VOC Retourschip BATAVIA 1628

Zo na bijna anderhalf jaar niet gebouwd te hebben, vandaag weer begonnen.
Omdat ik in het verleden diverse grote modelschepen heb gebouwd ( San Juan Nepocumeno, The Cutty Sark) en een aantal kleinere ( La Pinta, The Mississippi, Cote D'emeraude en een botter) vond mijn vrouw dat er genoeg schepen in huis stonden. Eerst eentje weg voordat ik een nieuwe mocht gaan bouwen. Dat doet zeer. Maar mijn oudste zoon kwam 14 dagen geleden met de volgende vraag: Of ik voor hem de Batavia wil gaan bouwen. Dat was niet tegen dovemansoren gezegd.
Vandaag is de bouwdoos binnengekomen en heb hem opgehaald.
Na eerst alles grondig doorgenomen te hebben, begonnen met schuurwerk van de kiel delen en een 5 tal spanten om het zwart ( verbrand vanwege het laseren) eraf te halen.
Nu eerst nog de volgende 8 spanten schuren, maar dat is waarschijnlijk werk voor morgen.
Ik ga proberen om hier een mooi bouwverslag van te maken. Ben voorlopig weer onder de pannen met dit schip.
 
Eerst even twee beginfoto's:
IMG_4510.jpeg


IMG_4509.jpeg
Vandaag verder gegaan met het schuren van de overige spanten. In totaal zijn het er 13. Hieronder een aantal.
IMG_4514.jpeg


IMG_4515.jpeg

Daarna gekeken naar de dikte van de valse kiel en de kieldelen. Er zit een verschil in van 2 mm. Heb toen in mijn voorraad hout gaan zoeken naar twee latjes van 1 mm en deze aan beide kanten aangebracht.
IMG_4511.jpeg

IMG_4517.jpeg

Hierna de kiel vastgelijmd op de valse kiel, welke nu midden op de valse kiel ligt.
IMG_4519.jpeg

Het staat nu te drogen onder toezicht.
IMG_4522.jpeg
 

Bijlagen

  • IMG_4512.jpeg
    IMG_4512.jpeg
    230,4 KB · Weergaven: 151
  • IMG_4520.jpeg
    IMG_4520.jpeg
    281,6 KB · Weergaven: 166
Dag Wil,
Voor je galjoenscheg bevestigd wil je nog eens controleren hoe dit moet, want op de 5e foto ligt hij verkeerd: hij wijst meer naar voor dan naar boven.

succes met de bouw.

PS: ik hoop dat je het roer niet tegen de hekbalk gelijmd hebt (te zien op de 1e kleine bijlage) want die moet met messing scharniertjes bevestigd worden.
 
Hallo Herby,
Bedankt voor je feedback. Op de eerste kleine bijlage ligt alles gewoon los.
De hekbalk en de galjoenscheg moeten nog bevestigd worden.
 
Vandaag verder gegaan met het schuren van de laatste spanten. In totaal 17.We weten weer wat schuren is bij modelbouw. Maar er komt nog veel meer.
De spanten geplaatst en de verstevigingen voor (spant 1 tot en met 3) en achter (spant 14 tot en met 16) aangebracht. Alles staat nog in de dry fit modus. Hier enkele foto's van het b(r)ouwsel .
IMG_4523.jpeg


Hier zie je de versteviging aan de achterzijde
IMG_4525.jpeg


De versteviging aan de voorzijde
IMG_4524.jpeg


En hier een zij aanzicht onder toeziend oog.
IMG_4526.jpeg


Dat was het dan voor vandaag.Ik ga maar eens eerst in het bouwverslag verder lezen wat de volgende stap is. Mochten jullie opmerkingen of raadgevingen hebben, ik sta er voor open.
 
Gisteren bezig geweest met het vastlijmen van de spanten.
IMG_4528.jpeg


Na alle spanten geplaatst te hebben, is het tussendek ook geplaatst, na enig schuurwerk om het pasklaar te maken.
Daarna verder gegaan met de montage van de spiegel.
IMG_4527.jpeg


Nadat het heeft kunnen drogen ben ik vandaag bezig geweest met het opvullen van de boeg met balsahout.

Dit moest dus geschuurd worden in de juiste vorm. Om de ronding goede kunnen maken, heb ik na enig schuurwerk aan de rechterkant, maar eens gekeken hoe het dek daar komt te liggen, en welke ronding ik nu moet maken.

En daar komt nu mijn probleem. Zie foto.
IMG_4532.jpeg


Je ziet dat de vorm al redelijk tot stand komt maar moet ik nu de ronding van het dek(A3 ligt er los op) aanhouden? Als dat zo is dan moet ik aan deze zijde zeker een aantal millimeters van het spant afhalen. Ik neem aan dat dit niet de bedoeling is. Is er hier iemand op het forum die mij hier een antwoord op kan geven?
Ik kan morgen beginnen aan de linkerkant om dit grof aan te passen, maar ook daar speelt hetzelfde probleem.
 
moet ik aan deze zijde zeker een aantal millimeters van het spant afhalen. Ik neem aan dat dit niet de bedoeling is.

Dat is wel de bedoeling Wil. Je dient de spanten af te schuinen in de rompvorm zodat de beplanking straks mooi aanligt tegen deze spanten.
Dit betekent de lijntjes van de berghouten verlengen (zodat je deze niet wegschuurt), en dan de spant naar voren toe afschuinen totdat ze ongeveer bij het hulpdek uitkomt.

Wellicht dat in andere verslagen dit met foto's zichtbaar is - ik heb zo snel geen duidelijke foto beschikbaar.
 
Wordt vast een mooi schip en bouwverslag. Stoeltje er maar lekker bijgezet op de tweede rij.
Succes Wil komt vast goed met al die ervaren rotten op de eerste rij.
 
Back
Top