Vasa (Wasa) Corel 1:75

als ik de juiste namen zie staan dan is het inderdaad o ja, dat was het, maar op het moment dat ik een update aan het typen ben dan kan ik er niet op komen.

ben zelf ook tevreden over het 1e berghout. ga nu eerst de gallerijen passen en kijken hoe ik het verder ga doen.
zoals gezegd, je moet bij dit soort kits vaak 10 stappen vooruit denken voordat je iets definitief gaat lijmen.

Wij zitten op dezelfde lijn Jan:cool:
Vraagje; worden de rolpaarden ook rood straks?
10 stappen vooruit denken!! ik doe exact hetzelfde, maar ja, ieder mens heeft recht op een afwijking toch?

het kleuren schema is nog zeker 20 stappen vooruit.
ik zit eraan te denken om het kleurenschema te gaan volgen zoals bij het 1:10 model in het museum. ik ga in iedergeval niet de blauwe beplanking gebruiken.
(zie posting 16 van Abrouwer)

voordat ik zaken definitief ga bevestigen op het dek wil ik de kleuren uitgezocht hebben.
ik zal tegen die tijd de tekeningen nog een keer afdrukken op A3 en deze dan eerst met kleurpotlood in gaan kleuren om een goed schilderplan te hebben.

even een update nu de eerste latjes gelijmd zijn

100_8201.jpg

100_8202.jpg

100_8203.jpg

ik kom er nu achter dat de kanonspoorten niet helemaal correct gemonteerd zijn. ik ga deze NIET meer aanpassen en zal de beplanking hierop aanpassen

Jan, ik zie even niet goed wat je bedoeld, moeten de planken onder het berghout dan precies gelijk lopen met de bovenkant van de geschutspoorten?
Als dat zo is, dan heb je wat extra werk met die eerste plank, je moet er stukjes uithalen om de kozijnen te realiseren, maar dat ga je straks niet meer zien denk ik.;)

.....ik kom er nu achter dat de kanonspoorten niet helemaal correct gemonteerd zijn. ik ga deze NIET meer aanpassen en zal de beplanking hierop aanpassen

Dat is soms inderdaad de beste oplossing want
"als het niet kan zoals het moet dan moet maar het zoals het kan" ;)

Andy

zojuist alvast een aantal latjes gebogen
eerst laten inweken in water en daarna met de speciale soldeerbout op de mal in de juiste vorm gebogen.

nu kan ik het weekend door om weer een aantal latjes te lijmen.
ik heb ze trouwens gelijmd met de Bison D2 houtlijm en aangedrukt met spelden die vastgeprikt zijn in de spanten, na ca 10 minuten kunnen de spelden al los en zit alles goed vast.

Goed bezig Jan, ben benieuwd naar het resultaat hoor.
Ondertussen snap ik wat je bedoeld met de loop van de geschutspoorten;)

Netjes hoor Jan, ik zie dat je 2 gelaatste berghouten ook mooi horizontaal lopen:cool:
Vraagje; beplank je nu eerst helemaal naar beneden, of ga je straks van beneden naar boven?

Groet, Germt

ik ga nu eerst de beplanking een stuk naar boven afwerken en daarna naar verder van boven naar beneden.

er komen nogal wat dikkere berghouten (planken) op. zodra deze erop zitten ga ik vanaf de kiel terugwerken

Ik heb de beplanking precies zo aangepakt Jan en dat werkt op zich goed maar pas op dat je uiteindelijk niet te hoog of te laag uitkomt.
Mijn planken waren net iets breder als de voorgeschreven 3 mm en daardoor kom ik nu met mijn verschansing te hoog uit.

Veel succes ermee

Andy

ik ga nu eerst de juiste hoogte van de verschansing uitzetten en dan eventueel de beplanking iets aanpassen. ik heb gelukkig een goed voorbeeld in Stockholm staan met veel referentiemateriaal op het internet.

dit aanbrengen van de 2e laag werkt verslavend.
en doordat onze dochter examen doet, "mag" er niet geklust worden in huis

100_8208.jpg

100_8209.jpg

100_8210.jpg

verder eens even een foto gemaakt van de verzameling bakjes en potjes op de werkbank:
de onderdelen voor de gallerijen verzameld, een hoge beker met water om latjes te weken en een potje met naalden met lijm
100_8211.jpg

bakje met restanten notenhout, 2 bakjes met zaagsel, bakje met sponsje om lijmresten te verwijderen en nog de bakjes met spelden
100_8212.jpg

Dat ken ik, al die potjes en bakjes;)
Ik zie op de foto dat dit schip geen sponning heeft rond de luiken, waar straks de luiken in vallen?

de sponning wordt er nog uitgesneden straks. nu lopen de latjes nog een beetje te ver door, maar dat snij ik er nog voorzichtig uit

afgelopen lang weekend tussen de bedrijven door lekker kunnen werken.
heb alle kanonsgaten globaal op maat gemaakt, moet ze allemaal nog een keer secuur langs lopen om een mooie sponning te krijgen.

verder enkele verkeerd gelijmde latjes gecorrigeerd en nieuwe aangebracht.

100_8213.jpg

volgende fase wordt de vervolg beplanking naar de onderzijde afwisselend een latje van 1x4 en 2x4mm, binnenkort eerst maar eens gaan buigen en dan weer verder beplanken.

WOW, Jan, dat ziet er strak uit hoor:cool:
Het lijkt mij erg lastig om straks een mooie sponning te snijden, doe het A.U.B. met de nodige voorzichtigheid!!

Back