Vleugel versterken met glasvezel

Hallo,

Ik heb een oud vliegtuig van mij, wat helaas een klap heeft gemaakt na een kapotte hoogteroerservo, weer eens de werkplaats ingesleept.

Het gaat om een Omei 2000 een 1900mm electrozwever. De vleugel bijna schadevrij echter kun je zien dat de vleugelverbinding door het dunne hout heen begint te duwen.

imag0168rt.jpg

Het lijkt me de stevigste en mooiste oplossing om de vleugel als één deel in te pakken in glasvezel. In ieder geval moet de verbinding tot de ailerons ingepakt worden om de vleugel stevig genoeg te maken voor de g krachten die er op komen te staan.

Wie kan mij adviseren welke vezel ik het beste kan pakken en hoeveel lagen?
Het uiteindelijke resultaat wil ik afwerken door een dunne laag epoxy met speciaal poeder over de vleugel heen te smeren en dit glad te schuren.

Graag hoor ik jullie reacties.

Frans

Niemand ervaring met zo'n projectje?
Ik zat gister weer even te brainstormen en als ik vanaf de ailerons gewoon opnieuw folie dan kan ik de scharnieren veel makkelijker maken. Zal ik het glasvezel dan ook gewoon infolieën of is daar een andere afwerking mogelijk zodat het geheel toch goed aansluit?

Ben benieuwd naar jullie mening.

Ik heb geen enkele ervaring in die richting. Maar glasvezel (en vooral epoxy) weegt natuurlijk wel; je toestel zal er beduidend zwaarder van worden lijkt me...?
Als de vleugelverbinder nu op uitbreken staat lijkt het me ook niet gezond om daar gewoon maar glasvezel overheen te plakken.
Is het niet haalbaar om de beplanking open te maken om de situatie rond de vleugelverbinder te herstellen, en dan gewoon te foliën?

Gewoon de vleugelverbinder weer vast lijmen en weer in de folie zetten .

Een mat met epoxy word veel te zwaar en lost een losse verbinder ook niet op .

Mvg Johan

Edit: Bart was een tik sneller met de gelijke mening :D

Dan zou ik het hout moeten vervangen voor een zwaardere kwaliteit? Is dat niet eenzelfde gewichtstoename? Deze zwevers staan erom bekend dat de vleugel verbinding zwak is. Als dat het probleem oplost is het ook goed. (alleen wat meer werk voor mij :D)

Op een Amerikaans forum heb ik ooit eens van de glasvezel oplossing gelezen.

Op een Amerikaans forum heb ik ooit eens van de glasvezel oplossing gelezen.

Ook daar word net als overal veel onzin geschreven , vaak nog door ARF vliegers.

De verbinding nieuw inlijmen betekent niet altijd een gewichts toename .
En zou het aan het hout liggen klopt de konstruktie niet .

Maar je schreef dat hij een crash gehat heeft en daardoor de verbinder los zit , alleen dat moet je repareren .;)

Mvg Johan

De crash staat los van de verbinding. De verbinding heeft van de crash niet zoveel geleden. Deze zwever is een goedkope chinese ARF die ik ooit van mijn vriendin heb gekregen en die ik nu wat meer als hotliner wil opbouwen.

De glasvezel romp heeft de klap van de crash opgevangen en die ben ik nu aan het repareren. De vleugel heeft schade doordat de constructie gewoon te zwak is. de carbon staaf komt gewoon door de vleugel heen drukken.

Het is dus een slechte kwaliteit maar omdat ik het van mijn vriendin gekregen heb wil ik hem graag weer vliegend hebben.

De gewichtstoename is volgens mij ook niet een heel groot probleem. Ik heb nu een overtreksnelheid van +/- 25 km/h. Die mag van mij best een stuk hoger liggen want ik kan nog veel aanpassen door flaperons in te mixen.

Kort samengevat. De romp is binnenkort weer helemaal netjes maar de vleugel kan niet tegen het standaard gewicht. De constructie moet worden verstevigd. Wat is de beste oplossing.

alvast bedankt voor het meedenken

Foto van de zwever in kwestie:
omei002.jpg

Als hij een konstruktie fout heeft moet je die aanpakken .

Los je die niet op en maak je hem zwaarder word het alleen maar erger en klapt hij straks in de lucht de tippen tegen elkaar .

En er iets van buiten tegen plakken lost niks op .

Mvg Johan.

Dan zal ik de vleugel maar eens voorzichtig uit elkaar proberen te halen. Heb je toevallig een tip om epoxylijm los te krijgen? Een mes werkt niet echt lekker. Dat spul is keihard...

En hier zijn nog iets meer details: (de epoxy is los)

imag0005fr.jpg

In de vleugel zat een korte pen tegen het draaien (groene pijl foto 2) en een iets langere (maar denk ik veel te korte, foto 2 gele pijl) in een messing buisje. Het buisje is dicht aan het einde.

imag0004am.jpg

Nu is mijn idee om twee langere en stevigere carbon staven te kopen en deze op de plaats van de rode pijlen te plaatsen. ik neem aan dat dit ook vast gelijmt moet worden dus zal de vleugelhuid los moeten? Of zien jullie nog andere ideeën?

Ik ben onervaren met vleugels van hout... Echter ben ik timmerman dus hout is me niet vreemd. Het word mijn eerste reparatieproject. Ben ik opzich niet bang voor alleen ik wil het niet weer los moeten halen omdat het toch niet werkt.

Dus is deze werkvolgorde correct?

- bovenkant of onderkant vleugelbedekking los halen
- carbon (of ander materiaal?) liggers in één vleugel vast lijmen
- vleugelaansluitingen pas schuren (dat ze strak tegen elkaar aan passen)
- liggers in 2e vleugel lijmen en dus vleugels tegen elkaar lijmen.
- Vleugelbedekking terug lijmen (eventueel zwaardere kwaliteit of heeft de vleugelbedekking niets met de stevigheid te maken?)
- eventueel glasvezeltape over de naad plakken voor versteviging?

Toch stiekem wel een leuke uitdaging dit.

Frans

Ik zou gewoon de groene laten zitten en de messingbuis vervangen door een maatje groter en langere .

Als je carbon neemt moet je minstens 2 maten dikker nemen .
Verenstaal in messing buis is namelijk sterker als de gelijke maat in carbon .

Hier voor aan de onderkant een strook balsa weg halen van 20 mm breedte en de lengte zon 100 tot 150 mm langer als de oude buis .

Rode lijnen.
full

Als je het er mooi recht met een liniaal snijd (niet dieper snijden als de beplanking is) en er heel uit krijgt kan het er na gewoon weer met bruislijm in gelijmt worden.

Ook de messing buis of carbonbuis met bruislijm inlijmen .

Mvg Johan

Laatst bewerkt door een moderator:
Heel erg bedankt voor de geweldige info. Ik durf het bijna niet te vragen maar nu we toch bezig zijn...

De vleugel zit vast op de romp door hem voor in de romp te steken en dan in de achterlijst van de vleugel (1.5cm van de achterkant) 2 dunne boutjes 2 cm uit elkaar. Dat punt is de vleugel origineel versterkt met iets van 1.5 - 2 mm triplex. Als de tip de grond ook maar durft te raken is er schade. Weet je hier toevallig ook nog een betere oplossing voor?

Als de oplossing in de vleugel zit dan kan ik dat beter meteen aanpassen.

Daar voor lijm je als de vleugel klaar is en weer in de folie zit een plaatje vliegtuig multiplex van 3 mm zo groot als bankpasje over bijde gaatjes.

Het plaatje word aan de boven en zijkanten ook eerst gefolied en van de vleugel de folie weg gehaald (iets minder als het plaatje groot is)

Ook dat met bruislijm verlijmen (over nacht geperst laten drogen)

Dan de gaatjes nieuw uitmeten en boren .

Mvg Johan

Nogmaals bedankt voor alle hulp. De vleugels liggen open en de oude messing buisjes zijn eruit. Het hout wat eraf is gekomen is niet heel gebleven (wat een dun spul zeg, en dan ook nog zo verrekkes vast gelijmd...) maar dat lossen we wel op met een nieuw stukje.

Nu opzoek naar een hele lange boor (om de schotjes te boren voor de nieuwe messing buisjes) en messing en veren staal.

Hopen op nog wat meer vrije tijd en dan laat ik het eindresultaat hier weer zien.

imag0010zx.jpg

Zo de messing buisjes zijn gekocht en de vleugels aangepast. De originele buisjes kwamen tot het tweede schotje. Dit moet toch wel veel meer kunnen hebben lijkt me. De oracover ligt ook al klaar. Ben alleen het balsa vergeten om de vleugel te repareren... Ach ja, heb ik vanavond toch geen tijd meer voor.

Zo, da's geen halve maatregel die buis... de pen wordt toch wel iets kleiner hè?
Als je het helemaal mooi wil doen moet je je foto's eigenlijk iets verkleinen voor je ze op het forum post. Dit vertraagt het forum nogal. Strikt genomen mogen foto's als ik me goed herinner max. 800 pixels breed of hoog zijn.

Ik zie waarom de buis van de Omei de neiging had om uit te breken... bij vrijwel alle modelvliegtuigen ligt die buis tussen de boven- en onderligger in (meestal zit daar ook het zwaartepunt). In de Omei vleugel zit hij een eind verder naar achteren; dat maakt de zaak ongetwijfeld zwakker.
Om de opengesneden ribben te repareren zou je gewoon een stukje balsa tegen de rib kunnen lijmen dat over de buis loopt, zodat deze weer opgesloten zit.
Ik denk dat het een goed idee was om de buis eenstukje langer te maken dan het origineel, maar dit is wel een tikje overkill...

Maar, goed bezig! :D

Ik dacht beter te lang dan te kort he :P

Kan het kwaad? anders kan ik hem nog inkorten. Ik heb hem nog niet verlijmd. Mijn idee was hoe meer draagvlak des te sterker. De buis steekt nu +/- 30cm in de vleugel.

Ik heb de ribben niet kapot hoeven te snijden. In de buis heb ik een boortje gestoken en de rand van de buis scherp gemaakt. Nu langzaam draaiend erin gestoken. Ging makkelijker dan verwacht.

Ik zal beter op de foto's letten.

Die buis kan geen kwaad zo, dat is ook geen groot gewicht... maar zoals ik al schreef, ik denk dat de pen een stuk korter kan - de eerste 4 ribben of zo is ook al meer dan gebruikelijk. (eigenlijk werkt die pen alleen met zijn middelste centimeter!)
Hoe heb je de oude buis er uit gekregen? Ik neem toch aan dat je daarvoor de beplanking opengemaakt hebt...

De beplanking heb ik los gesneden. Toen kon ik met een mesje de oude lijm van de oude buis afhalen (lang leve goedkope chinese lijm :P).

Vervolgens heb ik een priem in het buisje gestoken en voorzichtig met een hamertje op die priem gaan tikken. Na een paar tikken kwam het buisje een beetje los en kon ik de laatste restanten van de lijm verwijderen. Het geheel eruit getrokken en geboord zoals eerder verteld.

De ribben zijn hierbij helemaal onbeschadigd gebleven (op het gat wat ik nodig had na natuurlijk)

Dat verenstaal werkt natuurlijk in het midden maar het moet de kracht wel over kunnen brengen op de rest van de vleugel. De beplanking is zo dun en zwak en de ribben trouwens ook dat ik dacht; kom op we zijn toch al bezig die paar cm maakt dan ook niet meer uit...

Ik zal de pen dan maar tot en met de 4e rib laten lopen.

Misschien is het normaal dat het zo zwak is en dan komt daar mijn gebrek aan ervaring weer aan het licht.

Moet ik die pen trouwens met de buis verlijmen? of is het de bedoeling dat deze in de buis kan bewegen bij het "flexen" van de vleugel.

Dat verenstaal werkt natuurlijk in het midden maar het moet de kracht wel over kunnen brengen op de rest van de vleugel.
Ja natuurlijk... maar de buis doet nu ook veel van het werk, en verder naar de tip zijn de krachten steeds kleiner.
Misschien is het normaal dat het zo zwak is en dan komt daar mijn gebrek aan ervaring weer aan het licht.
Het scheelt veel als, zoals ik beschreef, de buis tussen de onder- en bovenligger zit. En ja, ik zou die buis zeker vastlijmen, maar er komen geen grote krachten op in de lengterichting van de buis (voornamelijk bij insteken en uithalen) dus dat hoeft geen superverbinding te zijn.

Back