Vasa (Wasa) Corel 1:75

Complimenten Jan:thumbsup:
Een perfect voorbeeld hoe een romp bekleedt moet worden.:cool:
Een schitterend resultaat.

Groet, Germt

@Germt, het is zeker nog niet perfect, en bij een volgende romp (tzt) zal ik toch wel zaken anders doen.
het is de 1e romp die ik probeer volgens de regels te beplanken inclusief de instekers en verloren gangen.

er zijn als je goed kijkt nog wel wat kieren te dichten straks, maar dat is latere zorg als de hele romp dicht is.

Ik denk dat je probleem komt omdat je de zandstrook en de daaropvolgende planken verder had moeten verjongen aan de voorkant. Bewaar straks la je schuurstof van de romp die kan je dan mengen met wat blanke lak om alle kieren onzichtbaar te dichten.

Andy

ik heb de plankjes in het begin verjongd maar denk dat de ronding van de romp niet geheel perfect is uitgevallen.
ik heb me daar al eerder bij neergelegd en probeer er nu het beste van te maken

voor de afwerking van de kiertjes heb ik al het nodige schuurstof bewaard, ik ga dit echter wel eerst op een proefstukje uittesten voordat ik de romp hieraan ga blootstellen.
bij de 1e laag had ik schuurstof met houtlijm gemengd en dat is geheel donkerbruin uitgeslagen ipv blank hout, dus je zult begrijpen dat ik voorzichtig hiermee ben

even wat ztiten schetsen voor de laatste plankjes aan deze zijde

SDC10129-edit.jpg

SDC10127-edit.jpg

dit is het eenvoudigste stukje:
SDC10130-edit.jpg

bovenstaande is een 1e idee, ik verwacht dat ik als ik er eenmaal aan bezig ben nog wel wat zal aanpassen, maar het is een start om dit netjes op te vullen zonder scherpe punten.

vullen van kieren

voor de afwerking van de kiertjes heb ik al het nodige schuurstof bewaard, ik ga dit echter wel eerst op een proefstukje uittesten voordat ik de romp hieraan ga blootstellen.
bij de 1e laag had ik schuurstof met houtlijm gemengd en dat is geheel donkerbruin uitgeslagen ipv blank hout, dus je zult begrijpen dat ik voorzichtig hiermee ben

Ik heb bij de onderste beplanking van licht lindehout inderdaad ook gemerkt dat het houtstof donkerder/gespikkeld was als het lindehout. De oorzaak (b)leek het schuurpapier te zijn, dit verslijt tijdens het schuren en komt dan in de schuurstof.

Voor de (buitenste) romp gebruik ik nu een vijl ipv schuurpapier en heb ik dat probleem niet meer. Voor deze romp (die zichtbaar blijft) gebruik ik ook geen mengsel van houtlijm met houtstof maar een tweetal andere technieken:
- direct na het lijmen strooi ik wat houtstof in de kier en veeg na het drogen van de houtlijm veeg ik het losse houtstof weg. Op deze manier heb ik de kier tussen galjoenscheg en valse kiel weggewerkt
- of ik maak een mengsel van houtstof met de blanke lak (die ik romp gebruik) en doe dat ik de kier, het overtollige mengsell schraap ik weg met een beiteltje

Andy

Ps aardig stukje puzzelwerk wordt je romp zo.;)
Volgens Zum Mondfeld "Historische Scheepsmodellen" is de "rode" methode de Hollandse methode en de "groene" methode de Engelse.

bedankt voor je input.
ik zal eens kijken hoe ik met de latjes exact ga uitkomen om de "rode" methode toe te passen en ook aan de voorzijde en alleen als het niet anders uitkomt de "groene" methode

komend weekend heb ik verder geen plannen dus kan er lekker mee aan de slag.

de theorie van de beplanking die ik een paar dagen geleden bedacht had was niet te doen in de praktijk, het is de rode uitvoering geworden met wat kleine aanpassingen

in ieder geval is de 1e zijde nu dicht, morgen verder aan de andere kant.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik dit een schitterende romp vindt.
Vooral die correcte instekers:cool:
Chapeau;)

Germt

Ik zie een kleurverschil tussen de huidplankjes. Is dit een optisch effect van de foto, of zitten er inderdaad wat donkere latjes tussen. Als het onderschip wit wordt geschilderd valt dat natuurlijk straks niet op. Verder compliment voor de 2e laag :)
Fred

Laatst bewerkt:
Kleurverschil in notenhouten plankjes hou je volgens mij altijd.
Althans is bij mjn WvH ook.
Na wat schuren wordt dat wel wat minder.
Overigens waren de originele schepen ook nooit egaal van kleur.

Germt

Het kleurverschil blijft altijd wel iets bestaan, volgens een aantal bouwers wordt het donkere notenhout in de loop van jaren wel lichter zodat het kleurverschil minder groot wordt. Daarnaast valt het ook minder op als er geschilderde onderdelen op de romp zitten.
Of het onderwaterschip van de Wasa wit was weet ik niet, op de replica in het Wasa museum is het onderwaterschip in ieder geval niet wit, het is zelfs mogelijk dat die beschermingsmethode het in de Oostzee niet nodig was.

Andy

het geheel zal straks conform de reconstructie in Stockholm geschilderd gaan worden. voor het onderwaterschip heb ik nog geen informatie kunnen vinden of deze op een speciale manier was afgewerkt met witte verf of teer, dit staat zeker op mijn lijstje om na te vragen als ik in Stockholm ben (over een maand vanaf vandaag) tijdens het gesprek met de conservator aldaar (ik heb hem leren kennen via een yahoo groep over de Vasa)

de komende weken ga ik verder met schuren en kiertjes vullen en mogelijk een start met het dek.

na mijn bezoek aan het VasaMuseet in Stockholm zal ik zeker een grote hoeveelheid foto's delen hier (nadat ik ze goed heb gerubriceerd) ik heb alvast een grotere geheugenkaart gehaald voor mijn camera en extra accu's zodat ik veel kan vastleggen (maar nooit genoeg)

na mijn bezoek aan het VasaMuseet in Stockholm zal ik zeker een grote hoeveelheid foto's delen hier (nadat ik ze goed heb gerubriceerd) ik heb alvast een grotere geheugenkaart gehaald voor mijn camera en extra accu's zodat ik veel kan vastleggen (maar nooit genoeg)

Dat is een goed idee Jan:cool:
Foto's ook als je zelf de Wasa niet bouwt kunnen bouwers van Histoeische schepen er veel info uit halen.

Germt

Back