vleugelservo's deel 2

Wat zien jullie liever?

Deze aansturing zodat de ailerons alsnog subtrimbaar zijn, maar je geen weerstand van torsiestangen hebt...

curare_12.jpg

Of de conventionele manier met 2 servo's halverwege de vleugel?

Ik vrees dat de stuurhevels zoals op de tekening gevoelig zullen zijn voor flutter op de rolroeren. Hangt er een beetje van af hoe groot het model is, en hoe snel.
Ik heb al snelle modellen zien desintegreren in de vlucht door flutter. Rolroeren of hoogteroeren komen in resonantie en breken af.
Op de getekende stangen komt een draaimoment, wat vooral krachten veroorzaakt in de bochten van 90° en wrijving in het geleidingsstukje.
Bij servo's in de vleugel kan je met rechte stangen werken, die veel robuster zijn (en ook nog eens lichter), en vrij van wrijving. Deze keuze zou in elk geval mijn voorkeur genieten. Enige nadeel: langere servokabels (te twisten of te vlechten dus).

Hoi Jorrit,

Ik zou ook voor de 2 servo's halverwege de vleugel gaan vanwege de door wvl genoemde verbeterde stabiliteit. Ten tweede heb ik het idee dat wanneer je een van beide oplossing echt goed wil doen je waarschijnlijker met de 2 servo's halverwege de vleugel makkelijker af bent...

Groet Bob

Als je de optie hebt voor 2 servo's in de midden van de roeren zou ik die kiezen. Op die manier hou je de ook benodigde sterkte in het midden. De doorvoering van de kabels kun je boren met een stuk staaldraad, dus geen sleufjes in de beplanking frezen.

Las hierboven iets van servokabels verlengen "twisten of vlechten" is dit belangrijk, want tot nu toe heb ikmijn servokabels verlengd met servokabels die strak/recht langs elkaar liggen.

thanx, Cor

Verlengingen van de servokabels met ca. 40 cm zullen geen problemen opleveren, zolang er geen antenne in de buurt loopt (achter in de romp geplaatste seervo's voor hoogte en richtingsroer).Voor langere kabels zij tussen te plaatsen ontstoringssetjes via de modelbouwzaak leverbaar. Twisten van kabels helpt ook absoluut tegen storingen!

Het ontstoren van de servokabels is al vaker ter sprake gekomen en zeer aan te raden als je je servosnoeren verlengt. Het kost weinig en het voorkomt grote kosten als je door storingen crashed.

@Paul,
ALLE kabels die aan de ontvanger zitten werken als antenne. Verlengen van de kabels vergroot het antenne effect en daarmee de kans op storingen. De 40cm die jij noemt is al aan de lange kant! Zelfs een servosnoertje van de normale lengte KAN al signalen oppikken die storingen KUNNEN veroorzaken.
Twisten daarintegen helpt vrijwel NIET tegen dit soort storingen, alleen een ontstoringssetje, al dan niet zelfgemaakt, werkt goed.

Als het jullie interesseerd zal ik een schemaatje tekenen en een foto maken van een zelfgemaakt ontstoringssetje.
Ik hoop daar het komende wekeinde tijd voor te hebben.

Ernst, waarom werkt twisten niet? Je verkleint daarmee het oppervlak dat de draden opspannen. Daarmee zal het servosnoer minder vreemde signalen oppikken. Ik denk hierbij aan de vooroorlogse rondgebogen draadantenne's, daarbij was het oppervlak maximaal voor een gegeven lengte.

Uit het voorgaande valt voor de aandachtige lezer op te maken dat, behalve ontstoren van servokabels, ook de locatie en positie van radiocomponenten belangrijk is. Vooral ten opzichte van electrische componenten als electro-regelaars, electromotoren, ontstekingen van benzinemotor-bougies, enz. die ook storingen kunnen geven. Dus zoveel mogelijk ontstoren, zover mogelijk uit elkaar plaatsen, ontvangerantenne zover als mogelijk van deze onderdelen vandaan houden.

Ron,

Twisten helpt weinig bij het tegenhouden van hoogfrequente storingen van buitenaf. Storingen van verschillende signalen binnen één kabel verminder je er wel mee. In bijvoorbeeld een telefoonkabel zijn alle aderparen getwist. Het stoorveld opgewekt door de ene draad, noem hem even de "plus", wordt opgeheven door het teruggaande signaal door de tweede draad, de "min". Omdat het om wisselspanning gaat zal dat plus en min steeds omdraaien. Omdat die twee velden elkaar opheffen (nou ja bijna opheffen) zullen er geen storingen optreden in de andere aderparen waardoor weer een ander gesprek gaat. Omdat die aderparen allemaal door één dikke kabel lopen zou het in theorie mogelijk zijn dat die elkaar allemaal beïnvloeden zodat je diverse gesprekken doorelkaar zal horen.

Het probleem met de ontvangers in onze modellen is dat ze geen verbinding hebben met aarde. In tehorie zou de model ontvanger helemaal niet kunnen werken maar gelukkig is de praktijk anders. De voedingslijnen en grote koper oppervlakken op de print fungeren als een virtuele aarde zodat de ontvanger wel kan werken.
Voor de hoogfrequente signalen (de zendersignalen) zijn alle geleiders (draden) hetzelfde als antennes, die signalen worden dus door die geleiders opgevangen. Voor die hoogfrequente signalen vormen de accu's een kortsluiting dus de plus en de min zijn voor die signalen één draad. Het probleem is dat die signalen het signaal afkomstig van de echte antenne tegen kunnen werken waardoor je grote problemen kan krijgen.
Omdat door al die draden hetzelfde signaal gaat, en in dezelfde richting, zullen die signalen elkaar niet kunnen opheffen dus heeft twisten weinig zin. De enige manier om die "valse" signalen bij de ontvanger weg te houden is door de draden om een ferrietring te wikkelen of door een ontstoringssetje te gebruiken.

Waar twisten wel kan helpen is bij de bedrading in elektro modellen. Als je de draden naar de motor en naar de accu twist verminder je de uitstraling van stoorsignalen afkomstig van de motor en de regelaar. In de praktijk is dit zelden nodig maar het kan wel eens een oplossing zijn voor hardnekkige storingen waar je niet maar niet achter kan komen waar ze vandaan komen.

De conclusies die Paul trekt zijn hele goede om verdere mogelijke storingen zoveel mogelijk buiten de deur te houden.

Als ik al deze theorie lees (waar uiteraard wel grond onder zit - nadenkertje - :-)), hou je het niet voor mogelijk dat er nog één model in de lucht blijft...

Tja WVL, als je alles alleen maar theoretisch gaat bekijken dan kom je heel veel problemen tegen. Gelukkig zijn er nog steeds mensen die het niet zo maar aannemen als "de geleerden" zeggen dat iets zo of zo is. Als dat zo was dan zouden we nu nog steeds denken dat de wereld plat is en dat je niet sneller kan reizen zan 25km/uur omdat je dan geen adem meer kan halen. Ook zouden we nooit sneller dan het geluid zijn gegaan. De geluidsbariere was iets als een muur daar kan je niet zonder schade doorheen lopen.

De elektronica is ook zo iets. In theorie kan er heel veel fout gaan maar de praktijk is vaak anders. Alleen is het vaak wel een probleem als er echt iets fout gaat want dat kan je je vliegtuig kosten of nog erger. Als je zulke mogelijkheden tot het minimum kunt beperken door een paar simpele ontstoringssetjes te gebruiken waarom zou je dat dan niet doen? Het vliegt veel plezieriger als je weet dat storingen van buiten af zo veel als maar mogelijk is buiten de deur worden gehouden.

Ernst,

In signaalkabels van oa telefonie en 4/20 mA signalen zijn de paren getwist en tevens voorzien van een aluminium folieschild....
Als ik mij niet vergis wordt dit ook toegepast op EMC kabels
(Dit zijn kabels die onder ander gebruikt worden voor de voeding van frequentie gestuurde industriemotoren..., zoals je weet is de kabel tusen de frequentieregelaar en de motor een serieuze antenne.....)

Voor toepassing op onze hobby, zou een bijkomende afscherming dmv aluminiumfolie geen afdoende afscherming geven tegen inkomende en uittredende stoorsignalen ?

steffe

he ernst

je had het over een simpel schema voor een ontstoorfilter die nog lichter zou zijn dan een feriet kern

kun je dit schema eens laten zien

ik heb er wel interesse in en misschien anderen ook wel

greetz rob

Ernst Grundmann zei:
In theorie zou de model ontvanger helemaal niet kunnen werken maar gelukkig is de praktijk anders. De voedingslijnen en grote koper oppervlakken op de print fungeren als een virtuele aarde zodat de ontvanger wel kan werken.

Zijn er al experimenten geweest voor het vergroten van dit grondvlak? Is de ontvangstmarge nog te vergroten langs deze weg?

Back