VOC verkenningsjacht DUYFKEN 1595

Laatste weken druk bezig geweest de romp te beplanken, en ondertussen zit deze dicht. Ik heb daarbij wel wat dingetjes nog moeten aanpassen, maar het beplanken lukte redelijk goed.

De Batavia is een model voor gevorderden, waarbij de berghouten meteen in de goede maat op de goede plaats komen. Omdat dit soort dikkere latten lastig te buigen is heb ik dit bij de Duyfken niet zo gedaan. De hele romp wordt beplankt in 1,5 x 6 mm linden en de berghouten worden er als losse latten dan later op geplaatst.

Beplankte romp - er moet nog wel wat aan geschuurd worden:

IMAG1318.jpg

Op de achtergrond schildjes voor de Trireme - daar ben ik tussen de bedrijven door ook weer mee verder gegaan.

Knap dat je de romp meteen beplankt met de juiste hout verbindingen....:cool:
Een beetje uit nood geboren. Voor de bouwdozen van de Batavia krijg ik houten latten van een meter lengte, terwijl de doos maar 78 cm is. Iedere keer zaag ik dus stukjes hout af van ca. 22 cm, en die heb ik hier allemaal liggen (erg veel ondertussen). Deze gebruik ik dan om de romp van de Duyfken te beplanken.

Terwijl de beplanking te drogen ligt de diverse kleine dingetjes gemaakt.

O.a. de braadspil:

IMAG1321_zpss1goqktx.jpg

Luiken op het dek maak ik als dichte luiken omdat onder het dek niet zoveel is - dus open zetten is niet de bedoeling.

Foto hiervan in een volgende topic.

Makkelijke tip: wanneer je met een laserprinter een tekeningetje print kun je deze print met een strijkbout op hout strijken. Laserprinters werken met kleine plasticbolletjes als "inkt" en dit smelt door de warmte van de bout op het hout.
- printen
- afbeelding met beprinte zijde op het hout leggen
- strijken (met bakpapier) - let op - moet goed heet zijn.
- uitzagen.

Ik werk graag asymetrisch....:p

Nee hoor - aan allebei de kanten zitten er vier, maar een valt weg achter de middelste knecht.

Als gezegd hierbij een foto van de luiken. De rode lijnen zijn straks gegraveerde lijnen - de blauwe lijnen zijn snijlijnen.

Dit heb ik met een strijkbout op een stukje triplex 3 mm afgetekend.

IMAG1322_zpser1pmzzm.jpg

Vraag aan medebouwers: waar zou je voor kiezen in een kit:
- een kant en klaar luik met daarop latten gelaserd - of
- een luik samenstellen uit latjes 2 x 3 mm wat iets lastiger is, maar wel echter is.

Rechts kant en klaar
Links even snel gemaakt uit latjes

IMAG1324.jpg

Laatst bewerkt:
het werken met latjes maakt het zeker mooier
en zeker deze onderdelen zijn voor beginners ook goed te doen, mogelijk aan de bouwers de keus laten en als optie aangeven.

Ik zal het inderdaad als optie aangeven. In de kit zullen standaard gelaserde luikjes meegeleverd worden, en daarnaast zal ik noemen dat deze ook uit latjes 2 x 3 gemaakt kunnen worden .

Luik geheel af:

IMAG1325.jpg

Laatst bewerkt:
Gezien het feit dat het een beginnerskit wordt zou ik ze laseren. Sowieso moet je wel een beetje consistent blijven met de bouwtechnieken die je toepast. Als je de deurtjes laat laseren moet je niet de luikjes van losse latjes laten maken, anders oogt het te chaotisch. Als je consistent blijft met de bouwtechnieken ziet het eindresultaat er een stuk rustiger en professioneler uit.

Ik zit erover te denken om dit schip aan te schaffen als beginnende bouwer (van historische zeilschepen dan ;) ) en zou het wel prettig vinden als er meerdere opties aangeboden/genoemd zouden worden.

Indien er meerdere opties in de beschrijving genoemd worden zou het (zeker voor de beginnende bouwer) erg handig zijn als de benodigde materialen ervoor in de bouwdoos aanwezig zijn.

Laatst bewerkt door een moderator:
Back