Vleugel EZ* gebroken, waarmee lijmen?

Vanmiddag mijn EZ van een vleugel afgeholpen (die boom sprong er ineens voor, ik zwéér het!)
Voor 2/3 doorgescheurd. Kan ik dit met UHU POR lijmen (niet te lang laten drogen dan neem ik aan omdat het dan sneller vastzit dan je het op zijn plaats kunt drukken) of moet ik daar secondenlijm + kicker (ook snel vast dus zelfde probleem?) voor hebben? Of is epoxy een oplossing?

Wie o wie heeft dit bij de hand gehad en heeft waarmee goede resultaten geboekt?
Ik wil namelijk morgenmiddag wél weer kunnen vliegen...

Grr. Dubbelpost :( Wie wil die andere er even uit gooien.. Sorry!

Niemand die me tips kan geven hierover? Ik kan het me bijna niet voorstellen..

Secondenlijm + kicker lijkt mij de beste optie. UHO POR zou ook noeten werken, maar is bij mijn weten wat minder viscoos en daardoor mogelijk wat lastiger in de scheur te krijgen.

Daarnaast zou ik morgen een kettingzaag meenemen ;)

Je maakt de fout door in het goede subforum te posten! :mrgreen: Je zit maw niet in het forum waar de Easystar/MPX-vliegers zitten.

Epoxy laat los na een tijdje, Uhu Por is al een beetje beter...
Beste oplossing is wel CA te gebruiken (de gewone, geen styro-CA!): de twee helften goed benatten, stevig samendrukken en dan accelerator erop, kan niet meer kapot.

EDIT: Bedankt hezik om net voor mij te posten, zo lijkt het alsof ik jou napraat.. :wink:

Bedankt voor het antwoord allemaal, morgen even CA halen en kicker dus. Vast goedkoper dan een nieuw setje vleugels ;)
En snel droog (na 10 minuten volledig droog neem ik aan? dus direct door naar het veld..

hezik zei:
Daarnaast zou ik morgen een kettingzaag meenemen ;)
Kun je gedachten lezen ofzo als ik geen problemen met de beheerder zou krijgen.. Wie zet er nu een boom midden op een grasveld :|

Nou ja, het bracht me in ieder geval wél op het idee van twee extra vleugels om ailerons in te maken. Stukken goedkoper om die op dezelfde kist te gebruiken dan een volledig nieuwe te kopen.. En twee setjes vleugels is makkelijker mee te nemen dan twee complete toestellen :)

Zie hier de schuldige. Plaats: vliegerveld Wijthemnerplas Zwolle..

Die CA is na 1/10 seconde droog als je er de kicker opspuit, dus zorg dat alles correct in mekaar zit. :wink:

En wat die boom betreft: wie gaat er in hemelsnaam vliegen op een veld met een boom in het midden?? :lol:

Uit andere post (ik had deze iets te laat gezien).
Aaalie zei:
Sadkingbilly zei:
(die boom sprong er ineens voor, ik zwéér het!)
8) . Had ik ooook altijd, en niemand wilde me geloven :mrgreen: (geweldig)!
Gewoon "koud" tegen elkaar lijmen met dunne CA. Dan is het weer net zo sterk als het orgineel!

Brokstukken%20Easystar.jpg

EasyStar%20oud%201.jpg

Greetz van Aldert

Medium CA en kicker it was! Nu nog even een paar stripjes carbon 4x0.6 mm eronder lijmen (wordt minder stug dan insnijden, het schijnt dat de zweefeigenschappen er slechter van worden, dus daarom eerst zo proberen) en rechtop inlijmen en vanmiddag weer gáán...

Aaalie zei:
Uit andere post (ik had deze iets te laat gezien).
Aaalie zei:
Sadkingbilly zei:
(die boom sprong er ineens voor, ik zwéér het!)
8) . Had ik ooook altijd, en niemand wilde me geloven :mrgreen: (geweldig)!
Gewoon "koud" tegen elkaar lijmen met dunne CA. Dan is het weer net zo sterk als het orgineel!

Brokstukken%20Easystar.jpg

Greetz van Aldert
Linksonder zie ik een onderdeel dat nog niet kapot is! :mrgreen:

Maar hoe krijg je in jezusnaam een Easystar zo vernaggelt 8O
Opgezogen door de straalmotor van een Boeing of zo???

Omdat ik ook een lijmvraag heb stel ik hem hier ook maar.

De meeste delen van mij Easy Star heb ik met een cyanoacrylaat seconden lijm gelijmd maar voor de romp wilde ik een andere lijm gebruiken die wat langzamer droogt. Mijn modelbouwwinkel rade mij UHU plus endfest 300 aan, een tweecomponenten lijm.

[hr:2063daf362]
plusend.gif

• 2-component adhesive on a epoxy resin base for heavy-duty requirements.
• Mix proportion: 1 part binder to 1 part hardener (by volume).
• Working time (open time) approx. 2 hours.
• Setting time and final strength depend on temperature.
• The bond will resist impact, ageing and the effects of moisture.
[hr:2063daf362]
Kan iemand mij vertellen of dit goede lijm is?

Das een heel goede lijm. :wink:

Maar NIET voor de EZ , laat bij Elapor weer los na een tijdje.

Hoe kan een Modelbouw winkel so iets zeggen. :oops:

Voor de EZ alles met CA lijmen.
De romp als het langsamer moet zonder aktivator.

Mvg Johan

Bedankt!

Ik zal de set maar weer terugbrengen want dan heb ik er niets aan!

Misschien een domme vraag maar wat is CA?
Neem aan een afkorting maar waar staat het voor?

Toch niet duidelijk.....

Ik had de reactie van Tadango niet gelezen maar begrijp dat epoxylijm bij sommige wel goed werkt. Zijn er meer die geen problemen ondervinden?

Ik las dat Cyano Acrylaat lijm altijd een secondenlijm is en dat is net wat ik niet nodig heb.
De beide rompdelen van mijn Easy Star centreren zich niet goed waardoor ik bij het lijmen de romp moet kunnen blijven schuiven tot hij perfect is. Ik heb nu dikke CA lijm en dat lijmt als de hel en ook veel te snel!

Er zijn al duizende voor jou geweest die hem gewoon so als in de beschrijving staat met CA gelijmt hebben.

En die schrijven niet voor niks dat je niet met Epoxy moet lijmen maar met CA :oops:

Ik zelf heb al verschillende modellen van multiplex met CA gelijmt en geen probleme er mee gehat.

Mvg Johan

Vorige week hield mijn dochtertje van 6 mijn Easyglider vast en mijn zoontje van 3 had de stabilo van het toestel vast. De ene ging linksaf, de andere.......rechtsaf. Resultaat: een rats afgebroken stabilo. Ventje helemaal beteutert:" Papa!!!! Robin apot emaak !!! "
Dit gebeurede dus in de polder waar ik op dat moment aan het vliegen was.

Stabilo-stuk aangepakt, kicker erop gespoten, deel bij het vliegtuig voorzien van (medium) CA, samenvoegen, letterlijk 10 seconden wachten, gas erop en.......vliegen!

Wat men ook roept, gebruik nu maar gewoon CA met activator!

Back