Vleugelstruts TC Piper Cub J3.

Alexzzz

Moderator
Moderator team
Forum veteraan
Hallo allemaal,

Op mijn Tony Clark piper Cub (span 280cm) heb ik nu vleugelstruts zitten die me niet erg bevallen; 4 boutjes per vleugel om 1 kant vast te maken en nog per kant een boutje om deze aan te romp te bevestigen. Totaal dus 10 boutjes. Nu heb ik wel eens gezien dat er mensen zijn die de struts scharnierend maken aan de vleugel. Na het vliegen klap je deze vrij gemakkelijk in en blijven ze aan de vleugel zitten. Omdat het mij op dat moment verder weinig interesseerd, heb ik niet goed opgelet hoe zo'n constructie in elkaar steekt. Heeft iemand hier toevallig detailfoto's van? Ik heb al wat op google lopen zoeken, maar dat leverde weinig op. Het draadje van Bertus heb ik ook al bekeken, maar dat is niet wat ik zoek.

Grt.

Bedankt voor de info, ik zal hier posten wat het uiteindelijk is geworden :)

Grt.

En dit is het geworden, alles inklapbaar en oersterk;

Hpim2755.jpg

Hpim2756.jpg

Hpim2757.jpg

Hpim2758.jpg

Tjah, smaken verschillen Bert :) Geeft verder niet, ik heb al een aantal andere mensen gesproken die het wel mooi vinden. Ik zit er nog over te denken om de struts rood te verven, maar eerst maar weer eens vliegen met die bak. Wat betreft die storingen ben ik niet zo bang, als de vleugels erop zitten, zit het allemaal zo stijf en spelingvrij dat er geen knakpulsen kunnen ontstaan door metaal op aluminium. In principe is het wel een leuke kist voor de meeting 20 mei :lol:

Grt.

Is die Piper van je broer ook van Tony Clark? Zo ja, dan hangt de volledige stijfheid van de vleugels af van de struts. Ik was ook eerst van plan om ze van hout te maken -sterker nog, daar was ik al aan begonnen- maar ik vond het toch niet stijf genoeg. Mijn vliegstyle is ook niet bepaald rustig, dus hij moet wel wat kunnen hebben. Ik heb mijn Piper trouwens zondag laten torquerollen, best stoer voor een Piper :lol:

Grt.

Of de struts het op de lange termijn ook goed uithouden weet ik niet, nu ziet het er in ieder geval stevig uit, en dat is het ook. De motor is een Zenoah 38, loopt trouwens erg mooi en rustig. Ik hoop dat het dit weekend een beetje goed weer wordt, dan kan ik alvast een beetje wennen aan het "schaalvliegen" :lol:

Grt.

gertbartelink zei:
Zie ik daar een sponsorproject voorbij komen ?

Wat bedoel je precies?

Koolstof heb ik ook over nagedacht, maar dan had ik stukjes draadeind erin moeten lijmen, en dat is in mijn ogen (misschien onterecht) niet sterk genoeg. Als de struts alleen voor de sier waren had ik dat misschien wel gedaan, maar het totale gewicht van het vliegtuig hangt er aan in de lucht :)

Grt.

Hallo Alexzzz

Ik denk dat je met koolstofbuis zeker het e.a. in elkaar kan bakken !
Inderdaad gewoon draadeind verlijmen met een goeie epoxy, of anders stripmateriaal....

Ik geloof dat ik nog wel reststukken 15x3mm strip heb liggen van 100 cm lang. daar zou je leuke dingen mee kunnen doen....Daar is ook wel een oplossing voor te bedenken....

Stuur maar even een mailtje of PB dan regel ik wel wat

gr Gert

Ok, bedankt voor het aanbod Gert, ik hou het in gedachten. Eerst de lucht in met die bak, maar ivm de wind zal dat niet dit weekend meer worden :( Dan vanmiddag maar beginnen met een nieuw bouwverslag :)

Grt.

Koolstof opzich is natuurlijk niet slapper dan aluminium, het enige zwakke punt is het vastmaken van de draadeinden in het koolstof. Om dat alleen met een beetje epoxy te doen vind ik toch wat griezelig, dan ben ik bang dat ze eruit getrokken worden na een flinke snaproll ofzo. Ik heb nu met dat aluminium de uiteinden netjes platgeknepen en een 3mm gat erin geboord, op die manier omzeil je een zwakke verbinding. Hoe het op de langere termijn blijft zitten weet ik niet, omdat jij al aangeeft dat het aluminium kan scheuren. Ik heb op een ander toestel een tijd lang een afneembare staart gehad met dezelfde aluminium verstevigingen en die is nooit gescheurd na 150 vluchten. We zien wel wat het gaat worden, al doende leert men :)

Grt.

Back