VOC Retourschip Batavia Kolderstok

Dat is nog eens een ziens wijze om te onthouden. " werken vanuit je comfortabele stoel "
Hoe dan ook je bent weer fijn werk aan het afleveren. :thumbsup:
 
Deze opmerking zie ik regelmatig voorbij komen en dan vraag ik me af waarom? Je krijgt namelijk automatisch een melding als iemand je een PB stuurt, of mis ik hier iets...?
Piet,
Je hebt gelijk, omdat ik deze opmerkingen ook regelmatig zag heb ik deze hier geplaatst, hoe noemen ze dat kuddediergedrag???:eek: Zal het in het vervolg niet meer doen:oops::oops:
Maar mijn bericht is geen geheim hoor, ik vroeg Patrick namelijk het volgende:

Beste Patrick,
Zoals je wellicht weet ben ik sinds kort ook met de bouw van de Batavia begonnen, en volg ik jou verslag en dat van Danny.
Nu zie ik dat je een leuke foto hebt voor de schildering op het holle wulf aan de spiegel.
Nu is mijn vraag waar heb je deze vandaan, en/of heb je deze nog in je bezit??? En zou je deze aan mij toe willen komen???

Maar mocht er iemand anders zijn die mij daar mee kan / wil helpen dan mag dat uiteraard ook;);)
 
Piet,
Je hebt gelijk, omdat ik deze opmerkingen ook regelmatig zag heb ik deze hier geplaatst, hoe noemen ze dat kuddediergedrag???:eek: Zal het in het vervolg niet meer doen:oops::oops:
Maar mijn bericht is geen geheim hoor, ik vroeg Patrick namelijk het volgende:

Het viel me zomaar op Koos, uitleg had niet nodig geweest hoor. (mooi woord, 'kuddediergedrag') ;)
 
Hallo iedereen,

Na lange tijd ben ik opnieuw klaar om mee te forumen! ( is dit een bestaand werkwoord?)
Er is zo veel gebeurt onderussen dat er bijna een jaar voorbij is dat ik hier nog iets gepost had :hammer:

Ik wil jullie niet vervelen met mijn vele persoonlijke beslommeringen, maar jullie mogen wel weten dat ik eind vorig jaar gehuwd ben ....... als DAT geen reden is om de modelbouw te "vergeten" nietwaar? ;)

Terug on topic dus met de stand van zaken...... Draadjes, touwtjes knoopjes, ... :mad:

View media item 245012
View media item 245011

Groetjes,

Patrick
 
maar jullie mogen wel weten dat ik eind vorig jaar gehuwd ben ....... als DAT geen reden is om de modelbouw te "vergeten" nietwaar? ;)

Patrick welkom terug enne gefeliciteerd, voor deze keer zullen we je afwezigheid door de vingers zien geoorloofd verzuim dus:rofl::rofl:

Je vooruitgang mag gezien worden, het want staat er netjes bij, ik zie wel dat je voor de weeflijnen lichter touw hebt gebruikt dit in tegenstelling tot Danny en de BB, zit hier zelf nog over te twijfelen, maar ik ben zover nog niet.......
Succes verder
 
Laatst bewerkt:
Patrick welkom terug enne gefeliciteerd, voor deze keer zullen we je afwezigheid door de vingers zien geoorloofd verzuim dus:rofl::rofl:

Je vooruitgang mag gezien worden, het want staat er netjes bij, ik zie wel dat je voor de weeflijnen lichter touw hebt gebruikt dit in tegenstelling tot Danny en de BB, zit hier zelf nog over te twijfelen, maar ik ben zover nog niet.......
Succes verder

Bedankt voor het geoorloofd verzuim :wave
Ik heb inderdaad de weeflijnen met lichter touw aangebracht.
Lijkt me logischer dat matrozen niet constant met blote handen en voeten over de geteerde touwen moesten klimmen én (nog belangrijker) ik vind het eigenlijk wel mooier :p

Als we naar bijvoorbeeld Hms Victory kijken, zijn de weeflijnen ook niet geteerd. Weeflijnen Victory

Het blijft jouw schip hé, jij bent de kapitein dus jij beslist :hammer:
grts,

Patrick
 
Is dan wel het verschil tussen Nederlandse en Engelse scheepsbouw. De Engelsen teerden inderdaad de weeflijnen niet, maar de Nederlanders teerden alles in één keer mee. Historisch gezien klopt het dus niet, maar het is inderdaad je eigen model.

Persoonlijk kies ik er zelf juist eerder voor om een model uit te voeren zoals de werkelijkheid is in plaats van te doen wat ik zelf mooi vind. Ik snap er zelf het nut namelijk niet van om een model van een groot voorbeeld na te willen maken maar vervolgens het voorbeeld niet te volgen. Maar dat is natuurlijk ieder zijn eigen keuze. Ik heb mijn model ook uitgevoerd alszijnde een model van de moderne replica in Lelystad, en niet als een model van het origineel uit 1628, zelfs als de moderne variant op sommige punten afweek van wat vroeger gebruikelijk was. Dit puur omdat ik dan details 1 op 1 kon overnemen en zeker kon zijn dat alles klopte met de werkelijkheid, en ik geen aannames hoefde te doen.
 
Back
Top