Verbinding verbrekende ontvanger

Hallo allemaal,

Ik heb een missgeico 24-inch catemaran pas geleden een upgrade gegeven door er een 3180KV 4-pole brushless motor en een turnigy AE-100A ESC in te doen en een 6200mAh 3 cell 11.1V Li-Po accu op aan te sluiten. Nu ik hem test werkt alles goed behalve de ECX 2.4GHz Receiver die op nog geen 10 m soms de verbinding verbreekt met de ECX9010 pistoolzender waarna hij langzaam gaat varen en het roer blijft staan op de meest recente positie. Nu mijn vraag: weet iemand wat het probleem zou kunnen zijn? Zou dit verholpen kunnen worden? en zo niet welke ontvanger en/of zender kan ik dan het beste kopen?
IMG_3933.JPG
IMG_3935.JPG
 
Mmm... Zijn ESC, ontvanger en servo gezekerd tegen water? Zo te zien niet. Één druppeltje water kan een ESC al verpesten en dat kan een resem aan gevolgen hebben. De ESC lijkt mij ook iets aan de krappe kant èn is niet watergekoeld. In dit soort speedboten is een watergekoelde, ietwat overbemeten ESC eigenlijk een must wil je onbekommerd kunnen jakkeren over het water (ik denk aan 150A ETTI, standaard watergekoeld).

Servo's vul ik volledig af met Vaseline, Rx voorbewerken met Plastik70 en daaroverheen badkamerkit of opbergen in een gesealde balon, ESC bij voorkeur volledig waterdicht 'af fabriek'. Stekkerverbindingen, goud, servo-verlengkabelstekkers vervang ik standaard door 2mm goud.
 
Laatst bewerkt:
Hoeveel stroom trekt de motor, alleen 'belast' met schroefas en schroef?
Hoeveel stroom trekt de motor volgas, belast met water?
 
Hallo Eric Laerman,

Op internet staat dat ze waterdicht zijn, waar ziet u aan dat hij niet waterdicht is? En hoe vult u die servo op? Het is een blokje moet ik hem dan uit elkaar schroeven?
 
De gemiddelde ampèrages zou je kunnen terugrekenen (hoeveel mAh laad je bij t.o.v. vaartijd). Piekwaardes zijn vast te stellen met datalogger (interpretatie van die piekwaardes is een ander verhaal). Los daarvan, er is voldoende bekend over Miss Geico wat je zonder meer verder kan helpen.

Die ESC en Rx zijn beide helaas niet waterdicht (waar heb je de info precies vandaan?) evenals de stekkerverbinding van de verlengkabel die zelfs graag wat drupjes water tot zich neemt.

PS Idd, servo uit elkaar schroeven en de rest wijst zich vanzelf.
 
Laatst bewerkt:
...Bedankt voor uw reactie, maar hoe kan ik dat meten?
Het eerste meet je met de boot op het droge, het tweede met de boot in het water, neus tegen steiger(paal). Voor je echt gaat varen, zodat je weet dat de stroom niet te hoog is, en spullen niet uitfikken. Maar die getallen heb je niet (meer) begrijp ik.
 
@ron van sommeren
Met alle respect Ron, maar beide zou ik beslist niet willen adviseren. Het 'op het droge' laten draaien levert nagenoeg geen bruikbare info op en levert risico's op voor de aandrijving. Het tegen een steigerpaal parkeren en op toeren brengen van de prop levert evenmin bruikbare info op en vind ik zelfs ronduit gevaarlijk.

Deze speedboot moet doen waar die voor gemaakt is, volgas planeren over (tamelijk vlak) water en af en toe een flauwe bocht naar rechts (desgewenst links). Er zit een hydro-prop onder en die moet als zodanig gebruikt worden.

Om piekwaardes op te vangen, kiest men meestal een ietwat overbemeten ESC (voor Miss Geico bijv. 120A - 150A watercooled ESC). Voor verdere finetuning (prop, romp, etc.) gebruik ik persoonlijk de gemiddelde ampèrages door de LiPo na varen bij te laden en verbruik (Ah) en vaartijd terug te rekenen naar de current (A av.).
 
Hij moet doen waar hij voor gemaakt is, maar dat doet hij juist niet.
Zonder meten tast je in het duister, tot er iets begint te gloeien. En zonder meten neem je risico's.
Nullastmeting geeft indicatie of aandrijving niet te zwaar loopt, kwestie van een paar seconden.
Het nadeel van de accu-laadmethode is dat je eerst moet varen, om daarna aan het rekenen te slaan. Dan kan er al iets in rook op gaan.
Wat maakt tegen steigerpaal duwen elektrisch/mechanisch riskant? Ben geen botenman zoals je weet, dus dan adviseer ik niet meer om zo belast volgas stroom te meten.
 
@Ron, Uiteraard doet Tom er goed aan eerst de storing te verhelpen. Ik heb zelf helaas ook al meegemaakt dat eventjes testvaren met een niet-waterdichte ESC respectievelijk een niet-gesealde servo me ellende opleverde. In het eerste geval dezelfde symptomen als Tom hier beschrijft en in het tweede geval een Hydro 2 die op hol slaat en onder water verdwijnt. Één spatje op een ESC kan veel verschillende rariteiten opleveren. Ook de stekkertjes van de verlengkabels zijn notoire als het gaat om water.

Verder wil ik je van harte adviseren over te schakelen op geschikte zender/ ontvanger. Futaba FASST werkt zonder meer en wordt veel in speedboten toegepast. Mijn ervaring met Futaba FASST: nimmer storing.

Bij risico's denk ik met name aan plotseling volgas en combinatie prop/ vingers. En wat te denken aan allerhande rescue pogingen. Liever even investeren in deugdelijk/ waterdichte elektronica dan risico's aan en op het water.
 
Bedankt allebei voor de tips

Maar het rare van deze ontvanger is dat hij het gedaan heeft. Met de vorige motor en esc kon hij wel zo'n 400m ver, sinds ik de nieuwe motor en esc erin heb zitten is hij raar gaan doen ligt dit aan de esc of ontvanger?

En het terugrekenen moet ik dan: de gelade mAh / de uren gevaren = Amèrages
Sorry voor de vraag ik ben nog een beginner hierin....

En Eric Laermans welke Futaba FASST ontvanger bedoelt u?
 
Geef de specs van motor en accu eens? Het zou zomaar kunnen dat de motor zoveel stroom trekt dat de accu het niet aan kan en de bec van de regelaar daardoor niet meer werkt en de ontvanger een te laag voltage krijgt.
 
Hallo Lexo,

De accu is een 3-cell 6200mAh 11.1V Li-Po accu van het merk firebull.
De Motor: 3180Kv, max current (A): 94.00, vermogen (W): 1690.00, max voltage (V): 18.00
 
De volgas motorstroom wordt bepaald door spanning, Kv motorparameter en prop.
Propgegevens ontbreken nog: merk/type, diameter, pitch, aantal bladen.

Motoren kunnen elke spanning in RC aan, isolatie tot minstens 200volt.
Motoren gaan kapot door te hoge stroom of te hoog toerental.
 
... En het terugrekenen moet ik dan: de gelade mAh / de uren gevaren = Ampèrages
Sorry voor de vraag ik ben nog een beginner hierin....
A·h is eenheid van capaciteit, A is eenheid van stroom, twee totaal verschillende dingen.
Als je dat niet goed in de vingers krijgt, kan dat gevaarlijke situaties opleveren voor je spullen al dan niet in innige samenwerkig met je 1:1 auto, garage of zelfs huis :(

Verdiep je even grondig in het zeer belangrijke verschil tussen enerzijds
A (ampère, stroom)
en anderzijds
A·h (ampère gedurende een hour, capaciteit, lading)

wikipedia...ampère (A, stroom, aantal elektronen per seconde, 'liters per seconde')
versus
wikipedia...ampère·hour (Ah, lading, capaciteit, stroom gedurende een hour, inhoud van accu/'benzinetank', 'liter', 'aantal elektronen')
 
Hallo Tom,

Zoals Eric al meldde, is een 100A regelaar, zonder waterkoeling, op het randje voor die motor.
Een borstelloze motor trekt zoveel stroom als 'ie nodig heeft om aan de toeren te komen die jij (via de zender input) vraagt, als daarbij vrolijk twee keer zoveel (of méér) stroom getrokken wordt dan de specs aangeven dat de motor continue kan verstouwen, zal dat de motor volledig worst wezen (tot de boel in rook opgaat natuurlijk).
Je regelaar moet deze stroompieken kunnen verdragen zonder dat de spanning voor de BEC inkakt.

Andere vraag: heb je de regelaar ingesteld op de motor in kwestie?
Als de vorige motor een andere instelling van de regelaar nodig heeft dan de huidige, kun je ook allerlei narigheid krijgen...

Welke prop draai je met deze set-up?
Vaar je rechtuit overwegend 100% vol gas, of pruttel je veel in deellast rond?

Een alternatief voor een ETTI 150A is de Flycolor 150A:
http://www.ebay.com/itm/Flycolor-Wa...id=100005&rk=4&rkt=6&sd=141944856772#shpCntId
Koop er wél de bijbehorende programming card bij, scheelt een boel gehannes...

Groeten, Jan.
 
Laatst bewerkt:
Hallo jan,

Ik begrijp nu dat ik een te slappe esc heb gekocht en daarom een nieuwe moet halen. Bedankt voor de link.

Maar de esc is alleen nog maar op deze motor aangesloten geweest en ik heb wat programmering gedaan niet per se voor de motor.

Ik heb nog de oude plasticen prop die er standaard op zit.

Meestal ga ik soms een rechte lijn volgas en dan weer wat minder als de verbinding niet al verbroken is.
 
Back
Top