Vliegcafe

Ik denk dat een 2S350 mAh pakje binnen een half uur door en door warm is.
Vaak zijn het dunne cellen.
Ik heb 2 350mAh pakjes, de ene is lang en dun de andere kort en dik.
Die lange dunne zal eerder warm zijn in de kern, zie het als een rollade of een schnitzel.
Een rollade heeft 90 minuten nodig om gaar te worden, een schnitzel 5 minuten.
En er zit ook nog een verschil tussen 2 en meer S.
Een 2S pakje word aan beide kanten verwarmd, een 3S heeft een middelste cel die geisoleerd word door de 2 buitenste.
En zoals ik zei, je kan het in de vlucht zien.
Je spanning onder belasting wordt hoger, meteen al, vanaf de eerste seconde.
Je vliegtijd kan korter worden omdat het vermogen toeneemt.
Door iets te zakken in de temperatuur kan je dat weer compenseren, dan zal de celspanning wat lager worden.
In de F5B wilde je een hoge piek hebben maar soms was die piek te hoog, dan sprak de Watt Limiter te vroeg aan.
Door de temperatuur wat lager te houden kwam het vermogen wat minder piekerig en scheelde dat 1 a 2 seconden limitertijd, dus kon je de vlucht wel eindigen.
Waar je eerst 27 seconden motorloop had voordat je de 1750 W/min aantikte had je het dan bij 28 of 29 seconden.


GJ
 
Ik denk overigens, dat 1 stuks 2S 350 even lang doen over dat constante ritme, als een enkele 3S 2200... Zou wel interessant zijn om te weten
Daar ga ik over een paar dagen achter komen.
die van de vorige link kan je toch ook gebruiken om de temperatuur tijdens het opwarmen te meten ipv alleen tijdens het ontladen?
Ik ga van alles proberen ook dit, het vervelende probleem is, dat het nogal wat tijd in beslag neemt en ik ook wel een beetje in de buurt moet blijven.

Ik denk dat een 2S350 mAh pakje binnen een half uur door en door warm is.
Vaak zijn het dunne cellen.
Ik ben aan het experimenteren geslagen het zijn wel heel mini male getalletjes tussen kamer temperatuur en 40°C.
 
Ik ben aan het experimenteren geslagen het zijn wel heel mini male getalletjes tussen kamer temperatuur en 40°C.

Je belasting is ook minimaal denk ik.
Je zal boven de 3,8 V per cel zitten aan het begin van de vlucht.
Pas bij belastingen van 15C of meer zal je echt verschil gaan zien.

GJ
 
Je belasting is ook minimaal denk ik.
Je zal boven de 3,8 V per cel zitten aan het begin van de vlucht.
Pas bij belastingen van 15C of meer zal je echt verschil gaan zien.
Dat heb je goed gedacht, mijn niet modelbouw gerelateerde apparatuur registreert al bij 1C wat verschil bij warm en koud.

Ik ben nog lang niet klaar met deze materie.:(

Dat was een typefout, moest "10 stuks" zijn... Maar dat had je vast al wel in de gaten...
Ik zit er over te denken bij koele op kamer temperatuur verkerende accu's bij het opwarmen de lucht in het kastje even een boost te geven naar 60°C

Dit gebeurd er nu, na een uurtje met een 20°C 4s2200 in bakje.

upload_2020-12-28_17-26-3.png
 
Ik zit er over te denken bij koele op kamer temperatuur verkerende accu's bij het opwarmen de lucht in het kastje even een boost te geven naar 60°C
Loop je dan niet het risico op een "knapperig korstje" net binnen de envelop? Geen idee welke temperatuur schadelijk begint te worden voor een LiPo...
 
Wat ik kan vinden is dat het bij 60' gevaarlijk begint te worden. Dan krijgt de chemie een gevaarlijke temperatuur.
 
Wat ik gelezen heb, is dat je hem niet bij die temperatuur mag belasten.

De volgende meet sessies bestaan uit temperatuur metingen, waarbij de accu temperatuur aan de onderkant wordt gemeten.

De circulerende lucht, wordt al gemeten, immers daar wordt de kachel op gestuurd.

En afsluitend met een ontlaad stroompje, waarbij ook de onderlinge cel spanningen worden gemeten.
Maar daar moet ik nog wat kabeltjes en zo voor in elkaar freubelen.
 
Dat heb je goed gedacht, mijn niet modelbouw gerelateerde apparatuur registreert al bij 1C wat verschil bij warm en koud.

Ik denk het niet, ik weet zeker dat pas bij hogere belastingen de temperatuur een grote rol gaat spelen en dat je dan echt verschil gaat zien.
En ik zou wat temperatuur echt niet hoger gaan dan 40 graden.
Zelf zou ik, bij normale belastingen tot 20C niet hoger gaan dan 32-35 graden, hoger heeft geen zin.

GJ
 
Ik denk het niet, ik weet zeker dat pas bij hogere belastingen de temperatuur een grote rol gaat spelen en dat je dan echt verschil gaat zien.
Ja bij een hogere belasting kun je met eenvoudige middelen beter het verschil zien.
Ik heb een 2s350 met 28C ontladen, gedurende 4 seconden 10A en 30 seconden 0,2 A.
In een koude en warme toestand en die resultaten in een grafiekje over elkaar gelegd

De eerste 4seconden is het spanningsverschil tussen warm en koud bij 2 cellen, gemiddeld 0.47V en dat wordt bij elke 4seconden steeds minder. 0.35, 0.30, 0.22, 0.16

upload_2020-12-28_22-8-8.png
 
Volgens de grafiek blijft de koude accu juist vrij gelijk, de warme accu begint hoger en zakt per keer iets verder in.

Enige wat ik zie aan de blauwe lijn is de eerste dip, die lijkt iets lager te zijn dan de opvolgende belastingen.

Wat is trouwens koud/warm? 4 vs 35 graden Celsius? Of kamertemperatuur vs 35 graden?
 
Zou dat komen omdat de cellen opwarmen door de inwendige weerstand?
Ja de cellen warmen op.
Eigenlijk wil ik dit helemaal niet weten.
Bij 1C aan ontlaad stroom registreert mijn meetapparatuur ook al verschil.
En als dat spanningsvariaties zijn in het millivolt bereik, dat boeit niet, dat zijn ze.
Ik hoef geen absolute nauwkeurige getallen te hebben maar gewoon een getal indicatie van is er wel of geen verschil waarneembaar en is het te reproduceren.

Wat ik wilde weten, kun je aan de hand van de cel spanning zien of een accu door en door door verwarmd is?
Als dat alleen te zien is onder een redelijke belasting of pas na enige seconden onder last, dan is dat zonde van de opgeslagen energie.

Ik verwacht dat aan de hand van de in / uitschakel tijd van de kachel het ook te bepalen is, dat heb ik eerder zien gebeuren, maar nu wil ik het ook echt weten.
Die test is vandaag aangezet met een kudde temperatuur sensoren (PT1000) op aan en in een 4s2200.
 
@WillydeWoofer heeft de heatkoffer inmiddels al een paar keer gebruikt en ik kreeg een Whatsappje, de koffer werkt subliem.
En toen was het te koud om te vliegen...
Dus voor heel weinig geld, denk iets van 20 euro totaal, kan je een goed werkende koffer bouwen.
Componenten:

Heatbed 20x20 van een 3D printer, 12/24Volt omschakelbaar. Linkje
Temperatuurcontroller van Banggood Linkje
2 kleine 12V fannetjes

GJ
 
  • Like
Reactions: Cnn
Bij mijn oude club hadden we een afdekking boven de laadtafel, die was doorzichtig, dus met regen stonden we daar te vliegen, uit de wind.
Als je uit de wind kan staan scheelt dat een hoop.

GJ
 
Ideaal voor een Jeti zender, dan kan je het metaal lekker opwarmen en vries je er niet aan vast.

GJ
 
Back
Top