepresteerd om een set binnen 10 min te vergallen. maar dit lag overigens denk meer aan de kwaliteit van de band dan mijn drift kunsten.
maar met een goede set offroad banden en je gebruikt ze waar ze voor zijn gemaakt kunnen ze zeker een half jaar mee gaan

Als je de duizenden euro's van het karten gewend bent zal de rc hobby nog wel meevallen als je om het weekend rijdt.

Wat je uiteindelijk kwijt bent hangt een beetje van je rijkunsten af natuurlijk , als je netjes rijdt en niet al te gekke dingen gaat doen heb je niet zo veel kosten aan reparaties en zijn het vooral brandstofkosten ;)

Truggy is wel een goeie keuze , mogelijkheden wat rijden betreft eigenlijk oneindig...

Inderdaad ik heb ook tot vorig jaar met een rotax max gereden, in vergelijking met de RC is de karting enorm duur :D

je weet dat de fg op de foto totaal anders is dan het geen waar je nu voor aan het rondneuzen bent ?
het verschil tussen een fg en een nitro is namelijk huizenhoog.

bij off road heb je nauwelijks banden slijtage dus zou ik niet meteen 5 sets banden of zo er bij kopen.
zolang je niet op stenen of asfalt komt (waar je waarschijnlijk toch niet de beste grip hebt ) hebben je banden bijna geen slijtage.

en een nitro moter kan best wat hebben maar dat is toch wel afhankelijk van je rijstijl.
kijk op je gemak eens rond zou ik zeggen want er staan zat van dit soort auto's te koop maar als je voor een gebruikte gaat zorg dan wel dat je de auto kunt zien rijden en koop als het even kan een auto van een bekend merk, anders kunnen de onderdelen wel eens een probleem worden.
en persoonlijk zou ik een auto kopen met een rotostart systeem (lijkt op het startsysteem van een f 1) ipv een trekstarter.

Welkom Bas,
Als je het over een truggy hebt met een budget van 400 euro erbij, dan zou ik voor de HPI Trophy Truggy 4.6 gaan.
Motor is groot genoeg alleen de bandjes zijn niet voor on-road gebruik geschikt.
Ik heb vorig jaar totaal aan kosten €30,- euro uit gegeven excl. brandstofkosten natuurlijk:)
En hoe lang een blok meegaat hangt er natuurlijk van af hoe je hem gebruikt. Een blok dat continu in z'n maximale toeren draait slijt sneller bij wijze van sneller dan een die de hele tijd maar half gas draait.
In het weekend ben heb ik zelf geen kosten. Maar als je ergens tegen aan rijdt natuurlijk wel.

Kan wel een paar goede tips geven. Wat je het beste kan kopen ligt veel aan hoe jezelf in elkaar steekt. Ben je een serieus iemand die niet snel genoegen neemt met een auto die wel oke is, zou ik geen rtr auto nemen maar liever een goede 2de hands auto.

Ik spreek uit ervaring. Ben helemaal weg van gemotoriseerde autosport maaar ik ben ook iemand dat als ie ergens voor gaat dit niet half doet.
Ben ook begonnen met een rtr, wilde absoluut geen wedstrijden gaan doen (doe ik ook nog steeds niet) maar wilde wel op het circuit gaan rijden. Dit omdat die bij mij in de buurt is, Mach One in Helmond en ook omdat ik niet zinloos op en neer wilde rijden met de auto. Al snel was ik er achter dat de rtr auto het net niet was voor op de baan (niet stevig genoeg).

Zoek eens een club op bij jou in de buurt (nederland of duitsland) om te zien wat je ervan vind, waarmee ze rijden en wellicht word je zelf ook lid. Vaak is er bij zo'n club iets te koop. Ik ben van mening dat je dan beter en goeie 2de handse kunt nemen dan een rtr auto.

Begin klein en koop zo nu en dan eens iets bij, Maar koop dan iets goeds. B.v. gereedschap, beknibbel hier niet maar koop meteen iets degelijks, je hebt het vaak nodig en je kunt wel een goedkoop set inbus draaiers kopen maar deze gaan veel sneller stuk. Voor 2 of 3 setjes goedkope draaiers heb je ook 1 hele goede set. Denk goed na en denk op langere termijn, zo kun je een hoop ellende en koste besparen.

hoi,

ik weet dat er een verschil is tussen de auto op de foto en de truggy's.
kheb alleen geen idee wat het fg is wat je typt.
de truggy werd me aangeraden omdat je deze ook goed on-road kunt gebruiken,
setje slicks eronder en gaan..daarom wil ik voor een truggy gaan.
maar wat betekend dat fg zoals die f1 schaal auto is dan?

Om misschien een andere keuze in de groep te gooien welke altijd zeer aantrekkelijk is voor de jongens die van snelheid houden...

Laatst bewerkt door een moderator:
Back