VOC verkenningsjacht DUYFKEN 1595

Is een mooi scheepje geworden Hans, mag je inderdaad trots op zijn.
Ben benieuwd hoe de aangepaste boeg eruit gaat zien

Laatste puntjes zijn in uitvoering. Ik heb de draaibassen binnengekregen en was een beetje bang voor de juiste schaal - dit naar aanleiding van de gedetailleerde tekeningen van Danny.

Uiteindelijk kreeg ik dit binnen:

Cimg0047.jpg

En dat lijkt heel wat - totdat je ze bij iets herkenbaars plaatst (in dit geval op):

Cimg0048.jpg

De schaal is prima - maar het is friemelig klein...

Hmmm, dat is inderdaad wel errug klein... Krijg je dat wel netjes gegoten in tin?

In het ergste geval zal het handgreepje vervangen moeten worden door een afgeknipt en verbogen speldje...

Redelijk klein denk ik. Maar ik laat het zo. 2 cm is bij 1 op 50 een lengte van een meter. Dat is toch een aardige draaibas denk ik.

Dan moeten ze toch aardig in verhouding staan tot de rest van het schip Hans.
Toch mooi dat zo iets kleins er zo goed uitziet

Eerste giettesten zijn niet echt helemaal goed verlopen. De mal had wat beschadigingen en de lucht kan niet overal even lekker ontsnappen. Hierdoor ontstaan luchtinsluitingen bij het gieten en vult de vorm zich niet goed.

We starten met een nieuwe poging.
IMAG1445.jpg

Maar bij alle gietproeven (er is een broodje tin doorheen gegaan) zijn er wel vier stuks overgebleven die bruikbaar waren voor mijn model.
Cimg0060.jpg

Cimg0061.jpg

Vanmiddag de prof-foto-sessie gehad en ruim 100 foto's in alle hoeken laten schieten. Komende dagen worden deze verder bewerkt en krijg ik ze beschikbaar. Eén is er als temp-foto alvast tussenuit gehaald en op maat gemaakt.

Het scheepje zelf is inmiddels af - de volgende stappen (bouwbeschrijving - tekeningen - doos - vulling) zijn volop aan de gang.

Foto zoals die op de doos komt:
20160702 Temp2.jpg

Back