VOC verkenningsjacht DUYFKEN 1595

Het snij- en kleiwerk is tot een mal gemaakt waar het volgende uitgekomen is:

IMAG1377.jpg

Verfwerk maakt het uiteraard wel wat duidelijker, maar laat ook de beperkingen zien.
Let op dat het geheel maar 2 1/2 cm hoog is.

En ja - er ontbreekt nog wat, maar dat is dan weer een lasergesneden dingetje wat in 3 laagjes op het middendeeltje opgebouwd wordt.

dat is inderdaad niet groot. Ziet er wel netjes uit op de schaal.
Chris heeft op de begin pagina een how to over verven gezet. Denk dat je met een wash de kleuren wat naar elkaar toe kan halen waardoor het meer een geheel gaat vormen. Ook zal het relief van bv de gordijnen hierdoor beter uitkomen

Dat is sowieso al de afwerking die het een stuk mooier maakt. Ik heb de deeltjes inmiddels achter op het schip gelijmd - begint ergens op te lijken:
IMAG1379.jpg

En hier zie je dan weer dat er geen gele strook aan de bovenkant van het voorkasteel zit:hammer:
8535bb49a481d5b2436988b41ca44f13.jpg

Een verstandig man (die ik zeer waardeer) zegt vaak dat bij Hollandse schepen uit die tijd "alles kan".
Blijkbaar gaat dat ook op voor de kleurtjes:)

Wat is trouwens de functie van die zwak gekromde stok die aan de zijkant door het galjoen gestoken zit?
Soms zie je hem diep zitten, maar op deze foto zit hij helemaal naar boven.

Da's een goeie vraag - ik weet het ook niet. Het lijkt me niet een origineel 17e eeuws ding, maar toen ging het er ook niet om hoe het hoorde, maar meer wat effectief was. Het lijkt me een extra hulpmiddel om de grote ra van de fokkemast extra te kunnen draaien, of om de boeilijnen strak te houden. Precies zoals je hierboven schrijft over de kleuren.

En over de kleuren - ik ga een beetje uit van de eerste originele kleuren kort na de bouw, maar daar heeft iedereen zijn vrijheid in. Gelukkig vind je genoeg foto's op internet om iedere kleur die je neemt te kunnen rechtvaardigen...

En vandaag ook weer bij de lasersnijder geweest.

Het dingetje wat nog ontbrak op de spiegel en wat het scheepje zijn naam geeft. Opgebouwd uit drie laagjes 0,5 mm harsboard.

IMAG1380.jpg

Dat zijn allemaal weer zeer filigraine onderdeeltjes.
Mooi dat je met die nieuwe technieken zo'n historisch scheepsmodel weer tot leven breng t:thumbsup:

Het kostte me na Duizel even moeite om weer op gang te komen. Afgelopen dagen de basis voor de boegleeuw gemaakt, een mal ervan gemaakt en een eerste gietproef:

Cimg9786.jpg

Deze daarna geverfd:

Cimg9789.jpg

Losgesneden, op maat gemaakt en op het galjoen gelijmd.

Cimg9794.jpg

Ik heb de neiging om de manen geel te verven en de kop een beetje accenten te geven - maar het origineel heeft dat ook niet.

Pc161164.jpg

In Australië hebben ze dat niet gedaan, maar wie zegt dat het echte origineel deze kleurstelling ook had??:)

Alhoewel de romp en het dek nog niet 100% af zijn heb ik toch al de eerste mastdelen gemaakt.

De boegspriet zit er nu op. In het begin van de 17e eeuw liep deze nog niet op het hart van het schip, maar lag ze aan stuurboordzijde naast de steven en de fokkemast. Zo ook hier.

IMAG1388.jpg

IMAG1389.jpg

IMAG1390.jpg

Tevens zitten de juffers voor de fokkenast erop. Het lichte latje moet nog gebeitst worden.

Zoals het er nu naar uitziet zal de doos als rompbeplanking notenhout krijgen ipv het linden wat ik nu gebruik.

IMAG1391.jpg

We zijn ondertussen weer een stukje verder. Roer zit erop en de masten staan erop

Cimg9912.jpg

Cimg9913.jpg

Cimg9915.jpg

Volgende is de raas met zeilen

Back