VOC Retourschip Batavia Kolderstok

Ik denk persoonlijk dat het beter geweest was als je eerst de romp in de vernis had gezet en daarna pas de gekleurde wandstroken had gemonteerd. Je kunt dan namelijk makkelijker overal een even dikke laag vernis aanbrengen zonder dat je moet gaan kriebelen bij de randjes onder de gekleurde stroken. En je hoeft ook niets af te plakken. Dat is in ieder geval de volgorde waarop ik het heb aangepakt.

Voor de rest kan ik alleen maar zeggen dat je mooi werk levert, en dat ie zo te zien mooier wordt dan de mijne (verdorie :D).

1. Ik denk persoonlijk dat het beter geweest was als je eerst de romp in de vernis had gezet en daarna pas de gekleurde wandstroken had gemonteerd. Je kunt dan namelijk makkelijker overal een even dikke laag vernis aanbrengen zonder dat je moet gaan kriebelen bij de randjes onder de gekleurde stroken.

2. Voor de rest kan ik alleen maar zeggen dat je mooi werk levert, en dat ie zo te zien mooier wordt dan de mijne (verdorie :D).

1. Da's waar, maar te laat...
2. Helemaal niet waar :) ik probeer alleen jou te evenaren, dat is al een hele prestatie!!

Patrick

Update! Veel kijkgenot :-)
View media item 237831
View media item 237834
View media item 237835
View media item 237833
Met de billen dichtgeknepen, eindelijk gedurfd de witte laag aan te brengen... meestal loopt dit soort schilderwerk bij mij nooit goed af....

View media item 237836
Oef, lijkt me prima zo! (hierna werd er eentje gedronken :-), kunnen er ook twee geweest zijn :-) )

Verder met de bouw - eerst aan de voorplecht verder gebouwd: (deze heb ik wel 2x afgebroken en opnieuw gebouwd :-( ) Is nog niet helemaal zoals ik het eigenlijk wilde, maar ik laat deze zoals ze nu is...
View media item 237837
Hierdoor gemotiveerd de eerste schilderwerken aan de versieringen:

View media item 237832
Nu verder met de verschansing, de "premature" versie van de nar hangt reeds even in het raampje :-p

View media item 237838
Grts,

Patrick

Patrick, Ziet er allemaal heel netjes en verzorgd uit.
Moet de witte waterlijn niet iets hoger zitten tot net onder het eerste berghout????
Weet nog van Danny dat deze op twee plaatsen naar dit onderste berghout ging, zie zijn post #127 e.v. op blz 7 van zijn verslag.
eindelijk gedurfd de witte laag aan te brengen... meestal loopt dit soort schilderwerk bij mij nooit goed af..
Of durf je dat niet meer.................:):)
Uiteraard begint dit bootje ook zo al een mooi plaatje te worden:kwijl::kwijl:

Laatst bewerkt:
QUOTE="Jaques, post: 3854612, member: 58693"]Patrick, Ziet er allemaal heel netjes en verzorgd uit.
Moet de witte waterlijn niet iets hoger zitten tot net onder het eerste berghout????
[/QUOTE]

Jacques, zZoals bij Danny en op het "origineel" zit de waterlijn grotendeels gelijk aan het onderste berghout:

View media item 237841
Origineel:
View media item 237843
Grts,

Patrick

Kleine update ... kaapstander...
View media item 238186
Vraagje:
? Volgens de plannen moeten er een viertal rijen ringetjes worden aangebracht op verschillende dekken?

Nu komen, als ik het goed zie, deze rijen ringen steeds onder een reeks korvijnnagels, dus vraag ik me af of deze wel zin hebben, en of ze bij het "origineel" ook zitten (ik vind ze niet terug op de foto's)

Grts,

Patrick

Een functie hebben ze op het model niet, maar ze zitten er wel degelijk op het origineel.

Thnks Danny voor de foto (had deze gezien in jouw verslag maar niet goed bekeken blijkbaar) :( ... meteen weet ik weer de juiste plaats penterbalken op het voordek!

--

Wat opvalt bij de Batavia is dat er touwen doorheen de dekken lopen, dit lijkt me een beetje "onlogisch" ik vind hier nergens een voorbeeld van in mijn 'beperkte" naslagwerken?
Ik had dit reeds opgemerkt bij jouw bouwverslag, maar ik blijf het raar vinden. Is ook zo onder de grote knecht - blijf het raar vinden dat men touwen vastmaakt onder de dekken...

Voorbeeld: Onderstaande manier staat wél beschreven, dus vastgemaakt aan ring en daarna aan knecht, dit in tegenstelling tot de Batavia waar het touw begint onder het dek....

(ben waarschijnlijk aan het muggenziften nu :frustie:)

IMG_0315 (1).JPG

Mijn oplossing om de door de dekken lopende touwen te simuleren:

Een gaatje boren in een rond stukje hout:

View media item 238636
Vervolgens afsnijden (de volgende mag nog iets kleiner worden zie ik) draadje er doorheen, wat lijm aan einde van de draad.
Dan vastkleven op het dek zodat je de suggestie krijgt dat het touwtje doorloopt.

View media item 238637

Patrick

Back