Veron Robot bouwen en vliegen herbeleving

Discussie in 'Bouwen en Vliegen' gestart door HBZWEEF, 2 apr 2023.

1. HBZWEEF

HBZWEEF PH-SAM

Lid geworden:
    8 okt 2008
    Aangezien TonvM vindt dat er te momenteel weinig bouwverslagen van vintage modellen te zien zijn; een poging van mijn kant om hier iets aan te doen.

De Robot is een bouwdoosje van een éénkanaals trainer model uit de jaren zestig van de firma Veron. Ik heb hem al eerder gebouwd in de winter van 1968 en zo mijn eerste stapjes gezet op het gebied van de radiobesturing. Radiobesturing destijds gekocht bij Scheijde AMI in Amsterdam (oudste Nederlandse modelbouwwinkel!) NB Scheijde was vele jaren aanwezig op de jaarlijkse KNVvL modelvliegkampen eerst in Ermelo en later in Vierhouten.

De bouwdoos:

Robot doos.jpg

Qua bouwen beslist geen moeilijk model, stabiel vliegend en voorzien van een 1,5 cc Webra Rekord diesel. Kortom een fijn model.

Ik hoop af en toe wat fotootjes te plaatsen van de bouwvorderingen. Inmiddels ligt een stabilo al op de bouwplank bij HvH.

Wordt vervolgd.

2. HBZWEEF

HBZWEEF PH-SAM

Lid geworden:
    8 okt 2008
    Bouwtekening van de Robot is te vinden op Outerzone Oz : Robot plan - free download (outerzone.co.uk) en gratis te downloaden. Heb ik ook gedaan en uitgeprint op A-viertjes en met de tile modus aan elkaar geplakt tot een complete tekening. Ik heb de originele tekening nog maar daar ben ik zuinig op. Hier de bouwbeschrijving.

Robot_Veron_45in_oz6906_instructions-1.png

Veron Robot foto.jpg
    Constructie is simpel. Vleugelprofiel gelijk over de hele vleugel. Romp vierkante doos. Lasersets voor de ervaren bowers niet direct nodig (wel makkelijk natuurlijk).

Wie bouwt er mee?

3. Frans Bal

Frans Bal PH-SAM

Lid geworden:
    16 apr 2005
    Ik heb ooit voor Hans de Vries decals gemaakt, maar die waren voor een mini Robot. Wellicht zo om te bouwen naar zijn grote broer.
    Maar, zaten er wel decals bij de Robot. Zie ze niet op het plaatje van de doos.

4. Bruno van Hoek

Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    23 aug 2002
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    En de mode was oranje zijde over alles. De zeer avontuurlijken hadden er soms zwarte biezen aan toegevoegd.
    Toen ik ze daar zag, begoen de 10 kanaals tip tip besturing net uit te sterven, sommigen vlogen er nog mee, maar de meerderheid had al de (dure) 1e generatie proportional.
    Dat was overigens geen garantie, want ik heb er de nodige zien sneuvelen....:eek:

Laatst bewerkt: 3 jul 2023
  5. HBZWEEF

HBZWEEF PH-SAM

Lid geworden:
    8 okt 2008
    Alleen de Veron wings. Zou leuk zijn om de Robot die op de doos stond in een decal te verwerken.

6. Frans Bal

Frans Bal PH-SAM

Lid geworden:
    16 apr 2005
    Ja, een beetje kaal issie wel. De robot, dat moet te doen zijn. Wel een wat beter plaatje nodig, wat hogere resolutie. Heb jij wat of wordt het spitten op WWW

7. HBZWEEF

HBZWEEF PH-SAM

Lid geworden:
    8 okt 2008
    Spitten op WWW. Wie heeft het eerst wat?

8. Ton van Munsteren

Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    31 aug 2002
    Super om te zien dat het mijn schuld is dat er weer zo'n leuk verslag tevoorschijn komt en ja wordt gewaardeerd.

Zo ik zit klaar met een bak met popcorn, dus laat die foto's maar komen en is dubbel smikkelen want als de Robot met 1 kanaal gaat vliegen is dat helemaal leuk.

9. HBZWEEF

HBZWEEF PH-SAM

Lid geworden:
    8 okt 2008

Kan het zo niet vinden. Maar het zou iets moeten zijn in de trant van dit

upload_2023-4-3_21-24-37.png

Ik kan eventueel een oproep doen op het Engelse forum.

Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  10. HBZWEEF

HBZWEEF PH-SAM

Lid geworden:
    8 okt 2008
    De vleugelconstructie in de originele bouwdoos was dusdanig dat gebruik gemaakt werd van een voorgefreesde brede voorlijst. Handig om snel een vleugel te bouwen maar zo'n gefreesde voorlijst is niet te koop of makkelijk
    te maken zonder speciaal gereedschap.

Robot vleugelprofiel.png
    Ik wil de vleugel nu maken met boven én onderindekking, een valse voorlijst en een neuslijst uit een plankje balsa gesneden danwel kant en klaar verkrijgbare lijsten.
    Het gaat dan zo worden:

Vleugelprofiel.png

De balsa indekking van 1.5 mm loopt tot de hoofdligger. Alleen het middendeel wordt geheel beplankt.

Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  11. Frans Bal

Frans Bal PH-SAM

Lid geworden:
    16 apr 2005
    Ook gezocht niets nieuws gevonden. Wellicht is het plaatje op de doos gelijk aan die van de verpakking van de rode robot. Speuren ff verder

Laatst bewerkt: 4 apr 2023
    HBZWEEF en Bruno van Hoek vinden dit leuk.
  12. HBZWEEF

HBZWEEF PH-SAM

Lid geworden:
    8 okt 2008
    De wings hebben we al

Veron Wings.gif

13. Chris van Gaalen

Chris van Gaalen PH-SAM

Lid geworden:
    3 sep 2021
    Kant en klare voor en achterlijsten en of balsa zijn moeilijk of niet verkrijgbaar deze dagen.
    Investeer in de Proxxon mini tafelzaag machine,

14. HBZWEEF

HBZWEEF PH-SAM

Lid geworden:
    8 okt 2008
    Dat wil ik zien! Heb je wel een groot geschikt stuk balsa? Want je freest een groot stuk weg.

Ja maar met de tafelzaag valt weinig te frezen. Alleen de voorlijst op maat zagen toch?

15. max z

max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

Lid geworden:
    4 dec 2009
    Dan moet je wel de grote (dure) versie kopen, de kleine KS 230 heeft geen verstelbaar bed waarmee je schuin kan zagen.

Chris van Gaalen vindt dit leuk.
  16. Frans Bal

Frans Bal PH-SAM

Lid geworden:
    16 apr 2005
    "Duur" ja, maar het is een geweldig apparaat.
    Zaagt super strak.

17. Rick NL

Rick NL PH-SAM

Lid geworden:
    18 apr 2008
  18. HBZWEEF

HBZWEEF PH-SAM

Lid geworden:
    8 okt 2008
    Volgens Shaun van Mode Zero is de afbeelding op de kit overgenomen van de robot uit de film Forbidden Planet.
    Of althans daar sterk op geïnspireerd. Er zijn op internet met zoekterm Forbidden Planet Movie meerdere duidelijke afbeeldingen te vinden. Heeft onze Inkscape artist Frans zin om die eventueel te bewerken?

Shaun was dikke vrienden met de ontwerper van de Robot, Phil Smith. Vandaar dat ik geloof dat hij goed in de richting zit.

upload_2023-4-5_23-35-29.jpeg

19. Ton van Munsteren

Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    31 aug 2002
    Moet meer van te vinden zijn.
    upload_2023-4-5_23-45-54.png

20. Frans Bal

Frans Bal PH-SAM

Lid geworden:
    16 apr 2005
    Zeker genoeg. Zoek maar op, forbidden planet Robby robot drawing.

Deel Deze Pagina