Beste Lezers, Ik kwam er vandaag achter dat er meer lucht weggeblazen werd achter het motor blok dan er ook echt uit het uitlaat kwam. Hij start zonder problemen, hij houd na het los laten van het gas nog heel even gas aan. Hoe kan ik dit probleem het beste lokaliseren? Of heeft iemand hier ervaring mee gehad? Het betreft een carbon fighter 3 Alvast hartelijk bedankt!
Beetje WD40 of remmenreniger op de plekken spuiten waar valse lucht kan komen, dus: Overal waar pakkingen zitten, naast dat kan de carb en isolator lekkage tonen. Welke je het beste kan gebruiken is waarschijnlijk WD40, maar geeft een ontzettende rommel. Remmenreniger haalt weer de olie laag in je blok weg.
(Top Info weer van de bekende mensen.) Lucht blazen hhihi de geforceerde koeling van de motor blaast lucht langs de delen van je cilinder. Als de uitlaat pakking lek is zal de plaats er omheen aardig smerig zijn. boutjes van de uitlaat even na trekken. Ook een nieuwe pakking doet wonderen. Ik mag aannemen dat er geen compressie druk langs de cilindervoetpakking komt. Je formuleert het wel een beetje vreemd. HiHi
Klopt rond de uitlaat is alles zwart. Ik heb de uitlaat en pakking al vervangen echter heeft dit niet geholpen. Maar de hoeveelheid lucht dat er achter weg blaast geeft mij het vermoeden dat het niet alleen daar vandaan komt. Maar wat is de "geforceerde koeling" waar jij over spreekt?
De term "valse lucht" word vaak gebruikt bij storingen waarbij de cilinder "lucht" binnenkrijgt die niet via de sproeiers van carburateur gaat. Dus door een lekkage van bv isolator of de gasstang. Je auto is dan bijna niet meer af te stellen en loopt bv. koud nog perfect maar als je 10 min. gereden hebt loopt hij beroerd. Maar dat is niet je probleem. Aan de trekstarterkant van je blokje zit je vliegwiel, daar zitten schoepen op. Die zuigen aan de kant van de trekstarter lucht aan en blazen die de andere kant over de cilinder weer eruit. Daarvoor zit het zwarte kunststof kapje over de cilinder, zodat zeker alle koele lucht door de koelribben van de cilinder word geblazen. Deze motoren worden dus niet alleen gekoeld door rijwind maar vooral door deze geforceerde koeling. Daar komt dus ook een groot gedeelte van de door jou geconstateerde lucht vandaan. Als je uitlaat pakking lekt, dan heb je daar inderdaad een zwarte smurrie zitten. Dan praten we niet over lucht maar over uitlaatgassen. Oftewel rook. Dussss...Uitlaat eraf. Zorgen dat je aansluiting van de uitlaat op de cilinder goed vlak is en een nieuwe pakking monteren. Het zaakje goed vastdraaien, en als hij warm is nog een keer natrekken. Ook even checken of je uitlaat niet toevallig gescheurd is in de bocht of daar ergens, dan komen daar nl. ook uitlaat gassen uit. Tip: zorg dat alles goed schoon is dan kun je na een ritje precies zien waar je uitlaat lekt. En dat je auto nog even "aanhoud" zoals jij zegt, kan echt van alles zijn. Afstelling van de sproeiers niet goed, een servo die wat na ebt of niet goed in het midden staat. Ook het stangetje van servohevel naar carburateur kan ergens tegen aanlopen zodat hij niet goed functioneert. Als je de handleiding erbij hebt is het heel belangrijk dat je die ook eens bestudeerd, daar staan al die dingen precies in. Je kunt die ook vaak downloaden. succes!
@Fast wil & hedibi Bedankt! Ik wist helemaal niet dat er een koel systeem op zat. Wat vreemd dat het mij nog niet eerder is opgevallen. Niets om mij zorgen over te maken dus. Ik ga a.s. weekend de uitlaat loshalen, alles goed schoonmaken. controleren of alles vlak is en weer aansluiten. Ik verwacht maandag of dinsdag ook de onderdelen om hem 4WD te maken, dus dan zal ik eens goed kijken naar de aansturing van het gas.
Mooi en goed uitgelegd Wiljam ik heb er de lol niet meer in om dat te doen. Wil mensen best helpen maaaar.
Dan kan je, je beter bezighouden met je hobby dan op een forum zitten (beginners vragen te beantwoorden) toch? [Edited] @Micropuller. Dat is wat ik bedoelde. Als je op een forum zit hoef je niet te reageren. Als je er geen zin hebt, doe het dan niet.
Dus de enige reden waarom "veteranen" zich op fora zouden moeten begeven is het beantwoorden van beginnersvragen? Of zouden ze misschien ook gewoon bouwverslagen mogen/willen lezen van andere ervaren modelbouwers? Hoe denk je dat deze personen (deels) aan hun kennis zijn gekomen? Echt niet door alleen maar iedere keer als ze ergens niet uit kwamen maar weer een topic op een forum aan te maken.
Het nadeel is een beetje, je zoekt je altijd een ongeluk in al die discussies. zo heb ik het probleem dat na het loslaten het gas nog even aan blijft. Ik ben nu een hele zaterdag bezig te zoeken naar dit probleem. Als beginnen heb ik geen idee welke termen ik hoe voor moet gebruiken. Dus het ontbreken van een artikelen database gecategoriseerd op onderdeel / sectie het zoeken best lastig maakt. Daarnaast is een discussie met informatie van een jaar geleden misschien wel helemaal niet meer relevant. Met bevindingen en uitvindingen van anno nu kan het zijn dat de informatie van toen totaal irrelevant is. Dus het starten van een nieuwe vraag / discussie kan leiden tot nieuwe informatie.
Het excuus dat informatie niet (snel genoeg) te vinden is, is één van de meest gebruikte op dit forum. Hoe kan het dan toch dat ik, en velen met mij, daar zelden problemen mee hebben? Of zou het probleem eerder bij bepaalde gebruikers en hun gebrek aan geduld liggen? (dit is overigens niet specifiek naar jou toe bedoeld, maar een algemene observatie) Een motor afstellen leer je niet door een paar forumposts te lezen en als je er niet meteen uit komt wat vragen te stellen, maar door het veel te oefenen en daar gaat wel meer dan één zaterdagje in zitten kan ik je zeggen. Voor wat betreft de relevantie: er is in de afgelopen tientallen jaren maar bitter weinig veranderd wat betreft het werkingsprincipe en de toegepaste techniek in dit soort eenvoudige brandstofmotortjes. Ik ben benieuwd welke nieuwe informatie er na -pak hem beet- 60 jaar nog boven water kan komen.
Dat is wellicht doordat een beginner moeite heeft met de zoektermen. Jij (gezien de hoeveelheid posts) waarschijnlijk ervaren bent. Dus gericht kan zoeken. In ieder geval dat merk ik omdat dit geheel iets nieuws voor mij is. Dat snap ik. Veel problemen maakt het ook niet uit of het wel of niet in 1 dag opgelost is (dat is zelfs de hobby, al dat gesleutel vermaak ik mij prima mee). Echter vind ik bv bij dit probleem dat veiligheid een grote rol speelt. Als ik verwacht dat z'n apparaat van een dikke 10 kilo, met een snelheid van pak hem beet 50 a 60 km/h te stoppen, maar in plaats daarvan hij rustig nog een paar seconde op het gas blijft linke en onbetrouwbare soep. Dat moet gewoon z.s.m. opgelost worden. Maargoed daar gaat het in dit geval niet over. (Ook nog geen topic over geopend ) Dit is iets waar jij over kunt oordelen. Ik niet. Maar dat was ook in het algemeen en zeker met techniek, iets wat zeer veranderlijk is verwacht ik dat er juist veel verandert. Moet ook toegeven dat in dit geval dat mijn statement hier niet op gaat.
dat is niet wat ik bedoel. ga bij clubs langs en of bij mensen die al wat langer rijden en meestal meer ervaring hebben. Het komt vaak over dat de generatie van heden helemaal niets snapt van techniek. Zoal gezegd ik help vaak mensen bij raco (vindt ik leuk om te doen), maar je hebt al snel door of mensen handig zijn met techniek en hun handen.
kijk eens of je gas klep snel terug komt als je de gas stang er af hebt. alles moet goed en soepel bewegen vaak wil het opboren van het gas stang busje bij de servo wel helpen. Als alles dan goed in elkaar zit beweegt het net zo soepel.
In dit verhaal vraag ik mij af wat de winkelier hierin heeft betekent of is het iets wat je over het internet hebt gekocht en er blind van uit gaat dat hij je niet meer verder kan helpen? Zal het niet gewoon de trim zijn? Als de trim zo staat dat de servo net op het randje van het gas open staat krijg je dit ook.
Heh? Ten eerste praten we over een beginner dus je kunt alles verwachten en dus ook de meest stompzinnige dingen. Ten 2e weet ik niet hoe je het probleem oplost met een "schroef aan de zijkant" (en als ik het niet snap hoe moet TS het dan snappen?). Ten 3e, op de gasstang zit al zo'n veerconstructie en ten 4e: probeer iets beter te schrijven.....