Goedemorgen allemaal,
Ik ben harstikke nieuw op dit forum, dus vergeef mij dat ik misschien een vraag stel die al in een ander forum/topic is gesteld.
Ik heb in corona tijd een modelboot gebouwd. Vanaf tekening, hout gekocht, plamuren, schuren (heel veel schuren) en onderdelen uitgezocht voor de motoren en vaarregelaar ect.
De eerste motoren, die stuwde de boot niet echt vooruit en deed afbreuk aan het model en heb ik zwaardere motoren besteld. Deze aangesloten op de bestaande vaarregelaar en dat ging niet heel lang goed. Er kwam een rookpluim vanuit de boot en ik kon niet meer remmen met de boot. Dus naar de kant gestuurd en opgevangen. Het dak eraf en daar zag je de vlammen in de vaarregelaar. Deze ontkoppelt en snel in het water gehouden en toen was hij geroosterd...
Een nieuwe besteld die meer aankon en geprogrammeerd kon worden. Dus op 25% van het vermogen maar begonnen en toen heb ik 15 minuten mooi kunnen varen. Niets werd te warm en ik probeerde het op 50% van het vermogen. Dat was na 10 minuten ook bekeken en toen lag hij stil midden op het op water
Met een surfplank weer opgehaald, maar ook deze vaarregelaar is nu kapot.
Nu is het even de vraag, zijn de accu's het probleem en trekt het geheel te veel vermogen?
Moet ik andere accu's eraan koppelen?
De motoren zijn 12T motoren met veel toeren: 2x deze: https://nl.aliexpress.com/item/1005...7FWWmGh3&utparam-url=scene:search|query_from:
De laatste vaarregelaar was deze: https://nl.aliexpress.com/item/1005...AsPvJbXt&utparam-url=scene:search|query_from:
Deze leek mij geschikt o.b.v. de output: 6 volt en 4A
De vaarregelaar is aangesloten met 2 accu's:
7,4 Volt met 6200mAh
Deze staan in serie, zodat 7,4 volt blijft, maar de mAh wordt dan 12.400 mAh.
(ik dacht, dan kan ik lekker lang varen, maar dat tot op heden niet gelukt
).
Nu is het de vraag, is de vaarregelaar niet geschikt voor deze motoren?
Of zijn de accu's te zwaar en kunnen de motoren te veel vermogen vragen / krijgen en brand de vaarregelaar door?
Of moet ik per motor een vaarregelaar aansluiten en 1 accu per vaarregelaar?
En dan met z'n tweeën aansluiten op 1 kanaal op de ontvanger.
Advies is daarom welkom, zodat ik nu kan investeren in de juiste onderdelen en lekker kan genieten en de boot ook een keer vol gas door het water kan varen (want altijd vol gas is ook niet leuk, langzaam varen is ook mooi).
Alvast bedankt voor elke reactie.
Ik ben harstikke nieuw op dit forum, dus vergeef mij dat ik misschien een vraag stel die al in een ander forum/topic is gesteld.
Ik heb in corona tijd een modelboot gebouwd. Vanaf tekening, hout gekocht, plamuren, schuren (heel veel schuren) en onderdelen uitgezocht voor de motoren en vaarregelaar ect.
De eerste motoren, die stuwde de boot niet echt vooruit en deed afbreuk aan het model en heb ik zwaardere motoren besteld. Deze aangesloten op de bestaande vaarregelaar en dat ging niet heel lang goed. Er kwam een rookpluim vanuit de boot en ik kon niet meer remmen met de boot. Dus naar de kant gestuurd en opgevangen. Het dak eraf en daar zag je de vlammen in de vaarregelaar. Deze ontkoppelt en snel in het water gehouden en toen was hij geroosterd...

Nu is het even de vraag, zijn de accu's het probleem en trekt het geheel te veel vermogen?
Moet ik andere accu's eraan koppelen?
De motoren zijn 12T motoren met veel toeren: 2x deze: https://nl.aliexpress.com/item/1005...7FWWmGh3&utparam-url=scene:search|query_from:
De laatste vaarregelaar was deze: https://nl.aliexpress.com/item/1005...AsPvJbXt&utparam-url=scene:search|query_from:
Deze leek mij geschikt o.b.v. de output: 6 volt en 4A
De vaarregelaar is aangesloten met 2 accu's:
7,4 Volt met 6200mAh
Deze staan in serie, zodat 7,4 volt blijft, maar de mAh wordt dan 12.400 mAh.
(ik dacht, dan kan ik lekker lang varen, maar dat tot op heden niet gelukt

Nu is het de vraag, is de vaarregelaar niet geschikt voor deze motoren?
Of zijn de accu's te zwaar en kunnen de motoren te veel vermogen vragen / krijgen en brand de vaarregelaar door?
Of moet ik per motor een vaarregelaar aansluiten en 1 accu per vaarregelaar?
En dan met z'n tweeën aansluiten op 1 kanaal op de ontvanger.
Advies is daarom welkom, zodat ik nu kan investeren in de juiste onderdelen en lekker kan genieten en de boot ook een keer vol gas door het water kan varen (want altijd vol gas is ook niet leuk, langzaam varen is ook mooi).
Alvast bedankt voor elke reactie.