VOC Retourschip Batavia Kolderstok

Bij het passen van de insteekloopjes merkte ik dat er twee verschillende soorten in de doos zaten.
View media item 235736
Niet alleen de vorm verschilde, maar vooral het verschil van de diameter van de vuurmonden sprong direct in het oog.
View media item 235735
Aangezien ik slechts 7 afwijkende lopen had kon ik deze niet mengen of allemaal langs één zijde monteren.

Na dit gemeld te hebben bij Hans - Kolderstok - kreeg ik 3 dagen later een volledige nieuwe set gratis opgestuurd!!
Dat noem ik nu Service mét Hoofdletter!! Nogmaals bedankt Hans! :koud:

View media item 235737
Patrick

Eerste berghouten geplaatst, was een hele karwei om deze gebogen te krijgen, zelfs met een elektrische buiger ging het moeizaam. Maar moeilijk gaat ook zegt men :) .
View media item 235888
IDe volgende latten laat ik een 1/2 dagje soppen alvorens ze in vorm te buigen, eens kijken wat dat geeft.

Patrick

Ik weet niet wat voor soort hout dat is Patrick, maar meestal is een halfuurtje water voldoende.
Verder is het een kwestie van geduld als je met de plankenbuiger aan het spelen gaat.
De warmte moet even de tijd krijgen om zijn werk te doen.

Nee, het is een linden latje van 3 x 4 of 3 x 6 mm. Eigenlijk iets te dik om in één keer goed te buigen. In de nieuwere dozen zijn dit ook twee latten 1,5 x 6 (of 4) op elkaar geworden.

Hehe, eindelijk terug aan het bouwen begonnen.
De Admiraal had beslist van in een van de kajuiten nieuwe vloerbedekking te leggen, vandaar ...

Aangezien her en der meubels moesten worden verplaatst heb ik mezelf meteen een kastje gebouwd, kwestie van de modellen stofvrij te kunnen opbergen. (En meteen plaats voor de Batavia :) )
Nog niet helemaal af, maar komt goed, hier in alle geval een fotootje:
View media item 236550
Gisteren, mét een tevreden Admiraal, opnieuw aan de Batavia kunnen werken; eerste dek is geplaatst en eerste planken gelijmd, meteen ook de de luiken eens gepast:
View media item 236552
Grts,

Patrick

De werken gaan verder:

Dek al verder afgewerkt en in een licht eiken kleurtje gebeitst:
View media item 236865
En nu verder met de romp

View media item 236862
Ik kon het niet laten om al eens te kliederen met de kleurtjes, daarom het eerste wandje voor gemonteerd. Ik gebruik als hulp kopietje(s) van de doorsneden - :eek: niet ongerust zijn, ik knip de plannen dus niet in stukjes , dit werkt gewoon gemakkelijker :cool:....

View media item 236863
View media item 236864
Patrick

Update:

resterende wandjes zijn afgewerkt:
View media item 237336
na ettelijke pogingen om de bijgeleverde grating te gebruiken, heb ik maar eens in mijn reservebak gedoken en ik vond nog er voldoende om het schip af te werken.
De bijgeleverde kreeg ik echt niet in elkaar op een "normale" manier:
View media item 237335
dus werden het deze:
View media item 237334(later wel gezien dat deze niet allemaal in de juiste richting liggen...maar tja..)

vervolgens heb ik me op de holle wulf beschildering verdiept. Aangezien ik niet zo'n kunstenaar ben als sommige van de collega's hier, bedacht ik volgende:
Met behulp van wat fotoshop software maakte ik een rechthoekig canvas afbeelding:
View media item 237337
De foto bracht ik terug tot ++/- de juiste maat (blauw malletje):
View media item 237338
en dan krijg je deze nette schilderij op de wulf:
View media item 237333
De romp is ondertussen een heel eind dicht:
View media item 237331
Als laatste ben ik alvast begonnen met de zijgalerijen te monteren:
View media item 237339

Grts,

Patrick

Nou Patrick. Ik heb ook met aandacht naar het prachtige schilderwerk van andere bouwers zitten kijken en dacht.... oei hier zou ik ook moeite mee hebben..wat je nu doet vind ik een mooie oplossing.:koud:

dat gaat zo wel vlot en je werk mag ook gezien worden.
Tevens mooie oplossing voor het schilderwerk op de spiegel.
vergeet niet om er meteen enkele lagen vernis overheen te zetten zodat het beschermd is en je het kan reinigen mocht er wat op gemorst worden.
vgr Marc

Door het plezier van te bouwen vergeet ik soms dat ik ook nog eens wat fotootjes moet delen :hammer:

De zijgalerijen zijn bijna afgewerkt: (met een lichte wijziging tov montagetekening - ik vond één onderdeeltje niet, vandaar...(spantje G4 of G3 te weinig - zal wel aan mij liggen ??)

View media item 237586
De romp is gesloten tot boven, hierna komen de gekleurde stroken.

View media item 237587
Ondertussen zijn de gekleurde wandstroken gemonteerd, en is de boeg in aanbouw - foto's volgen...
Een volle bus met het vernisjasje staat ook alvast klaar :cool:

tot laters,

grts,
Patrick

Back