Dit topic is de start van een nieuw model in de range van de bootfabriek Kolderstok (www.kolderstok.com)
VOC Verkenningsjacht Duyfken
Gebouwd in 1595 als verkenningsjacht voor de VOC was het een relatief klein maar snel en wendbaar schip en met name geschikt voor ondiepe wateren.
Het voer in 1596 in de eerste expeditie naar Oostindië en in 1606 naar het huidige Papoea-Nieuw-Guinea en (Noord-)Australië onder kapitein Willem Janszoon in opdracht van de VOC. Het was daarmee het schip dat Australië voor de Europeanen ontdekte.
Qua schip is het te vergelijken met de Halve Maen, het schip waarmee de Hudson baai verkend werd. De grootte van de Duyfken was ca. 24 meter en ze had een bemanning van ongeveer 20 man.
De eerste geregistreerde ontdekkingstocht langs ruim 350 km van Australië maakt de Duyfken ook voor het land Australië een uniek schip. Zelfs nu, ruim 400 jaar na de ontdekkingstocht hebben de nakomelingen van de Australische Aboriginals van Cape York nog mond op mond overleveringen over de eerste ontmoeting met de Duyfken in 1606.
Voor de bemanning van de Duyfken was het een reis voorbij de bekende wereld van die tijd. Zij dachten dat er naar het zuidoosten een land van goud bestond, bekend als "Nova Guinea" en voeren in opdracht van de VOC uit om dit land te ontdekken. Wat ze vonden was de Golf van Carpentaria en de kust van Australië's Cape York Peninsula en de oudste levende cultuur op aarde - maar geen goud.
Vanwege deze ontdekking is in de periode 1993 - 1997 in Australië geld ingezameld en is in Fremantle een replica van de originele Duyfken gebouwd. Dit schip is nog altijd een grote publiekstrekker, en de basis voor het Kolderstok model "Duyfken 1595"
Specifikaties van de Fremantle replica:
- lengte over de kiel 16,8 meter
- Lengte van spiegel tot boeg 19,9 meter, en inclusief galjoen en boegspriet 25,2 meter
- diepgang ca. 2,4 meter
- waterverplaatsing ca. 110 ton
- laadvermogen (volgens wikipedia) ca. 25 last. Afhankelijk van de definitie van last ligt dit tussen de 25 en ca. 45 ton
- zeiloppervlak van fokkemast, grote mast en bezaan ca.2.900 m²
Het model wat we nu gaan maken is in schaal 1 op 50 en is daarmee rond de 50 cm groot.
Richtlijn voor de ontwikkeling en bouw van de Duyfken zijn een summier set tekeningen uit 1998 en het boek "de Bouw van een schip" van fotograaf en schrijver Robert Garvey.
Meer informatie:
Duyfken foundation Fremantle Australië: www.duyfken.com
Wikipedia: https://nl.wikipedia.org/wiki/Duyfken_(schip)
Robert Garvey: http://www.garvey.com.au/
In de volgende topic wat eerste foto's.
VOC Verkenningsjacht Duyfken
Gebouwd in 1595 als verkenningsjacht voor de VOC was het een relatief klein maar snel en wendbaar schip en met name geschikt voor ondiepe wateren.
Het voer in 1596 in de eerste expeditie naar Oostindië en in 1606 naar het huidige Papoea-Nieuw-Guinea en (Noord-)Australië onder kapitein Willem Janszoon in opdracht van de VOC. Het was daarmee het schip dat Australië voor de Europeanen ontdekte.
Qua schip is het te vergelijken met de Halve Maen, het schip waarmee de Hudson baai verkend werd. De grootte van de Duyfken was ca. 24 meter en ze had een bemanning van ongeveer 20 man.
De eerste geregistreerde ontdekkingstocht langs ruim 350 km van Australië maakt de Duyfken ook voor het land Australië een uniek schip. Zelfs nu, ruim 400 jaar na de ontdekkingstocht hebben de nakomelingen van de Australische Aboriginals van Cape York nog mond op mond overleveringen over de eerste ontmoeting met de Duyfken in 1606.
Voor de bemanning van de Duyfken was het een reis voorbij de bekende wereld van die tijd. Zij dachten dat er naar het zuidoosten een land van goud bestond, bekend als "Nova Guinea" en voeren in opdracht van de VOC uit om dit land te ontdekken. Wat ze vonden was de Golf van Carpentaria en de kust van Australië's Cape York Peninsula en de oudste levende cultuur op aarde - maar geen goud.
Vanwege deze ontdekking is in de periode 1993 - 1997 in Australië geld ingezameld en is in Fremantle een replica van de originele Duyfken gebouwd. Dit schip is nog altijd een grote publiekstrekker, en de basis voor het Kolderstok model "Duyfken 1595"
Specifikaties van de Fremantle replica:
- lengte over de kiel 16,8 meter
- Lengte van spiegel tot boeg 19,9 meter, en inclusief galjoen en boegspriet 25,2 meter
- diepgang ca. 2,4 meter
- waterverplaatsing ca. 110 ton
- laadvermogen (volgens wikipedia) ca. 25 last. Afhankelijk van de definitie van last ligt dit tussen de 25 en ca. 45 ton
- zeiloppervlak van fokkemast, grote mast en bezaan ca.2.900 m²
Het model wat we nu gaan maken is in schaal 1 op 50 en is daarmee rond de 50 cm groot.
Richtlijn voor de ontwikkeling en bouw van de Duyfken zijn een summier set tekeningen uit 1998 en het boek "de Bouw van een schip" van fotograaf en schrijver Robert Garvey.
Meer informatie:
Duyfken foundation Fremantle Australië: www.duyfken.com
Wikipedia: https://nl.wikipedia.org/wiki/Duyfken_(schip)
Robert Garvey: http://www.garvey.com.au/
In de volgende topic wat eerste foto's.