Verslag hms Diana deel twee

spil en extra luik

De spil gemaakt en gemonteerd, je gaat er straks niet veel meer van zien, maar ik vond het wel aardig om de windbomen er ook bij te maken. De inkeping boven aan de as is nodig omdat hier precies een dekbalk komt te zitten. Is eigenlijk een foutje van de makers van de kit om de spil die eigenlijk doorloopt door het volgende dek, een dubbelspil dus, om deze precies onder een dekbalk te plaatsen. Maar goed het zij zo en er is uiteraard niets van te zien als het klaar is.

Het luikje achter de spil staat niet op de tekening, dit blijft volgens de bouwbeschrijving gewoon een gat in het dek. Waarschijnlijk omdat hier rechtboven een daglicht word geplaatst, maar een gat zonder iets dat vind ik maar niks vandaar.

pomphuizen en betings

De pomphuizen en betings voor de grote mast staan op hun plek. De staanders (knechten) waar de krukken (handvaten) om de pompen te laten draaien aan komen worden ook aangepast omdat de achterste twee in de weg staan voor de spil. Deze zou niet kunnen draaien omdat deze twee staanders in de weg staan ze zijn te hoog. (hier kom ik nog op terug)

Dat is niet de bedoeling, maar ze staan allemaal los op het dek en die staat per ongeluk verkeerd. De juiste plaats moet nog worden uitgemeten aan de hand van de krukken (handvaten), waarmee de pompen bediend worden. Dus straks als alles vast staat staat deze ook goed.

OK, een hele geruststelling :):)

pompen gereed

De achterste staanders komen te vervallen, omdat het niet past. De spil zou niet kunnen draaien als die er staan simpel omdat ze te hoog zijn. Ik vind het niet zo,n punt omdat het volgende dek het zicht op het spil en pompen praktisch ontneemt.

De spil word geplaatst volgens tekening zonder windbomen en dan is het geen probleem, maar ik vraag me toch stiekum af hoe ze dat dan deden??
Zelfs al maak ik de staanders korter, dan nog staan ze behoorlijk in de weg. Dus ik ga er mijn hoofd maar niet over breken en laat het zo.

Back