Verslag hms Diana deel twee

spiegel en zijgallerijen

Vandaag begonnen aan één van de moeilijkste onderdelen van het model, de spiegel en gallerijen.
Het materiaal van caldercraft is zondermeer goed, maar de info over het bouwproces is zeer gebrekkig. Dus ik zal het grotendeels moeten doen met de tekeningen, die overigens wel 1:1 zijn.
Op de foto de voorgesneden onderdelen zonder het beslag.

Zo te zien hetzelfde principe als bij de Victory. Daarvan is de bouwbeschrijving redelijk duidelijk. Zoals je waarschijnlijk wel weet kun de de BB op de site van Jotika zo lezen of downloaden.
Het valt me wel op dat er geen nokjes aan de driehoekjes zitten die bij de Victory in sleufjes in de romp vallen. Dat maakt het richten wat lastiger denk ik. Het gedeelte van de romp waar de galerijen komen is bij jou ook al beplankt. Komen de galerijen er 'koud' tegenaan?
Ga je de vloertjes beplanken en de muren witschilderen?
Gr. en succes, Paul

Zo te zien hetzelfde principe als bij de Victory. Daarvan is de bouwbeschrijving redelijk duidelijk. Zoals je waarschijnlijk wel weet kun de de BB op de site van Jotika zo lezen of downloaden.
Het valt me wel op dat er geen nokjes aan de driehoekjes zitten die bij de Victory in sleufjes in de romp vallen. Dat maakt het richten wat lastiger denk ik. Het gedeelte van de romp waar de galerijen komen is bij jou ook al beplankt. Komen de galerijen er 'koud' tegenaan?
Ga je de vloertjes beplanken en de muren witschilderen?
Gr. en succes, Paul

De bouwbeschrijving op de site van jokita is de zelfde als die ik heb, blijft gebrekkig, maar ik kom er meestal wel uit aan de hand van de tekeningen, die wel duidelijk zijn>
De spiegelplaat moet uiterst nauwkeurig tegen het frame gelijmt worden, dus dat is meten en passen tot ze goed zit. (foto hieronder)
De zijgallerijen worden op de beplanking gelijmt, zal later laten zien hoe dit in z,n werk gaat stap voor stap.

bevestiging spiegelplaat

De spiegel plaatsen is niet eenvoudig, omdat het gewoon een vlakke plaat is die later word opgebouwd.
Ben enkele uren bezig geweest om dit perfect passend te krijgen en ook nog precies in het midden. Maar met veel geduld en schuurwerk is het gelukt, en zit ze op haar plek!

full

De verschansing van de campagne vertoonde een lichte knik, dit heb ik opgelost door een stukje lat vast te klemmen met de grote oranje lijmklemmen op de foto. Is belangrijk voor de zijgallerijen dat dit stukje verschansing ook mooi recht staat. Alles zit nu mooi recht en kan drogen.

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Je gaat hard Piet!

Valt toch wel mee Hans, ik ben in mei begonnen dat is al weer 5 maanden geleden.

Maar met de spiegel en gallerijen zal ik wel even zoet zijn, dat is geen simpele constuctie. Eens te meer omdat ik de verschansing heb aangepast, een halve centimeter lager. Omdat ik er een open railing op wil bouwen. Terwijl de zijgallerijen eigenlijk berekent zijn op de hogere verschansing. Maar het is wel te doen, voorbeeld op MSW waar iemand de Diana bouwd ook met een lagere verschansing.

constructie zijgallerij(en)

De zijgallerijen zijn een 3 milimeter te lang i.v.m. het lager maken van de verschansing. Dus heb ik ze 3 mm korter gemaakt in de lengte richting anders kom ik niet uit bij het dakje van de gallerij waar de laatste geschutspoort zit.
Het korter maken is niet te zien en maakt verder niet uit voor het totaalbeeld van de gallerijen.
full

Het dek van de gallerij netjes uitgelijnt met de spiegel!

full

Het schot, word wit geschilderd.

full

De bovenkant. Daarna alles gelijk geschuurd.

full

En tenslotte de raampartij, waar dus ook 3 mm van af is gehaald. (laatste is dryfit ivm schilderwerk binnenkant).

word vervolgd.

voorbeeld op MSW waar iemand de Diana bouwt ook met een lagere verschansing.

Goed werk Piet, om niet alleen het bouwpakket te bouwen zoals hij aangeleverd wordt,
maar het ook aan te durven om de nodige modificaties naar eigen wens in te vullen.
Het getuigt van een groot inzicht en een groot vakmanschap, je komt dat sporadisch wel
meer tegen op deze modelbouw-Site.
En ik kan als "Newby" alleen maar mijn petje er voor afnemen en er inspiratie mee opdoen.

gr. A3

ps. wat is MSW ?en waar kan ik dat vinden? :oops:

Goed werk Piet, om niet alleen het bouwpakket te bouwen zoals hij aangeleverd wordt,
maar het ook aan te durven om de nodige modificaties naar eigen wens in te vullen.
Het getuigt van een groot inzicht en een groot vakmanschap, je komt dat sporadisch wel
meer tegen op deze modelbouw-Site.
En ik kan als "Newby" alleen maar mijn petje er voor afnemen en er inspiratie mee opdoen.

gr. A3

ps. wat is MSW ?en waar kan ik dat vinden? :oops:

NRG's Model Ship World is net als dit forum, maar dan een Engelse versie. de moeite waard om eens rond te kijken. Je moet je wel even registreren cq een account aanmaken. Dit is gratis en heeft verder geen gevolgen. Als gewoon gast heb je minder mogelijkheden.

zijgallerijen

De zijgallerijen zitten er op, gedeeltelijk welliswaar, er komt nog een dak op en de onderkant moet nog afgewerkt.
Moeilijkheid is hier de symetry aan bijde kanten en de ramen gelijk uitlijnen met de ramen van de spiegel.

full

bakboord

full

stuurboord

full

achterkant

full

zicht vanaf de voorkant.

Ik heb ondanks dat ik de verschansing lager heb gemaakt voldoende ruimte voor het dakje wat uit twee elementen bestaat en in vorm geschuurd moet worden. Daarboven komt nog een sierlijst hetgeen allemaal net gaat passen!

dakjes zijgallerijen

full

bakboord
full

stuurboord
full

Valt niet mee dit soort klusjes. Het stukje sierlijst past er net op en de poort voor de carronade is net vrij. Dus veel meet-, pas-, en schuurwerk!
Links en rechts moet het natuurlijk in ieder geval voor het oog het zelfde zijn. Het zelfde moet ook nog aan de onderkanten van de gallerijen maar eerst moet daarvoor de achterkant dicht gemaakt worden zodat alles netjes aansluit.

achterkant dicht

De laatste plaat is aangebracht onder de spiegel. Nu is het een kwestie van alles netjes afwerken.
Tussen de ramen en onder de ramen komen latten van notenhout om een sponning te creëren voor de uiteindelijke ramen.

full

De laatste plaat moest er eerst op om de onderste consol te maken (aangegeven met de zwarte lijntjes) zodat het mooi aansluit. (de getekende lijntjes zijn niet accuraat, maar geven ong. de bedoeling aan)
full

Ik vind het jammer van dat schot wat midden voor het middelste raam staat.
Is dat straks nog wat weg te werken, zodat het later niet meer te zien is?

Back