VOC Retourschip Batavia AD 1628 van Kolderstok

Allemaal bedankt voor de reacties.
De blinde en bovenblinde zijn gemonteerd.
IMG_3214.jpg

IMG_3216.jpg

Hierna de fokkemast zeilen, tot later,
groet Arjen.

Het is weer een tijdje geleden, maar de bouw heeft niet stil gelegen. De Batavia was op 4 juli klaar, de bouw heeft 7 maanden geduurd.
De zeilen worden gemaakt door ze te spelden op de mal en uitgeknipt. Met een scherpe schaar.
Hier het grootzeil.
IMG_3345.jpg

Het zeil wordt uitgeknipt.
IMG_3348.jpg

Met een liniaal op het zeil wordt de zoom omgevouwen, hier na ingestreken met verdunde houtlijm, en gevouwen.
IMG_3349.jpg

Als dat gedaan is wordt met een mal en potlood lijnen aan gebracht voor de stiklijnen.
IMG_3352.jpg

De verdere bewerking is, alles stikken, het lijkentouw en de ra aanbrengen met een festonsteek.
IMG_3384.jpg

De boelijnen werden via een 4.2 blok (i.p.v. 2 x een 3.1 blok) aan de stag direct belegd op de nagelbank. Alle andere lijnen werden volgens voorschrift en tekening gemonteerd. Als eerste werden de zeilen van de fokkemast gemonteerd.
IMG_3355.jpg

Dan de hoofdmast zeilen eigenlijk idem de fokkemast. Hier het grootzeil met het rak van dichtbij.
IMG_3436.jpg

Em dan alles gemonteerd.
IMG_4001tab.jpg

IMG_4005tab.jpg

Als laatste mast de bezaan.
IMG_4012tab.jpg

In het volgend blok worden de ankers en vlaggen gemonteerd.

Het maken van de trossen laat ik hier zien. Deze methode is beschreven door Stepfan Kertész. (https://www.modelbouwforum.nl/threa...anken-discussie-welke-methode-correct.270132/)
Van de rest touwtjes is in het midden een lusje gemaakt. Op een plankje zijn gaatjes geboord (7) en kort saté prikker stokjes gelijmd in de gaatjes. Het ene eind van het touw gaat linksom de andere rechtsom. Je kunt nu 1 t/m 6 stokjes gebruiken om lusjes te maken (klein naar groot). Je kunt ook kruislinks te werk gaan, niet op de foto te zien. Verschillende diktes zijn mogelijk. De knoopjes worden met verdunde houtlijm gefixeerd.
IMG_4023tab.jpg

Een detail van de Batavia met de trosjes.
IMG_4033tab.jpg

Groet Arjen.

Handige methode is het Arjen. Ik heb kleine spijkers gebruikt ipv sate stokjes. Voordeel is je kan er meer opzetten en zo een vloeiender lus krijgen. En je kan nog kleinere lussen maken. Ik heb een plankje met veel lussen en maten. Zo kan ik een heel arsenaal maken in 1 keer en laten drogen. Ziet er mooi uit.

Back