Vliegtuigwielen

• Topicstarter Topicstarter Bakske
  • Startdatum Startdatum
B

Bakske

Guest
Hey!

Ik wil mijn eigen modelbouw vliegtuigje ontwerpen. Dit zou ongeveer 10kilo moeten kunnen dragen! Ik ben op zoek naar goede wielen, die dit gewicht kunnen ondersteunen (en de landingsschok wat kunnen opvangen) en liefst ook nog eens goed bollen natuurlijk ;-) Ik heb al veel gezocht maar kom alleen maar rubberen wieltjes gevuld met schuim tegen... Hebben jullie een goed idee? Of kunnen jullie mij een webshop of een bepaald type wieltjes aanraden?

Groetjes,
Bakske

Dit soort wielen heb ik op mijn 13kg wegende Pitts zitten. Zijn luchtbanden, hardstikke stevig.

Aerobertics.be - Product Detail Accessoires - Wheels, axes, collar

Maare, een eigen modelbouw 'vliegtuigje' dat 10 kg kan DRAGEN???? Zou je dat eens willen toelichten?

Een modelbouw "vliegtuigje" dat zelf 10kg weegt (zonder lading) is al een enorm giant-scale monster van een vliegtuig met een spanwijdte van iets van 2.5+mtr en een 100cc benzinemotor ofzo.

zo'n formaat toestel dus:

Laat staan een vliegtuig dat 10kg aan lading mee omhoog kan nemen. Dan moet je een hele, hele grote kist bouwen. Denk aan een spanwijdte van een meter of 4 of nog extremer. Geschatte kosten: ergens tussen de 5000 en 10.000 euro. Daarnaast gaat de kist al snel in totaal (kist + lading) meer dan 25kg wegen en dat mag je in nederland niet vliegen! En zo'n kist is echt ENORM groot! Die moet je in een hele grote aanhanger of bus vervoeren ofzo.

Dan moet je dus echt aan zoiets denken en dan de romp flink verstevigen.
En nogmaals, dit mag in nederland niet vliegen!

Wat weegt er eigenlijk 10kg dat je in een modelvliegtuig mee omhoog wilt sleuren?

Ow, als het een tikfout is en je wilt een vliegtuig gaan ontwerpen dat zelf ongeveer 10kg weegt ipv 10kg aan lading moet vervoeren, zou je eens op het forum moeten rondkijken naar bigscale kisten. Bekijk bijvoorbeeld eens het bouwverslag van mijn Pitts. pitts-model-12-2-2mtr

Let wel: Ik heb de Pitts niet zelf ontworpen. Dat zou ik domweg niet kunnen, daarvoor heb ik niet genoeg kennis van constructie, stijfheid, sterkteberekeningen, vleugelprofielen, zwaartepunt berekeningen, positie en vorm van stabilo tov richtingsroer en hoofdvleugel, motorhoek en motordomp, etc.

Ik weet niet hoeveel ervaring je hebt met het ontwerpen van modelvliegtuigen? Wat heb je hiervoor aan toestellen ontworpen en gebouwd, en hoe vlogen die?

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik denk niet dat Bakske nog reageert, maar ik ga er vanuit dat hij 10 Kg als totaal vlieggewicht bedoelt en daar zit je zo aan..

Voor zover ik begreep was Bakske niet heel ervaren in het ontwerpen en bouwen van kisten. Als je eerste ontwerp meteen een vlieggewicht heeft van 10kg, dan lijkt me dat aardig ambitieus. "10kg daar zit je zo aan" lijkt me niet waarschijnlijk voor een beginnenden bouwer (en waarschijnlijk ook beginnende vlieger).

Maargoed, jammer dat Bakske niet meer reageert. Ik had wel willen horen wat het plan nou precies was!

Back