Verslag hms Diana deel twee

Dank voor de complimenten!
Ga vandaag het 2e rooster maken voor dit dek en laat de spiegel even liggen, zodat de verf goed kan uitharden.
Het geschutsdek zit vol met mooie details, bijna jammer dat er straks nog een dek opkomt zodat er niet zo heel veel van zichtbaar blijft. maar het is natuurlijk leuk om het allemaal te bouwen.

Ziet er goed uit Piet. Toch een vraagje... moeten je de roosters daar niet iets bol laten lopen? Ik bedoel dat je de zijkanten dan mogelijk iets moet afschuren

Ziet er goed uit Piet. Toch een vraagje... moeten je de roosters daar niet iets bol laten lopen? Ik bedoel dat je de zijkanten dan mogelijk iets moet afschuren

Is niet te zien op de tekeningen en in de bouwbeschrijving vind ik dit ook niet terug. Het komt inderdaad voor dat op sommige schepen de roosters een bolling hebben. Ik ga hier nog even naar zoeken en kan het eventueel nog aanpassen omdat er nog niets vast staat.

Dit geldt zeker voor de Victory. Daar lopen de roosters net zo bol als het dek.
Wel een erg mooi resultaat Piet.
Gr. Paul

roosters geschutsdek

De roosters met de kogelbakken zijn gereed (zonder trap, komt later) en op het dek gelijmt.

Ik heb de kogelbakken gelakt (synthetisch) en de kogeltjes direct in de nog natte lak geplakt. op deze manier heb je geen lijm nodig. Als de lak straks droog is (mat) dan zitten de kogeltjes vast.

Ik ga nu de trapjes maken, de ketting- en de iepenpompen en daarna ga ik me weer bezig houden met de afwerking van de spiegel en zijgallerijen.

Ik heb de kogelbakken gelakt (synthetisch) en de kogeltjes direct in de nog natte lak geplakt. op deze manier heb je geen lijm nodig. Als de lak straks droog is (mat) dan zitten de kogeltjes vast.

Ik schrok al even van de glans:(, maar mat wordt het prima:).

Paul

Netjes Piet, goede tip van het lakken en de kogels er in leggen.
Ben nu wel benieuwd wat je met het bekoperen gaat doen hoor;)

Laatst bewerkt:
biels(ketting)pompen

vandaag de benodigde elementen voor de kettingpompen op maat gemaakt.

Tevens is de 1e van 2 trappen in de roosters een feit.

alles (behalve de trap) is dryfit. De lak voor de kogelbakken is mooi mat opgedroogd en alle kogeltjes zitten vast.

Mooi Piet.
Een vraagje uit onwetendheid: de staander voor de achterste beting aan bakboord staat een kwartslag gedraaid t.o.v de andere. Ik neem aan dat dat de bedoeling is?
Gr. Paul

Mooi Piet.
Een vraagje uit onwetendheid: de staander voor de achterste beting aan bakboord staat een kwartslag gedraaid t.o.v de andere. Ik neem aan dat dat de bedoeling is?
Gr. Paul

Dat is niet de bedoeling, maar ze staan allemaal los op het dek en die staat per ongeluk verkeerd. De juiste plaats moet nog worden uitgemeten aan de hand van de krukken (handvaten), waarmee de pompen bediend worden. Dus straks als alles vast staat staat deze ook goed.

Back