Verwijderen van brandstof op balsa

Ik ben bezig aan het herstellen van een Colmato sport, dus een laagdekker. Na het verwijderen van de beplakking heb ik bemerkt dat het balsahout op bepaalde plaatsen doorweekt is met brandstof. Mijn vraag is nu wat ik daar het beste kan mee doen, het hout is nog niet rot, maar ik ben wel band als ik er nieuwe oracover over span dit vlug zal lossen.
:roll:

http://foto.modelbouwforum.nl/displayimage.php?pos=-19617

Je kan 2 dingen doen
1 de vette stukken er tussen uit snijden :?
2 dat is mijn beste ervaring ermee met een strijkbout lekker warm, en dan keukendoek op het hout leggen en de bout er lekker op laten braden.
Er trekt dan veel in het keukendoek.
Maar alles krijg je er niet uit

Vandaar dat ik met bezine vliegt :wink:
Succes

uitspoelen met pure methanol. (effectief maar wel slecht voor lijmverbindingen)

Niels

Beginnen met K2R, dan spanlakken. Wonderolie heeft een voorkeur voor de nitro-cellulose in deze lak en gaat hiermee een stevige verbinding aan. Tot slot een laagje balsa rite o.i.d. voor de hechting van de film.

Robinio zei:
Dat dubbelpost had geen betrekking op jouw vraag, maar waarschijnlijk heeft hij zijn bericht per ongeluk twee keer achter elkaar geplaatst: "dubbelpost"

Ik had het 'dubbelpost' bericht van Kris Geusens al verwijderd zonder de reacties daarop te hebben gelezen. E.e.a. aangepast om weer een sluitend verhaaltje te creëren. Mijn excuus. :)

Als het (balsa) hout "goed vet" is geworden is de enige goede manier om daar van af te komen het er uit snijden. Alle aangegeven middeltjes werken, een beetje, maar je krijgt nooit alle olie er meer uit. Het opnieuw lijmen zal altijd een probleem blijven en ook solarfilm of oracover zal nooit meer echt goed blijven zitten.
Je had beter voordat je het model ging bekleden de hele voorkant kunnen behandelen met een brandstof bestendige lak. Als er dan iets onder de folie komt zal dat niet in het hout kunnen trekken.
Maar goed dat is achteraf gepraat, je zit nu met de problemen. Dus een scherp mes pakken en voorzichtig (let op je vinger) al het "natte" hout weg snijden. Alles vervangen en goed insmeren met brandstof bestendige lak. Opnieuw bekleden en weer lekker vliegen.
Misschien wel een hele boel werk maar het enige dat echt goed werkt.
Succes.

Je had beter voordat je het model ging bekleden de hele voorkant kunnen behandelen met een brandstof bestendige lak. Als er dan iets onder de folie komt zal dat niet in het hout kunnen trekken.
Maar goed dat is achteraf gepraat, je zit nu met de problemen. Dus een scherp mes pakken en voorzichtig (let op je vinger) al het "natte" hout weg snijden. Alles vervangen en goed insmeren met brandstof bestendige lak. Opnieuw bekleden en weer lekker vliegen.

Hallo Ernst, de calmato sport is een arf kist dus van te voren insmeren is wat moeilijk, ik heb het zelfde probleem gehad met deze kist.
door vervangen van de balsa opgelost.

Met vr grHans

Back