VOC verkenningsjacht DUYFKEN 1595

Hans hier een plaatje met geborgde anker, de Duyfken had inderdaad géén kraanbalken.
Het is niet goed te zien op de foto, maar het anker werd middels een takel aan een dwarszaling van de fokkemast aan boord gehesen en geborgd aan de snebbe (galjoen)

Laatst bewerkt:
Piet, bedankt voor deze informatie. Heb je enig idee of dit een originele manier van anker lichten was? Ik heb die info niet terug kunnen vinden namelijk

Piet, bedankt voor deze informatie. Heb je enig idee of dit een originele manier van anker lichten was? Ik heb die info niet terug kunnen vinden namelijk
Dit werd alleen gedaan op kleinere schepen. Aan de ankers werden lijnen bevestigd, teneinde ze met bepaalde takels te kunnen vissen of penteren. Het gebruik van zulke takels voor het vissen was in gebruik tot het midden van de 19de eeuw. Toen werd een takel ingevoerd dat was bevestigd aan een houten paaltje dat achter de kraanbalk op de rust was aangebracht en dat men kipstut noemde. Het takel heette het kiptakel of het kipjijn.
Het kiptakel werd in het algemeen op grotere zeilschepen gebruikt.

Op kleinere schepen (zoals de Duyfken), werd een takel gebruikt dat men ook wel de visser noemde en dat was bevestigd aan een draaireep die op zijn beurd vastzat aan een dwarszaling van de fokkemast. Zowel het kiptakel als de visser waren voorzien van een zgn. hengellijn, een dun touw dat ter hoogte van de vloeien (handen) om de ankerarmen werd gelegd, teneinde het anker recht te houden indien het werd opgetakeld.

Dus het antwoord is ja, dit is de originele manier om het anker omhoog te takelen. Op de foto (post 141) die ik heb gevonden zie je de visser bevestigd aan de ankerring. Niet is te zien alwaar deze is bevestigd aan de dwarszaling, helaas kan ik daar geen plaatje van vinden.
Het omhoog halen van het anker werd uiteraard gedaan met de ankertros via het aanwezige spil. Met de visser werd het anker gekat, wat normaal met de kraanbalk gebeurd. (katten van het anker is: het anker borgen aan de fokkerust, of in dit geval aan de snebbe)

De rode pijtjes geven de visser aan.

Laatst bewerkt:
Na wat 1 op 1 contact met Piet is het mij nu ook duidelijk hoe het op kleinere schepen gedaan werd (wat ik dan ook in de toekomstige bouwbeschrijving kan vermelden). De kraanbalken heb ik weer van het model afgehaald, en de ankers gaan op een nieuwe manier in de takels.

PC161090.JPG

Of ze ook echt werken weet ik niet,....

Wanneer ik een modelletje op juiste schaal weet te vinden kan ik er een gietmal van maken en er een paar bij doen in de doos.

Yep - Danny, hiervoor hartelijk dank!
En inmiddels is het model ook in productie. Dit gaat in 3 stappen:
maken van het 3D-geprinte model in 4-voud
Maken van een siliconen gietmal van dit 4-voud-3-D schiettuig
Gieten van de tinnen draaibassen in deze mal.

Ik zal tzt foto's laten zien.

Met dank aan Piet voor de informatie over het katten en borgen van de ankers hierbij een foto hoe het nu gedaan is:

IMAG1434.jpg

(ietwat onscherp - excuus)

Het anker is aan het galjoen geborgt en aan het oog van het anker is een dubbelschijfsblok met haak aangeslagen. Dit blok komt van een tweede blok aan de dwarszaling en is daarmee de hijsinstallatie geworden om het anker te katten.

Het stukje ankertouw gaat naar binnen en komt op het dek te liggen (moet alleen nog de ruimte ervoor vinden).

Aan de spiegel ook de lantaarn geplaatst. Deze is gemaakt van twee resin gietdeeltjes op een transparant stukje kunststof. Dunne latjes ertussen geplakt als stijltjes. Daarna twee staafjes messing in de juiste vorm gebogen - gezwart en in de lantaarn en aan de spiegel gelijmd.

IMAG1438.jpg

Met dank aan Piet voor de informatie over het katten en borgen van de ankers hierbij een foto hoe het nu gedaan is:

Bekijk bijlage 211520
(ietwat onscherp - excuus)

Het anker is aan het galjoen geborgt en aan het oog van het anker is een dubbelschijfsblok met haak aangeslagen. Dit blok komt van een tweede blok aan de dwarszaling en is daarmee de hijsinstallatie geworden om het anker te katten.

Het stukje ankertouw gaat naar binnen en komt op het dek te liggen (moet alleen nog de ruimte ervoor vinden).
Op de ori foto's van Piet zie ik ook een soort van breiwerkje op de bovenste uitlegger van het galjoen zitten, waar het anker er tegenaan zit. Misschien een vermelding in de bouwbeschrijving waard?

Je ziet het op de foto in post 154 goed, en in op de foto in #155 net nog zitten :-)
Dit is een stukje bruin touw wat als een woeling vastgemaakt is.

Zijn van die dingetjes die je zeker in de bb kan zetten (waarbij ik dan wel op moet passen dat het niet een epistel van 100 kantjes wordt)

Het "breiwerkje" is eigenlijk geen woeling Hans, maar een platting. Dit is een geknoopt soort matje ook wel varkensrug genoemd en is in dit geval een bescherming van het galjoen alwaar het anker het galjoen raakt. ('t is maar een weetje)

Inderdaad een leuk weetje. Maar lastig om te maken (lijkt me) - dus heb ik het op de woeling-manier gedaan.

Back