Volvo fm9 6x2 trekker

Aangezien de scania nu aardig op zijn end aan het raken is en af en toe de zin ontbreekt om er aan door tegaan was ik alvast een chassis voor me volgende project aan het maken. En ben ik rustig alvast aan de cabine begonne. nu vond ik het wel tijd worden om het met jullie te delen.

dit model neus gaat er op komen word volledig zelfbouw. heb gekozen voor dit typen en niet de nieuwe om dat ik deze mooier vind

volvo-trucks-begins-liquid-gas-field-testing-25447_1.jpg

IMAG0456.jpg

IMAG0457.jpg

IMAG0735.jpg

IMAG0737.jpg

IMAG0738.jpg

IMAG0773.jpg

IMAG0774.jpg

IMAG0775.jpg

IMAG0776.jpg

IMAG0777.jpg

Nu ben ik de cabine aan het ontdoen van verf dat geeft mooi de gelegenheid om de scania af te maken.

Jeroen, dat gaat een mooie truck worden. Deze zie je niet vaak bij de bouwers. Veel plezier met de bouw.

Onze Piet zal wel blij zijn nu er weer een Volvo bij komt

Klopt ik was opzoek naar eens iets wat je niet veel zie en aangezien ik nog een Volvo cabine over had vond ik dit wel een mooie uitdaging.
En de Volvo mannen moeten ook te vriend gehouden worden he

Lkkr bezig toevallig vandaag me scania cabine verhoogt en jij verlaagt haha succes met je projeckt :)

Hé Jeroen,
Laat ook eens wat details zien van de besturing van de 2e as, en de doorvoer(?) van de cardan as in dat gebied....
Dat vind ik altijd interessanter dan al die cabine plaatjes ...;)
Cor

Dank jullie. Over wat erachter komt ben ik het nog niet helemaal uit maar dat zal ook wel iets aparts gaan worden den ik.

@cor ik zal daar eerdaags even wat fotos van plaatsen.

Mooie project :) , dat ik pas op het forum zat had rottierood ook een fm uitvoering gemaakt .

Zo te zien gebruik je een tussen as steun ? met uiteraard door voer , alleen zit je achterste aandrijfas as dan niet wat strak ?

Groet Ivar

Nee Remco cor zijn bouw tempo ligt wat hoger dan die van mij

Klopt ivar die heb ik gebruikt de achterste aan drijf as staat puur schuin omhoog en gaat op 3mm langs de stuurstang en kwa aandrijving kan het precies zo had niet schuiner te moeten idd

speciaal voor cor even een paar fotos tussen door gemaakt voor het mooie moet de schotel er even af dan kan je het goed zien maar daar had ik niet genoeg tijd meer voor

IMAG0779.jpg

IMAG0780.jpg

IMAG0781.jpg

ik heb om de as bij de as naar boven te brengen een doorvoer stuk gebruikt.
de achterste as staat redelijk stijl naar boven maar gaat precies. ik zat met de stuurstang van de voorloop as. de voorste as hangt nu ook omhoog met 2 schroeven zo als je kan zien word nog veranderd ook door 2 veren maar dit is wel makkelijk met monteren dan staat hij wel stevig en maximaal omhoog met passen van de spatborden en de assen enz. ook de stuur servo word nog verv door een gewone servo dit was even voor te testen toen ik me nieuwe servos nog niet binnen had

Bedankt Jeroen, zoiets had ik al verwacht.

Mag ik daar commentaar [= opbouwende kritiek] op leveren?

Ten eerste weet ik uit ervaring hoe lastig het kan zijn om zo'n concept uit te werken, en met een extra steunlager kom je een heel eind.
Maar de hellingshoek van de achterste cardanas is wel erg groot. Die zou je veel kleiner kunnen krijgen, als je de achter as achterover kantelt, dan komt het 'kruisstuk" een heel eind omhoog, en worden de cardan hoeken dus veel kleiner.
Misschien moet je daarvoor de chassis dwarsbalk verplaatsen, om ruimte te creëren.
Een tweede opmerking is, dat de cardanassen verkeerd in elkaar gestoken zijn: de dwarspennetjes moeten in hetzelfde vlak liggen, anders gaat de aandrijving erg 'jutteren'.
Dit tweede punt is gemakkelijker te verhelpen dan het eerste, maar een combinatie van een verkeerde 'timing' [niet in 1 vlak liggen van de pennetjes van de as] en de steile hoeken van de cardangewrichten gaat echt moeilijkheden opleveren.
Succes met de verdere bouw, en nogmaals bedankt voor de foto's.
Cor

graag gedaan cor. Commentaar/ kritiek is altijd welkom en is soms erg makkelijk om punten te verbeteren.
Wat je zeg over de achteras kantelen is een goeie optie om de hoek te beperken als de achteras schuin staat kan het doorvoer stuk een stuk lager komen te zitten.

en wat de betreft de voorste aandrijf as valt het mee was de bedoeling om hem recht te zetten maar dat ie op lengte was was ie iets gedraaid en kreeg ik hem niet meer terug. bij de bakwagen heb ik ze wel recht tegen over elkaar zitten. mocht dat problemen gaan opleveren kan ik altijd nog een nieuwe maken.

de achter as ga ik zeker aanpassen bedankt voor je mee denken daar in cor

Ik weet niet of we helemaal op dezelfde lijn zitten: als je de achterste wielas achterover kantelt, dan hoeft het doorvoerstuk dus niet verplaatst te worden, want de ingaande differentieel kruis komt dan behoorlijk omhoog.
Ik heb het zelf zo opgelost, en hier staat ook een beetje achtergrond theorie bij ;)
[post19]
Succes,
Cor

Laatst bewerkt door een moderator:
ja we zaten op 1 lijn cor. ik dacht alleen als de as gedraait is dan kan het tussen stuk ook weer lager om de hoek nog kleiner temaken maar dat zal ik even uit moeten vogelen

Vandaag de cabine helemaal ontdaan van verf. de 2 delen aan elkaar gelijmt en montage steun op het chassis gemaakt. Hier even een test fit. gelijk de cabine aan de binnen kant verstevigt dan kan dat mooi drogen.

zit wel te twijvellen om de cabine op een 4x2 chassis te zetten ipv een 6x2 voor loper wat is jullie mening daarvan?

IMAG0794.jpg

IMAG0795.jpg

IMAG0796.jpg

IMAG0797.jpg

IMAG0798.jpg

He Piet het.chassis is van een.Scania.6x4 het verbeeld een beetje net de lage cabine daarom denk ik dat het.een 4x2 beter zak staan

Het is wat je zelf wilt ;)

4x2 is kwa bouw gemakkelijker de 6x2 kwa techniek moeilijker , het is maar net waar ligt voor jou de uitdaging .

groet Ivar

Dat is waar Bijde chassis heb ik gebouwd alleen welke staat het beste bij de Fm net wat Piet al zegt chassis toont vrij lang

Back