VOC verkenningsjacht DUYFKEN 1595

Tussenstand qua bouw. Ik ben momenteel bezig met de diverse dekinrichting, om straks in Duizel al een aardig scheepje te kunnen laten zien:

IMAG1345.jpg

IMAG1346.jpg

IMAG1347.jpg

Vor het galjoen heb ik dit weekend het versierseltje getekend - daar zit ik op te wachten zodat dit ook afgemaakt kan worden.

Vandaag de snijbestandjes voor het galjoen binnengekregen. Dit is erg priegelwerk wat ik nog wat moet aanpassen. Bij het snijden springen er stukjes weg waardoor het niet als één geheel uit het basisplaatje komt:

IMAG1350.jpg

Ik heb de deeltjes geverfd, plaats later een foto van het geheel.

Is dat een gelaserd houtversieringkje Hans??
Niet veel beginners zullen dat heel uit de plaat krijgen.:offtopic:

Het is gelaserd uit harsboard - een vorm van mdf - 0,5 mm dik en behoorlijk sterk. Het versieringkje zit op 3 puntjes vast in de basisplaat, en dit snij je met een mesje eenvoudig los. Natuurlijk moet je geen grofstoffelijke motoriek hebben - maar dat heeft een modelbouwer in het algemeen niet - ook de beginners niet :)

Het achterliggende basisplaatje is hetzelfde materiaal, en nadat het geverfd is en op elkaar gelijmd krijg je dit:

IMAG1351.jpg

Heb jij gelijk in Hans, ik moet zeggen, wel een vreselijk mooie versiering.
Op beide zijden de versiering plakken Hans? echt mooi hoor

Het is het dichte stukje wat aan beide zijdes op het galjoen zit.
IMAG1354.jpg

Je ziet nog wat sporen van de lijm, en de beits is nog vers en nat, maar op deze wijze komt er links en rechts het versierinkje te zitten.

Nou nou nou, het model/de kit wordt met de posting mooier en beter, ook qua details.
Is die achtergrond een decal, of sticker?

De enige kritiek die ik kan geven is dat de versiering op het originele schip van voor naar achteren het galjoen-gedeelte vullen, zoals op onderstaande foto te zien is.
CIMG9593_zpsyb2wwvhl.jpg

Daar heb je gelijk in Kees. Maar als je naar de schaal kijkt van het versierinkje (zie het 2-cent stukje als vergelijk), en je daarbij weet dat de lasersnijlijndikte 0,2 mm is, dan houdt het ergens op qua maakbaarheid.

Het versierinkje is geen decall of stikker - het is een basisplaatje uit 0,5 mm harsboard waarop het versierinkje (ook uit 0,5 mm harsboard) op geplakt is.

Daar heb je gelijk in Kees. Maar als je naar de schaal kijkt van het versierinkje (zie het 2-cent stukje als vergelijk), en je daarbij weet dat de lasersnijlijndikte 0,2 mm is, dan houdt het ergens op qua maakbaarheid.
Je verkijkt je snel op die foto's. Dat is echt wel heel errug klein.
Op deze schaal gaat het idd om de indruk van het het totaal en dan zit je met de versiering wel goed.

Het kanon volledig in de takels ziet er ook weer top uit!

Die slingertrap is ook een prachtig detail!

Ik heb ook contact met de Duyfken foundation in Australië, en om foto's van het originele schip gevraagd. Dit om details te vergelijken en na te maken. Een aantal foto's heb ik al - zoals deze:

Trap.jpg

Kijk, dit soort plaatjes is echt smullen voor mij:thumbsup:
Ik hoop dat die foundation zo veel mogelijk foto's om hier te plaatsen toe staat.

Misschien een optie om de toegestane plaatjes van het origineel bij de bouwbeschrijving toe te voegen?

IMAG1356.jpg
IMAG1359.jpg
IMAG1360.jpg

De vier zichtbare kanons staan inmiddels op het dek opgesteld. Tevens heb ik het rooster voor de stuurhut afgedekt met een zeil en deze vastgeknoopt. Nog wat knechten hier en daar, de reling op het hoge dek en dan de achterkant wat verder vorm gaan geven.

Back