Vleugel versterken met glasvezel

Ik zou de pen niet verlijmen in de buis maar wel zorgen dat de pen niet door de buis naar een kant kan gaan verschuiven. (Klein gaatje door de buis boren en er een pennetje in solderen buitenkant weer netjes rond afwerken.)

Goed idee, had ik niet aan gedacht!
Solderen hoeft niet eens, een ijzerdraadje erdoor en vastdraaien is ook goed.

De buisjes heb ik op het einde plat geslagen in een punt (slaan draaien, slaan draaien enz. you get the picture) en dan een druppel soldeer erin. De pen kan er niet meer uit.

Heeft iemand nog een idee hoe ik glasvezel kan afwerken? Gewoon spuitplamuur zal niet werken omdat het altijd een beetje flexibel is? (voor de romp niet meer voor de vleugel :P)

De buisjes heb ik op het einde plat geslagen in een punt (slaan draaien, slaan draaien enz. you get the picture) en dan een druppel soldeer erin. De pen kan er niet meer uit.
Jammer, nou moet je altijd de vleugel in zijn geheel transporteren. Als de pen nog los was (zoals gebruikelijk) had je 2 helften.
Heeft iemand nog een idee hoe ik glasvezel kan afwerken? Gewoon spuitplamuur zal niet werken omdat het altijd een beetje flexibel is? (voor de romp niet meer voor de vleugel :P)
Als het weefsel fijn genoeg is kan je het gewoon spuiten (of lakken). Maar zonodig eerst spuitplamuur kan ook prima hoor.

Ik herlees nu je post over die buisjes. Je hebt het tip-uiteinde plat geslagen, als ik het goed begrijp. Maar aan de root-kant kan het buisje er nog in en uit.
Dat betekent dan dat de pen tijdens het vliegen zou kunnen schuiven... niet heel waarschijnlijk, maar mogelijk. Dus moet je in de buis aan weerszijden een eindstop maken, op de boven beschreven manier.

De pen zit los, hij kan niet meer door het uiteinde naar buiten. Straks moet de vleugel wel één geheel worden. Dit is geen model met deelbare vleugel. Dan is hij niet vast te zetten op de romp.

Spuitplamuur gaat niet breken? Of moet ik dan speciale plamuur pakken?

Ik heb zelf geen uitgebreide ervaring met glasvezel, maar volgens mij kan je het best met spuitplamuur bewerken. Maar je kan ook schuren tot je niet meer hoeft te plamuren...

Ik begrijp niet dat je de vleugel niet deelbaar wilt. Dat was-ie oorspronkelijk toch ook? Daar is niks tegen volgens mij.

nee de vleugel word in 2 helften geleverd maar vervolgens moet je er één deel van maken. De vleugel is anders niet aan de romp te bevestigen of je moet een heel nieuw bevestigings systeem bedenken.

Ik heb een ski-luik in de auto dus maakt niet uit

Ik kan het niet zien op de foto. Maar meestel zitten er dan in de voorkant van de vleugel, helemaal aan het begin, twee pennetjes die passen in een rompschot. Samen met de schroeven aan de achterkant van de vleugel houden die alles vast.
Als de vleugel niet deelbaar zou moeten zijn, hoe zou hij dan aan de voorkant in de romp vastgehouden moeten worden?

Richard%2BOmei%2B2000%2B3.JPG

De vleugel ligt op de romp. De voorkant word onder een lipje gestoken en achter schroef je hem met 2 schroefjes (2 cm uit elkaar) vast. Als je de vleugel uit 2 delen zou willen maken dan moet er voor een systeem worden bedacht dat de helften bij elkaar blijven en achter kan dan de versteviging ten behoeve van de schroeven niet worden vast gelijmd. De vleugel zonder versterking is absoluut niet sterk genoeg.

Ik kan me (zonder een aantal aanpassingen) niet voorstellen hoe je een 2 delige vleugel zou kunnen gebruiken op deze romp. En aangezien dit vliegtuig nog maar één keer van huis weg is geweest in de 10 jaar dat ik hem heb, heb ik er ook geen behoefte aan.

Er zit een halfronde uitsparing in de vleugel (post 15) die weer over een halfronde bult in de romp past .

Word vaker gedaan bij de China zwevers.

Je moet dus bijde helften tegen elkaar lijmen. ;)

Mvg Johan

Back