Mijn minilipowarmbakje begint het daglicht te zien.
Het is niet groot, er pas een 6s5000 in maar ook een handje vol 2s350 en 4 x 3s2200 past ook.
Als isolatie is PP foam gebruikt, het zelfde spul wat ik ook in de maquettebouw gebruik en (combat) indoor fladdertjes , niet te verwarren met de papier/foam variant
Het isoleert de warmte best wel goed.
De CNC freesmachine vind het PP ook heerlijk spul, ik naderhand met de kruimeltjes zuiger ben minder enthousiast, een geluk bij een ongeluk het spul is niet statisch.
Ik zie het hele project als een prototype, vandaar ook het kleine bakje.
Alle koude en warmte bruggen zijn geëlimineerd.
In de deksel bij de uitstroom boven het zwarte verwarmingselement daar bevind zich naast een warme luchtstroom, ook nog wat stralingswarmte.
Met een strookje aluminiumtape wordt die stralingswarmte mooi terug gereflecteerd het bakje in.
Het is een klein klimaatkastje geworden.
Qua klimaatregeling is het made by hobby.
Een simpele rechttoe rechtaan aan/uit regeling, iedereen kan dat wel kopen.
Geen display, wel een indicatie ledje dat de kachel aan staat, in het prototype ingesteld op 39°C
Ook een datapoortje is aanwezig, handig om nieuwe software er in te pompen en ook handig voor het data loggen.
Eerst een paar metingen doen, voordat er eventueel heel PID circus op losgelaten wordt.
Qua netto inhoud is het ongeveer 1 liter.
Waar 25Watt vermogen voor beschikbaar is.
Ik moet nog uit vogelen, wat het preciezere warmte verlies van het kastje is,
Volgens de meting van vanmiddag lag het rond de 0,15 Watt per graad verschil binnen / buiten temperatuur, op zich is dat nog niet zo heel slecht met 10mm PP foam.
Het verwarmingselement is een koellichaam van Fischer van 3.5K/W waar een 25Watt weerstandje aan vast gemeubeld is, die bij 12V 25Watt warmte verstookt.
Het ventilatortje draait continue en zuigt de lucht aan uit de accu ruimte, blaast deze over de temp sensor en de elektronica heen.
En komt weer terug in de ruimte, onder en voorlangs het koellichaam door.
Komende dagen nog wat sleutelen aan de software, zo dat er via het ene ledje wat vanaf buiten zichtbaar is, een status uitleesbaar is, van accu door en door verwarmd.
4 exemplaren 3s2200 van 21°C in het bakje, opwarmen door en door naar 40°C, duurde ongeveer een half uurtje.
Lucht is heel snel op temperatuur, maar zo'n blokje lipo, dat duurt eventjes.
Het verwarmingsproces begon in het bakje op 30°C er zat nog wat warmte in het element.
Na 2 minuten was de temperatuur in het bakje 40°C, kachel uit, 2 minuten later gaat de kachel bij 38°C weer aan, gedurende 31 seconden, 39 °C is het regel setpoint waarop de kachel uit gaat.
Het duurt dan 93 seconden om de kachel weer in te schakelen, nee de 40°C is niet gehaald, maar er komt warmte energie in de lipo.
24 seconden later schakelt de kachel weer uit op 39°C en 87 seconden later weer in.
De aan tijd wordt steeds korter en de uit tijd steeds langer.
Als de regeling ongeveer op een factor 1:10 komt lijkt het er op dat de lipo door en door verwarmd is.
Dat is 15 seconden aan en 150 seconden uit.
Dit ga ik in de software mee nemen, nu heb ik maar 1 indicatie ledje aan de buitenkant, dat wordt nog een uitdaging, het ledje van de vermogenstrap, die kan ik op PWM zetten ipv aan/uit.
Zo dat er een knipperledje van is te maken.
Als de inhoud toch op temperatuur is, hoeft alleen de houd temperatuur op gang gehouden te worden.
De schakelaar in het kastje is meer bedoeld om het kacheltje uit te zetten met nog draaiende fan. en om in de configuratie te komen via de datapoort.
Maar aan dat laatste wordt ook nog gesleuteld.