Update 11
De stagen zij opnieuw bevestigd en nu op de correcte manier.
Links ziet u hoe het was. Een strop door de scheepswand heen die niet meer los kan. Tussen het blok en de stag zit maar één lus van een dun touwtje die de zwaardere stag moet spannen. Lijkt me ook niet correct. Rechts de nieuwe situatie. Het blok zit met een strop door de wand heen en aan de buitenkant geborgd met een spie. (5mm van een 1x1 lat) Het schild wat hier moet zitten kan er niet meer voorlangs en komt wat hoger te zitten.
Het verbinden van het blok aan de stag. In het oog van de stag zit een spie van 1x1mm. Hier nog iets te lang, wordt later als alles vastzit en is geborgd wat afgeknipt.
Links de ene helft en rechts de beide helften.
Ik had eerst alle stagen losgemaakt en toen deze twee weer op de goede manier vastgezet. Ik bleek echter de mast ruim 1 cm uit het lood te hebben getrokken. (beginnersfout héhé) Dus opnieuw maar eerst de mast met een hulpstag stevig vast rechtop gezet.
Hoe vaak ik die blokken heb vastgezet ondertussen weet ik niet meer, maar vaak.
Een overzichtsfoto van het achterdek.
De onderhoeken van het zeil heb ik nu ook met uitzetstokken (hebben die ook een officiele naam?) wijd gezet. Ook is goed te zien dat de rekken met roeispanen de stagen niet in de weg zitten. Met de oude bevestiging van de stagen was dat wel zo.Ik heb ook een stel roeiriemen ingestoken om te laten zien dat dat ook kan.
En een vooraanzicht.