VOC verkenningsjacht DUYFKEN 1595

Aan de achterzijde met de rompversiering bezig. Ik heb dekplankjes donkerrood en blauw geverfd - kleine stukjes afgesneden en tussen de latjes geplakt. Geeft wel een strak resultaat.

IMAG1361.jpg

Het origineel:

Image2.jpg

Ziet er strak uit Hans! je hebt overigens wel één setje Rood-Blauwe plankjes te weinig. Op het origineel zitten er 8, op de jouwe maar 7... Kniesoor die er op let, maar ik ben dan weer zo'n mierenn**ker die zoiets opvalt.

Verder een heel mooi en interessant model, en mocht ik na het bouwen van mijn Batavia modelbouwbudget overhebben ga ik zeker overwegen hem te bouwen!

Laatst bewerkt:
Hmm Danny - heb je gelijk in. Via een andere foto telde ik er 7, en dat paste wel mooi, ook omdat de latjes eigenlijk iets te breed zijn. Ik zal er aan de andere kant 8 doen om te zien hoe dat qua verdeling past. Zie ik vanzelf wat ik moet slopen...

Nog een aanvulling op de motieven op de fortuining, ze horen vertikaal op de waterlijn te staan.
Op de 1:1 replica hebben ze de bovenste kleurtjes ook niet goed weergegeven, ze staan schuin op de waterlijn.

Hetzelfde geld voor de paaltjes die tussen de railingen staan.

Wat je bij jou model dan wel weer goed hebt gedaan is dat je de berghouten allemaal paralel laat lopen.
De berghouten horen deel uit te maken van de beplanking en liggen er niet als extra lat op.
Bij de 1:1 replica zie je dat bij de achterkant de berghouten als het ware uitwaaieren en er op liggen.

Mijn opmerkingen zijn vooral voor het geval ik het model zelf zou bouwen en dat hoop ik binnenkort te kunnen doen:thumbsup:

Berghouten zijn inderdaad die delen van de romp waar de tussenliggende dekken op rusten, en dus ook onderdeel van de beplanking zelf zijn. Bij de Batavia zijn dit dikkere planken die je als eerste plaatst, maar om deze in goede ronding te krijgen heb je plankenbuigervaring nodig. Een model voor de minder ervaren bouwer heeft inderdaad de latjes los erop liggen (de Duyfken dus ook), maar ze horen in lijn met de rest van de planken - dat klopt.

De relingpaaltjes - ook dat klopt wat je zegt. Op tekening staat het ook zo - in de praktijk maak ik ook snel de "fout" door ze haaks op het dek te zetten. Het zijn dit soort kleine dingetjes waarop je je model kan laten onderscheiden van de rest.

Maar nog even geduld, Kees.

Ondertussen ook de andere zijde van versiering voorzien - dit maal 8 stuks:

(en excuus voor de matige kwaliteit foto - lamplicht - geen flitser.)
IMAG1362.jpg

Bij de Fremantle replica ben ik tegen nog een onjuistheid gelopen waar ik ernstig over twijfel om die ook te verbeteren. De boeg van 17e eeuwse schepen was in het algemeen een kwart cirkel, die bovenaan eventueel iets doorliep. De Duyfken heeft dit niet - het is hier alsof het schip hard tegen een schuine wal gevaren is waardoor de boeg afgevlakt is. Ik liep daar tegenaan bij het beplanken - de lijn is er niet helemaal mooi in te krijgen.

Wanneer ik dit aanpas betekent het wel dat ik een tweede romp moeten laten laseren en opnieuw beplanken

Zelf zou ik dat oplossen met een strip tegen de kiel/boeg aan en dat in de juiste vorm schuren/vijlen.

Voor je prototype zou ik het zo laten, maar voor de kit wel de juiste aanpassingen maken.
En natuurlijk op de plannen ook de juiste vorm weergeven.

Het bovenste deel van de vertuining (of fortuining) nu ook aangebracht. In de 17e eeuw was dit een stukje van het schip waar de scheepsbouwmeester behoorlijk de vrije hand kon nemen over hoe dit eruit zag. De romp zelf was belangrijk qua stevigheid en waterdichtheid, maar alles boven de berghouten was een stukje persoonlijke keuze en smaak.
Zoals het op het Fremantle model uitgevoerd is zal misschien niet volgens originele regels zijn, maar is dus wel naar inzicht van de huidige bouwmeester gemaakt, met een vrijheid die men origineel ook had.

IMAG1373.jpg

Verder is de romp nu voor een heel groot deel af en kan ik in theorie aan de masten beginnen, maar het maken van de ornamenten is ook wel leuk. De ornamenten zijn niet zo uitbundig
- leeuw aan het galjoen
- twee hoofdjes aan de voorzijde
- hoekmannetjes achterop
- Spiegelornament - het duifje (ook wel derde hakkeboord)
- doorluchtige hakkeboord
- lantaarn.

Het eerste hoekmannetje (een vrouwtje):

IMAG1372.jpg

Thnxs. De basis is een stukje lindehout van 6 x 6 mm - daarin de krulletjes etc. gesneden. Het gezichtje maak ik erop met fimoklei. Omdat ik dit in een half uurtje gebakken heb kan ik ook meteen daarna verder met het maken van het gietmalletje ervoor. Greenstuff of andere 2-componenten kneedmassa heeft toch een kleine dag nodig om uit te harden.

4faa9a8f2598c33f3df79fa01613f43e.jpg

Mierenknuffelaar denkt dat de middelste strook van de fortuining, die bij jou wit is, een lichtgroen/blauwe kleur heeft bij de 1:1 replica
Net zoals de bovenste witte strook bij jou voorkasteel. Daar moet trouwens ook weer zo'n geel strookje boven komen.
De kleur geel die ook op het achterschip, de spiegel en versieringen op andere plaatsen zitten.

Ga je de 2 luikjes aan de zijkant net onder de fortuining ook weergeven?

Nog een plaatje van de kleuren op het 1:1 schip. Ik ga echter wel steeds meer twijfelen aan de juiste kleuren.
Er zijn geloof ik meerdere refittings geweest en het lijkt wel of er iedere keer een andere kleurpatroon gebruikt is.

Wel mooi op deze foto is de dynamiek van water, wind en de zeilen/het schip.

Dit laatste zie je ook terug bij de Batavia. Het schilderwerk moet regelmatig opnieuw gedaan worden, en telkens is de kleur net weer iets anders. In de doos / bouwbeschrijving ga ik straks een aantal kleuren aangeven die gebruikt kunnen worden, maar iedere bouwer blijft volledig vrij om het naar zijn / haar idee anders te doen (uiteraard).

De witte band die ik in het midden heb ga ik waarschijnlijk ook lichtblauw maken, en de op de foto's hierboven zichtbare gele banden dus ook geel.

Overigens komen de twee luikjes ook aan de zijkant. Dit heeft echter wat productievertraging opgelopen.

Back