vliegtuig ontwerpen

• Topicstarter Topicstarter x-1
  • Startdatum Startdatum
X

x-1

Guest
ik wil al een tijdje een vliegtuigje bouwen van maximaal 150gram omdat hij in een beperkte ruimte moet kunnen vliegen.
ik probeer er een te maken die zowel binnen als buiten kan.
ik heb een bugdet van 80 tot 90 euro.
kan iemand me hierbij helpen :?:

x-1,

Wat jij wilt is natuurlijk erg leuk om over te fantaseren. Helaas is het niet erg realistisch, althans niet als je van een 'echt' vliegtuig uitgaat.

Voor die 80 tot 90 euro zou je amper een zender kunnen kopen, laat staan de rest van de spullen die je nodig hebt.

Toch is er nog hoop, je zou wat kunnen doen met een X-twin en depron. Een X-twin koop je voor rond de 30 euro. Depron is voor een euro of 5~10 in grote platen te verkrijgen.

Haal de electronica uit de x-twin en zet dat op je eigen depron toestel en je komt redelijk in de buurt van wat je wilt.

Ermee buiten vliegen zal alleen gaan bij windstil, net zoals dit voor de X-twin geldt.

Wat op zich wel kan voor jouw budget, is een handgeworpen, niet afstandbestuurd toestel bouwen. Zoek eens op 'chuckie'.

ik heb al een x-twin in mijn kamer liggen.
helaas is die kapot.
de motoren zijn nog bruikbaar en ik heb een afstands bediening van mijn x-ufo.
zou het zo al lukken?

x-1 zei:
ik heb al een x-twin in mijn kamer liggen.
helaas is die kapot.
de motoren zijn nog bruikbaar en ik heb een afstands bediening van mijn x-ufo.
zou het zo al lukken?

ik heb gelezen dat die x-twins onbreekbaar waren :roll: ? zo'n filmpje dat ze zo'n x-twin hard uit de lucht laten vallen en dat -ie het daarna nog steeds doet :|

Het is wel mogelijk, maar helemaal zelf ontwerpen is lastig en raad ik af als je niet al veel ervaring hebt opgedaan met het bouwen en vliegen van bestaande ontwerpen. Als je met 'gewone' RC apparatuur wilt vliegen (35 Mhz) worden de minimale maten bepaald door de kleinste servo's. De van nu zijn 4-5 gram denk ik. Met een dergelijk gewicht vliegt het alleen als je lipo's gebruikt die bij verkeerd gebruik zeer brandgevaarlijk zijn en waarvoor je een speciale acculader nodig hebt. Daarbij heb je een klein borstelloos motortje nodig. Als ze zo klen zijn, zijn ze meestal duurder dan de grotere! Voor servo's, ontvanger, microcristal, lipo's, lipolader en borstelloos motortje ben je denk ik 150-300 euro wel kwijt, als je al een zender hebt, moet die er ook nog bij dan ben je weer een fors bedrag verder.

En dan het model: Ik zou een tekening van een goed (langzaam en stabiel) vliegend balsa model bij de copyshop verkleinen en het dan in Depron nabouwen, maar hou het zo licht mogelijk. Iemand in mijn omgeving heeft zo de Lazy Bee van Clancy verkleind gebouwd en dat gaat prima. Maar dus wel duur als je nog geen besturing en aandrijving hebt.

Een alternatief is de micro RC gebruiken van het Engelse Falcon (www.falconmodels.uk.com). Zij hebbeb bouwdoosjes van depron modellen van ongeveer 50cm spanwijdte (niet te duur, denk aan 20 pond, ongeveer 30 euro), waar je dan een aandrijvings- en besturingspakket van bijvoorbeeld 100 pond (150 euro) bij nodig hebt. Wel heb je daar ook weer een eigen 35 Khz zender bij nodig, en je moet het via het internet in Engeland bestellen.

Als dit allemaal te duur is lijkt het toch beter om een nieuwe X-twin te kopen en de electronica over te zetten in een depron modelletje. Dat moet HOOGSTENS net zo zwaar zijn als de X-twin, dus weeg de X-twin nadat je daar de electronica uitgehaald hebt (ik denk dan een gram of 10?). Als jouw model lichter is dan dat (zonder electronica) is dat geweldig, één of twee gram zwaarder kan misschien nog (maar hij zal al minder vliegen dan de X-twin), maar nog zwaarder en het vliegt geheid niet. Ik zou ook hier het wiel niet proberen uit te vinden, maar een bestaand model voor X-twin-electronica opzoeken op internet (ze zijn er wel, ook wel te vinden via het forum). Ivm het gewicht zal standaard 3mm depron denk ik al te zwaar zijn. Vergeet onnodige dingen als wielen en zo, en geef het model een platte romp (plank- of profielromp). Verstevig het model met plakband (niet te veel, en alleen waar het echt nodig blijkt), en maak het ook weer niet te groot, want dan kunnen de motoren het niet meer aan.

en anders misschien een airlifter? grotere broer van de X-TWIN. als je daar de elektro uit weet te slopen kan je een iets groter model bouwen.

ik denk persoonlijk dat het op ee teleurstelling gaat uitlopen.

Back