Vleugel bevestigen aan romp Piper Cub

Mijn Piper Cub bouwkit is bijna klaar, echter ben ik op zoek naar ideeën om de vleugels nog wat extra te bevestigen aan de romp. Volgens de handleiding is het voldoende zoals alles nu bevestigd is op de foto's, echter heeft vooral een van de vleugels last van een gat van ca. 2mm, vooral aan de voorzijde van de vleugel.

Ideeën hoe ik de vleugels beter net wat beter vast kan zetten, zodat ze beter tegen de romp worden aangedrukt zijn meer dan welkom! Zelf dacht ik al aan oogschroefjes en deze met elkaar verbinden met bijv. een elastiek.

Zoals je kunt zien op de foto's is er vooral gebrek aan ruimte om vanuit in de romp bij de vleugels te komen, aangezien ik de bovenkant nog moet voorzien van een raam. Hetzelfde geldt voor de cockpit, ook deze moet ik nog bevestigen. Enige manier om ergens bij te kunnen is vanuit de "deur" links.
20231018_170949.jpg

20231018_171021.jpg

20231018_170956.jpg

20231018_171001.jpg

Laatst bewerkt:
Zelf dacht ik al aan oogschroefjes en deze met elkaar verbinden met bijv. een elastiek.
Als daar met de bouw van de vleugel rekening mee ins gehouden en de eerste rib is daar stevig genoeg voor dan is dat zeker mogelijk.

Hoe zit het nu vast?
Zit er een buis tussen de vleugels?
of zijn die twee dragers onder de vleugel echt constructief?
er zal nu toch ook ergens een bout moeten zitten om te zorgen dat de vleugels er niet af vallen?

dat gat wat zichtbaar is, zit dat daar omdat heel de vleugel een stukje naar achter staat (scheef), of zit de vleugel verder wel recht?
indien recht, gat opvullen.

Verder, wat gedachtespinsels:
- Inslagmoer in de eerste rib van de vleugel, oplijnen tegen een gat in de rib op de romp.
ringetje etc, en je kunt de vleugel aantrekken met een bout.
hiermee zet je wel wat kracht op de rib in de romp, die moet dit wel kunnen hebben..

- die oogschroefjes en elastiek kan ook.
maar om echt aan te trekken, heb je wel een stevig elastiekje nodig.
en dat moet je via die zijdeur vast zien te krijgen.
ik zou dat eerst een keer proberen voor je het echt maakt

- vele oplossingen met een buis of een stuk ligger van de vleugel wat in de romp schuift, en je daar vast zet..

Ik ben zelf ook bezig aan het zelfde model. De bevestiging van de vleugels met de 2 carbon buizen en de vleugel steun is gevoelsmatig niet voldoende.

Ik heb aan de onderzijde uit de bals afdekking materiaal tijdelijk weggehaald en aan de binnenkant tegen het spant ca 5 mm multiplex bevestigd met daarin een inslagmoer.

Bevestiging gat uitgelijnd met de romp en daar ook een versterking aangebracht.

Vleugel kan ik nu vastzetten met m6 vleugelbout, via het deurtje, wel krap maar jet lukt.

Bijlagen

• upload_2023-11-5_13-7-27.jpeg
    upload_2023-11-5_13-7-27.jpeg
    200,6 KB · Weergaven: 132
  • upload_2023-11-5_13-8-6.jpeg
    upload_2023-11-5_13-8-6.jpeg
    157 KB · Weergaven: 133
Mijn Piper Cub bouwkit is bijna klaar, echter ben ik op zoek naar ideeën om de vleugels nog wat extra te bevestigen aan de romp. Volgens de handleiding is het voldoende zoals alles nu bevestigd is op de foto's, echter heeft vooral een van de vleugels last van een gat van ca. 2mm, vooral aan de voorzijde van de vleugel.

Ideeën hoe ik de vleugels beter net wat beter vast kan zetten, zodat ze beter tegen de romp worden aangedrukt zijn meer dan welkom! Zelf dacht ik al aan oogschroefjes en deze met elkaar verbinden met bijv. een elastiek.

Zoals je kunt zien op de foto's is er vooral gebrek aan ruimte om vanuit in de romp bij de vleugels te komen, aangezien ik de bovenkant nog moet voorzien van een raam. Hetzelfde geldt voor de cockpit, ook deze moet ik nog bevestigen. Enige manier om ergens bij te kunnen is vanuit de "deur" links.Bekijk bijlage 557205
Bekijk bijlage 557206

Bekijk bijlage 557210

Bekijk bijlage 557209
Hoi Martijn
Ziet er al prachtig uit!
Ik heb gisteren dezelfde kit gekocht.
Mag ik vragen hoe jij hem afgewerkt hebt?Is het geheel gespoten/deels folie?

Back