Vleugeltips steekbaar maken

beste heren/dames

ik heb onlangs deze bouwdoos gekocht:

afb9676.jpg

vind het een heel leuk zwevertje.
Nu is het de bedoeling dat dit er eentje word die ik altijd bij me in de auto heb liggen, samen met startelastiek, voor als de gelegenheid het toe laat.

Nu is volgens tekening de vleugel uit 1 stuk en dat laat qua vervoerbaarheid natuurlijk het een en ander te wensen over. Mijn idee is dus om de vleugel in drie delen te laten, het vlakke middendeel en de 2 opstaande tips die ik er dus vlak voor het vliegen op steek.
Nu zit ik me dus een beetje af te vragen wat daar dan een goede constructie voor is en hoe ik die zo kan borgen dat die tips er niet afwapperen.

Mijn vraag is dus:
Wat word er zoal door jullie toegepast om een meerdelige vleugel betrouwbaar in elkaar te zetten?

groeten

Justus

Zelf gebruik ik een carbon/gfk buis met verenstaal als verbinding voor de vleugelhelften.
Maar zou je niet beter kunnen kiezen voor twee vleugelhelften, dus gewoon in het midden de verbinding maken? Dit scheelt je het gewicht van een verbinding. ;)

Heb ik ook overwogen maar dan zit ik met 2 geknikte vleugelhelften die ik op moet bergen. plus dat er een kleiner pakketje over blijft lijkt me

Tja...ik zie dat het toestel een span. van 1.5m heeft...dus hoe klein wil je het pakketje dan wel niet hebben. :?
Is een vleugel van 1.5m echt een onoverkomelijk probleem? Zo niet, dan zou ik echt voor een vleugel uit één stuk gaan. t'Is lichter en daarnaast ook sterker. :)

Volgens mij stonden er in de Multiplex catalogus mooie klick systemen voor de vleugels (ene kant een stift, andere kant een dopje)
Vooral gebruikt bij de F3J zwevers, volgens mij. (dus duur, maar wel goed)

Heb je overwogen een grotere auto te kopen? Dan pas een 1,5m vleugel ook met gemak ;)

stalen pennetjes van 3mm die je in alu buisjes steekt, tpv de hoofdligger.
is sterk zat voor zo"n klein zwevertje, on borgen met een stukje plakbend

grotere auto is me een iets te prijzige oplossing, heb net vorige week pas een nieuwe gekocht namelijk.
maar gaat me er ook meer om dat ik het ding makkelijk in een rugzakje kan gooien en eventueel in een kleine kist zoadat hij achterop de motor gebonden kan worden

Back