VOC Retourschip Batavia Kolderstok

Hallo iedereen,
hier begin van mijn eerste bouwverslag op dit forum.
Waarom de Batavia?
- kende het verhaal en had de boek ook meermaals gelezen
- heb gesmuld van de bouwverslagen hier op dit forum
- deze maand met de vrouwtje de "echte" bezocht in Lelystad

en als laatste en voornaamste reden: heb de bouwdoos als verjaardagscadeau gekregen van vrouwtje en dochter :yes:

We zijn bijna klaar voor de start! De werkplek heb ik, na afwerken van vorig project, terug gebracht tot iets dat min of meer opnieuw overzichtelijk is....
Plan tegen de muur, en nog eens rustig de inhoud van de doos bestuderen.

View media item 235396
Ik heb ondertussen de tijd gehad om wat aanvullingen te bestellen bij Kolderstok (Hans- bedankt voor de snelle levering :-) ):
Vernieuwde spiegeldelen, 3D geprint boegornament, een aanvullende tekening tuigage en ook de prachtige standaard. Dat maakt dat ik er nu zowat helemaal klaar voor ben!

View media item 235397
wordt vervolgd..

Grts,

Patrick

Patrick, welkom en veel succes.
De batavia staat ook zèèr hoog op mijn verlanglijstje (na mijn huidige project), dus ik zal dit verslag zeker gaan volgen.
En potverdrie, hoe heb je het vrouwtje en dochter zover gekregen om zo'n cadeau in ontvangst te mogen nemen:koud:
Nogmaals veel succes.

[QUOTE="Jaques:
En potverdrie, hoe heb je het vrouwtje en dochter zover gekregen om zo'n cadeau in ontvangst te mogen nemen:koud:
[/QUOTE]

Vééél en duidelijke hints geven :hammer::-)

Na wat dagen stof te happan, hier wat plaatjes van de werkzaamheden:

Kiel en spanten:

View media item 235524View media item 235522
Om te passen moesten alle onderdelen 0,5 tot 1mm worden afgeschuurd! Was wel een stoffig werkje.....
Bij het hulpdek heb ik bij alle inkepingen even met het zaagmachientje even "langsgelopen", zo kon ik zonder ongelukken het dek monteren.
De enige onderdelen die tot nu toe pasten zonder schuren waren de instekers aan boeg en kiel:

View media item 235523
De bouwbeschrijving moet je wel heel goed bekijken, want deze is soms verwarrend vind ik, maar ik heb dan ook het bouwverslag van Danny Mulders continue op de pc staan ( trouwens - bedankt voor dit prachtig en uitgebreide verslag Danny!)

De algemene indruk van de bouwdoos is zeker positief (alles past té goed :)), kwaliteitsvol materiaal, veel tekeningen, knap werk :worship:.
@ Hans: Heb dezelfde opmerkingen als Danny wat betreft de vlaggen, deze zijn lichtjes ingedrukt door de bovenliggende onderdelen.

tot laters,

Grts,
Patrick

"Probleem" wat je hier hebt is dat het nog een van de eerdere dozen is. Deze hadden o.a. het fenomeen van (te) strak gesneden delen, en b.v. het vlaggenvel wat nog geen beschermpapier had.
Wanneer je t.z.t. zover bent kun je zeker nog een keer contact opnemen.

Laatst bewerkt:
"Probleem" wat je hier hebt is dat het nog een van de eerdere dozen is. Deze hadden o.a. het feneomeen van (te) strak gesneden delen, en b.v. het vlaggenvel wat nog geen beschermpapier had.
Wanneer je t.z.t. zover bent kun je zeker nog een keer contact opnemen.
Prima dat je de volgende dozen aangepast hebt, dit was alleen een deel onverwacht werk voor mij.
Maar dit bracht ook herinneringen boven aan mijn eerste bouwdozen waar je alles nog zelf moest uitzagen :-) Lang leve de lasersnijder :hammer:
Wat de vlaggen betreft, dat is nog een héél eind te gaan, we zien wel.. alvast bedankt voor je reactie,

Patrick

Ondertussen begonnen aan plankjes waar de insteek vuurmonden tegen komen.
Het balsa is gelijmd en wordt straks geschuurd in de vorm van de boeg.

Foto's volgen.

Patrick

Laatst bewerkt:
Vorderingen:
Latjes geplaatst en afgetekend waar kanons moeten komen:
View media item 235565
Balsa eerste keer geschuurd in +/- juiste vorm
View media item 235566
Nu begonnen met geschutpoorten te monteren en te plaatsen - deze zijn niet mooi vierkant van vorm, zeker opletten dat deze juist gemonteerd worden, met de schuine zijde naar beneden (vermoed ik… ) Heb eerst de juiste plaats aangekruist, daarna gaatje geboord alsook in de achterkanten van de poortjes. Dan met behulp van insteekkanon plaatje gelijmd en vervolgens de rest van de poort er opheen gebouwd.

View media item 235567
Grts, Patrick

:oops::oops::oops::oops:Oeps, was verkeerd bezig met de poortjes, ik had 2x stukje Y gebruikt terwijl dit 1x Y (onder) en 1x X (boven) moest zijn.
Dit geeft een logischer vorm tot resultaat!!
Gelukkig kon ik de reeds gekleefde poortjes nog netjes ontmantelen en opnieuw en met de juiste onderdelen monteren…
Dat komt er van met één oog naar de Ronde van Spanje kijken en met een ander naar de bouwbeschrijving ….:stout:

Ja, je moet wel bij de les blijven Patrick, anders ga je het schip in.:p:p
Wel mooi dat je er op tijd achter kwam

De bouwbeschrijving moet je wel heel goed bekijken, want deze is soms verwarrend vind ik, maar ik heb dan ook het bouwverslag van Danny Mulders continue op de pc staan ( trouwens - bedankt voor dit prachtig en uitgebreide verslag Danny!)

Kijk, dat is altijd leuk om te horen! :D

Back