VOC verkenningsjacht DUYFKEN 1595

*Hans*

Vriend van modelbouwforum.nl
Forum veteraan
Dit topic is de start van een nieuw model in de range van de bootfabriek Kolderstok (www.kolderstok.com)

VOC Verkenningsjacht Duyfken

Gebouwd in 1595 als verkenningsjacht voor de VOC was het een relatief klein maar snel en wendbaar schip en met name geschikt voor ondiepe wateren.
Het voer in 1596 in de eerste expeditie naar Oostindië en in 1606 naar het huidige Papoea-Nieuw-Guinea en (Noord-)Australië onder kapitein Willem Janszoon in opdracht van de VOC. Het was daarmee het schip dat Australië voor de Europeanen ontdekte.

Qua schip is het te vergelijken met de Halve Maen, het schip waarmee de Hudson baai verkend werd. De grootte van de Duyfken was ca. 24 meter en ze had een bemanning van ongeveer 20 man.

De eerste geregistreerde ontdekkingstocht langs ruim 350 km van Australië maakt de Duyfken ook voor het land Australië een uniek schip. Zelfs nu, ruim 400 jaar na de ontdekkingstocht hebben de nakomelingen van de Australische Aboriginals van Cape York nog mond op mond overleveringen over de eerste ontmoeting met de Duyfken in 1606.
Voor de bemanning van de Duyfken was het een reis voorbij de bekende wereld van die tijd. Zij dachten dat er naar het zuidoosten een land van goud bestond, bekend als "Nova Guinea" en voeren in opdracht van de VOC uit om dit land te ontdekken. Wat ze vonden was de Golf van Carpentaria en de kust van Australië's Cape York Peninsula en de oudste levende cultuur op aarde - maar geen goud.

Vanwege deze ontdekking is in de periode 1993 - 1997 in Australië geld ingezameld en is in Fremantle een replica van de originele Duyfken gebouwd. Dit schip is nog altijd een grote publiekstrekker, en de basis voor het Kolderstok model "Duyfken 1595"

Specifikaties van de Fremantle replica:
- lengte over de kiel 16,8 meter
- Lengte van spiegel tot boeg 19,9 meter, en inclusief galjoen en boegspriet 25,2 meter
- diepgang ca. 2,4 meter
- waterverplaatsing ca. 110 ton
- laadvermogen (volgens wikipedia) ca. 25 last. Afhankelijk van de definitie van last ligt dit tussen de 25 en ca. 45 ton
- zeiloppervlak van fokkemast, grote mast en bezaan ca.2.900 m²

Het model wat we nu gaan maken is in schaal 1 op 50 en is daarmee rond de 50 cm groot.

Richtlijn voor de ontwikkeling en bouw van de Duyfken zijn een summier set tekeningen uit 1998 en het boek "de Bouw van een schip" van fotograaf en schrijver Robert Garvey.
Meer informatie:
Duyfken foundation Fremantle Australië: www.duyfken.com
Wikipedia: https://nl.wikipedia.org/wiki/Duyfken_(schip)
Robert Garvey: http://www.garvey.com.au/

In de volgende topic wat eerste foto's.
 
Zoals ik ook al beschreven heb bij de ontwikkeling van de Batavia als bouwpakket: een boot bouwen is één - een bouwdoos ervan maken gaat nog een behoorlijke stap verder. Met name het tekenwerk is daarbij een issue. De tekeningen worden gebruikt als leidraad in de bouwdoos, maar zijn ook nodig om de eerste productiestappen te maken voor het model.

Probleem was daarbij dat compagnon Erik bij zijn werkgever goed merkt dat de bouwwereld weer aantrekt en dat hij meer dan genoeg te doen had. Ik heb van hem dus een basiscursus autocad-instructies gekregen, een boek autocad-tekenen aangeschaft en via een relatie het programma zelf gekregen. Kostte weliswaar wat, maar komt altijd van pas, ook voor andere dingen.

Afgelopen 3 weken heb ik me dus een stukje basis in autocad eigen gemaakt en ben begonnen met het tekenen van de spanten zodat deze door de lasersnijder tot bruikbare onderdelen gesneden kon worden.
Deze middag kon ik de onderdelen van proefmodel 1 en 2 voor mij en Erik, en 3 als reserve ophalen:

CIMG9585_zpsgcv7cj9z.jpg


De navolgende foto's zijn uit het boek van Robert Garvey. Ik heb een uitgebreide en prettige mailwisseling met hem gehad over het gebruik van foto's, maar hij is daar vrij straight in. We mogen ze niet commerciëel gebruiken vanwege het copyright op de foto's, dus deze foto's staan niet op onze website. Voor deze topic kan ik ze wel gebruiken, maar met vermelding van de fotograaf - Robert Garvey dus.

Foto's van de Duyfken replica, o.a. varend op de Banda zee en langs de kust van Australië:

CIMG9587_zpszrpl7twl.jpg


CIMG9593_zpsyb2wwvhl.jpg


CIMG9588_zpseuzc8sde.jpg


CIMG9589_zpsbgqqtnjp.jpg


CIMG9590_zpsjiylanc7.jpg


CIMG9591_zpsh9zxo79s.jpg


CIMG9592_zpschve61es.jpg


CIMG9594_zpstptxzhxw.jpg


En als je alle spullen binnenhebt, begin je uiteraard ook met passen of alles wel klopt.

Het lijkt goed te gaan, maar ik heb al de nodige afwijkingen kunnen noteren....:

CIMG9595_zpsjkgih6u8.jpg
 
Om gelijk maar even aan te geven waarom de fotograaf niet zo happig is op het klakkeloos overnemen van foto's:

CIMG9593_zpsyb2wwvhl.jpg


Deze is genomen op de Bandazee, waarbij hij in een klein bootje voor de Duyfken uitvoer en zo wat spectaculaire plaatjes kon schieten. Er was stormachtig weer op komst, mooi fotogeniek, maar ook een groot risico om apparatuur te verspelen (wat - zo ik begreep - ook gebeurd was). Om dan je werk zonder betalen overgenomen te zien worden is dan zuur....
 
Ondertussen ben ik ook wat websites aan het checken, o.a. de VOC site : http://www.vocsite.nl/schepen/detail.html?id=12071

Deze geeft aan dat het schip in 1601 gebouwd is.

Het model wat wij gaan ontwikkelen is overigens geen volledige 1 op 1 kopie van het Fremantle schip. De Duyfken replica heeft het wapen van Fremantle op de spiegel, waarbij het Kolderstok model het wapen van Amsterdam achterop krijgt.
 
de kopie van de duyfken heeft op een rondreis ook het meer by ons aan gedaan en ik heb er op gelopen.

een aantal jaar geleden.
 
Vanwege deze ontdekking is in de periode 1993 - 1997 in Australië geld ingezameld en is in Fremantle een replica van de originele Duyfken gebouwd. Dit schip is nog altijd een grote publiekstrekker, en de basis voor het Kolderstok model "Duyfken 1595"

Gaaf, dit.... Mijn oudste Broer heeft als stuurman een korte periode op dit schip gevaren....

Hij is momenteel erg bezig met statische modelbouw (na een Billing Boats Smit Rotterdam en de HMS Victory) en ik denk dat hij een bouwkit van de Duyfken graag ook op zijn line-up zou zien staan...
 
De ontwikkeling en uitwerking van de Duyfken doos is net begonnen - voorzichtige verwachting is dat ze deze zomer als doos beschikbaar zal zijn.
 
Nadat ik de gelaserde serie spanten en kiel op elkaar gezet had ben ik begonnen aan het controleren van maten, vorm, lijn etc.
Een tweede set spanten aan Erik gestuurd die er ook eens kritisch overheen gekeken heeft. Daarbij zijn al de nodige correcties doorgevoerd en heb ik diverse aanpassingen van Erik ontvangen en doorgevoerd. Uiteindelijk is de vorm van een aantal spanten ook aangepast omdat het schip maar een paar zichtbare dekken heeft. Tot slot een aantal spanten kunnen verwijderen omdat deze niet werkelijk iets toevoegden aan de vorm, maar wel extra laserwerk zijn.

Dan komt uiteraard het gebruikelijke modelbouwen weer om de hoek:
- spanten haaks verlijmen
- afschuinen in de rompvorm
- balsahout bij de boeg plakken
- dekken in de juiste vorm maken - tekenen en daarna monteren.
- dek beplanken.

Al deze stappen worden dan ook gefotografeerd tegen een witte achtergrond als basis voor de bouwbeschrijving.
Ik heb zo snel niet alle foto's bij de hand, maar wel een telefoonopname van het dek beplanken:

IMAG1307_zpsnfcsmufs.jpg


Omdat er bij de ontwikkeling van de Batavia het nodige aan houtjes overgebleven is en er ook diverse dingen aangepast zijn hoef ik niet zoveel aan te schaffen. Triplex voor de dekken haal ik uit restplaat van de Batavia en de abachi dekplankjes heb ik ook liggen. De Batavia had oorspronkelijk 4 mm abachi plankjes, maar dit is later gewijzigd naar 3 mm. De 4 mm planken passen echter wel goed bij de Duyfken (schaal 1 op 50 - 4 mm is dus 20 cm in het echt) en daar heb ik er nog plenty van liggen.
 
Mooi begin hans.
Je hebt nu alle planken uit 1 stuk, ga je later nog kopse kanten erin snijden/kerven?
 
Ja, is zeker het plan. Ik moet even uitvogelen waar de spanten/draagbalken ongeveer horen te zitten en maak daar dan een indeling op. Bij een planklengte in werkelijkheid van ca. 7 a 8 meter zouden de naden op 14 tot 16 cm onderling moeten zitten.
Ik maak dan een willekeurige plankverdeling, zoals je ook laminaat of parket legt (stuk wat je overhoudt gebruik je voor de nieuwe rij).

De Nederlanders in de 17e eeuw waren niet zo op de regels zoals bv de Engelsen een eeuw later. Men gebruikte wat men had zonder dat er een vast patroon in zat. Dus geen 3-planks of 5-planks of welk systeem dan ook.
 
Op het dek en aan de romp van de Duyfken komen een aantal elementjes die als laserdeeltje gemaakt worden. Eerste proefsetje van de week laten maken en afgelopen vrijdag opgehaald. O.a. de twee deurtjes die achter op de romp van het scheepje zitten:

IMAG1314_zpstzavhclj.jpg


De foto is dus niet van topkwaliteit (met de telefoon gemaakt), maar geeft wel het beeld van hoe dit eruit ziet. Plan is om veel aan details te laseren zodat het een wat makkelijker bootje om te bouwen wordt.
 
Lijkt me een leuke aanvulling voor jullie assortiment Hans! Vooral het feit dat je veel detail laat laseren is goed, nu krijg je een mooi instapmodel voor diegenen die wel graag een houten VOC-model bouwen maar nog niet de vaardigheden hebben om aan jullie Batavia te beginnen. In het gunstigste geval is het zelfs een opstapje voor die mensen om naderhand ook nog de Batavia aan te schaffen.

Als mijn Batavia af is en de prijs van het nieuwe model gunstig is begin ik er misschien ook wel aan.
 
Absoluut! In Duizel moet er al minstens een volledige romp liggen. En het is inderdaad het plan om het als instapmodel te laten fungeren - met als het even kan een prijs onder de 200 euro.
 
Back
Top