Vasa (Wasa) Corel 1:75

Heb het pakket al in 2011 gekocht.
Sinds 2016 staat het zo goed als stil doordat toen ons huis in de verkoop stond en we begin 2017 gingen verhuizen.
Na de nodige verbouwingen en privevertragingen, nu maar weer opgepakt.
Kijk al sinds voorjaar 2018 elke avond naar het model op de kast in de woonkamer.
Hobbyruimte is nu alleen nog in gebruik als thuiskantoor, maar hoop toch steeds vaker weer naar kantoor te mogen gaan.
Uitstaande punten:
- Afwerken staand want met 1000+ knoopjes.
- ra's zijn al voor groot deel klaar, alleen nog zeilen maken.
Streven is om de zeilen te plaatsen zoals tijdens de 1e (en laatste) trip gevoerd werden.

Goede voornemen voor 2022, herstarten met de Vasa.
Allereerst verplaatst uit woonkamer naar hobbyruimte.
De tekeningen doorgenomen om te kijken whats next[emoji38]

Staand want afwerken en nog een paar knoopjes in het want (allemaal nog).

Verder zijn de ra's ook al zo ver voorbereid, dus na staand want gaat het sneller.
Ik bewaar de ra's nog even omdat dat mooi op de clubavonden gedaan kan worden (zodra dat weer mag).
IMG_20220102_145840061.jpeg

De admiraal kijkt mee hier in huis en voert druk op om deze af te ronden, zodat deze gereed in de woonkamer kan komen te staan.
Ik kan ze geen ongelijk geven Jan, die zit al zes jaar tegen een half afgebouwd schip aan te kijken :D
Maar ik heb de volgstand aan staan, dus laat de foto's maar langskomen............

Excuses van de verbouwing zijn voorbij, hobbykamer op orde. Enige handicap is dat ik door de week de hobbyruimte als thuiskantoor in gebruik heb, dus alleen de weekends beschikbaar voor modelbouw.

Ze mag me wel assisteren met het maken van de zeilen.

Vraagje, wie kan mij helpen aan een goede knoop om deze lijntjes van de jufferblokken mooi vast te maken. Heb ooit tekening gehad daarvan maar kan deze niet meer vinden
IMG_20220108_142725192.jpeg

Hoi Jan, je zal nu een arsenaal aan antwoorden kunnen gaan krijgen hoe het zou kunnen.;) voorzien van foto's uitleggingen en hoe het historisch zou moeten. Ik doe het zoals jij nu al begonnen bent. Maar dan een 6tal halve steken boven elkaar zodat het gestropt lijkt. Dat is niet helemaal correct maar het oogt rustig.

Bijlagen

• 20220108_145530.jpg
    20220108_145530.jpg
    244,2 KB · Weergaven: 158
Die kan er helemaal niet mee overweg. Aan kleding ga ik me echt niet wagen.
Kan het haar dan wel leren.
Deze was van mijn schoonmoeder en die hielp me in verleden met zeilen maken, maar is helaas 2 jaar geleden overleden.
Heb in verleden al voor 3 andere schepen zo zeilen gemaakt (Tjalk, Zeeschouw, Statenjacht)
Zomen omstikken en banen erin stikken.
Het lijk wordt daarna met de hand eraan gemaakt.

Van de Vasa is bekend welke zeilen gevoerd werden op haar 1e en gelijk laatste trip. Er zijn met de berging veel zeilen ongebruikt uit het ruim geborgen.
Doel is om alleen deze zeilen te gaan maken.
Wordt vervolgt.

Ga me nu eerst er toe zetten om een paar honderd mastworpen te gaan maken voor de weeflijnen

Back