Vaarregelaar aansluiten

Beste,
Heel lang geleden heb ik diverse dingen voor mijn boot gekocht en pas weer verder gegaan met de bouw.
De accu is nieuw maar de rest is al ouder en nu ben ik de draad kwijt hoe aan te sluiten.

Van links naar rechts heb ik drie vaarregelaars
1 = Graupner microsnelheid 10 2....12volt 10A
2 = staat niet op hoeveel volt en ampère
3 = 2-3 lipo 5-9NiMH BEC: 5v/2A

2 en 3 lijken op elkaar en bij 3 staat lipo , maar bij 3 5v / 2A lijkt mij weinig voor de motor
1 die lijkt beter, maar er staat niets over lipo op.
Kan ik een van deze drie gebruiken of moet ik iets anders kopen?
Foto vaarregelaar.jpg

Lijkt me prima setje.
De accu is 7,4V dat komt overeen met twee cellen in serie en 1 parallel, er staat ook 2S1P op.
Je motortje is 7,2V en komt overeen met je accuspanning, 400 is de maat van de motor en 45 zegt iets over het toerental, dat moet kloppen met de schroef die je er op zet, hoe groter de spoed hoe hoger de stroom.
Kleine regelaars zijn meestal 2-3S ofwel 2 of drie cellen wat overeenkomt met 7,4 tot 11,1 volt. 10A is voor een bootje al snel genoeg, hoe groter de koelvinnen hoe hoger het toegestane amperage. De schroef moet ongeveer dezelfde diameter hebben als het motortje.
De connectoren aan de regelaar moeten aan de accu, rood aan plus, zwart aan min. De soldeerverbindingen aan de motor. Vaak loopt de motor vooruit harder dan achteruit, dat kun je horen, is dat andersom dan moet je de draden aan de motor verwisselen.
De gele connector aan de accu heet XT60, de platte schuifjes passen op een loodaccu en de witte is waarschijnlijk een Tamiya, die moeten op elkaar passen, hier moet je dus iets solderen.

Dank je wel.
Zal inderdaad wat moeten solderen.
Wil er ook een zekerheid tussen bouwen, is dan 15 ampère goed?
( Op volg orde: Accu, schakelaar, zekering, regelaar, motor).

Helaas is mijn schroef te groot, dus dat wordt een kleinere kopen
vaarregelaar2.jpg

Laatst bewerkt:
Bij regelaar 3 hoef je geen ontvangeraccu te gebruiken. Die levert via de BEC 5 Volt 2 Ampère aande ontvanger en servo('s). Gr. Klaas.

Je regelaar heeft een klein schakelaartje aan een draadje, dat is een elektronische schakelaar waarmee je de regelaat aan en uit kunt zetten, dan heb je geen aparte schakelaar tussen de accu en regelaar meer nodig. Je regelaar heeft ook een BEC functie, dat wil zeggen dat hij vanaf de accu de 5V maakt die de ontvanger nodig heeft. De losse ontvanger accu moet je dan weglaten, niet alletwee aansluiten want dan kun je de boel stukmaken.

15A lijkt me prima.

Pas op, dat schakelaartje schakelt alleen de stroom naar de ontvanger uit. De rest van de regelaar blijft onder spanning staan en zal langzaam maar zeker de accu leeg trekken. Voor korte tijd kan je dat schakelaartje gebruiken om de zaak aan en uit te schakelen maar als je aan het einde van de dag stopt met varen zal je de accu echt los moeten koppelen van de regelaar. Als je de accu gaat laden zal je zeer zeker de accu los moeten koppelen van de regelaar.

Met andere woorden, ik moet het zo verbinden.
Het gele stekkertje met groene kruis vervalt.
De servo is voor het sturen
En waar nu een plakband zit ga ik aan elkaar solderen of verbindende met stekkers.
Tevens heb ik mijn kopschroef toegevoegd, de blauwe motor, deze is ook 7,2 volt.
De regelaar die ik er voor heb gezet is regelaar 1, vaar Graupner micro snelheid 10 2....12volt 10A.

Klopt alles nog wat ik bedacht heb ?

Tussen haakjes sommige woorden veranderen in mijn bericht heeft dat met instellingen te maken van mij ?

vaarregelaar 5.jpg

Laatst bewerkt:
Ziet er goed uit, voor het blauwe motortje lijkt de draairichting niet uit te maken, de oranje wel omdat vooruit en achteruit moet kloppen.

Omdat de regelaar voor de voortstuwing zwart en rood naar accu en zwart en rood naar motor heeft ben ik alleen niet zeker dat die niet verwisseld zijn, het lijkt er op dat de klemmetjes die aan de snoeren zitten nu aan de motor geplakt zitten, dat zou dan andersom moeten. Heb je nog iets van documentatie of symbooltjes op de regelaar?

Ik heb het stroomverbruik van regelaar en ontvanger gemeten als de regelaar electronisch UIT staat, dan trekt dat 30mA op mijn chinese regelaar. Je kunt die dus best aan laten staan gezien je capaciteit van 6700mAh bij 7,2 Volt. In dat geval kun je de grote schakelaar weglaten.

De routine is dan als je gaat varen accu aansluiten en met het electronische schakelaartje de regelaar aan en uitzetten totdat je naar huis gaat, dan de accu losnemen en thuis de dag voor je gaat varen weer opladen.

Omdat de regelaar voor de voortstuwing zwart en rood naar accu en zwart en rood naar motor heeft ben ik alleen niet zeker dat die niet verwisseld zijn, het lijkt er op dat de klemmetjes die aan de snoeren zitten nu aan de motor geplakt zitten, dat zou dan andersom moeten. Heb je nog iets van documentatie of symbooltjes op de regelaar?
Od DEZE site vind je ongeveer halverwege een plaatje waarop je de juiste aansluitingen kan zien. De witte Tamiya stekker wordt op de accu aangesloten, de andere draden met de aangeklemde busverbinding gaan naar de motor. Dus precies zoals de TS het laat zien.
Als de kleine regelaar (elektronische schakelaar?) ook een BEC heeft, moet je daarvan de rode draad in het stekkertje naar de ontvanger eruit trekken, anders heb je een conflict tussen de beide BEC's.

Laatst bewerkt:
Scherp opgemerkt, had ik niet aan gedacht die dubbele BEC. Je plakkers voor de stroomvoorziening lijken dus goed te zitten. Plaats je nog een foto van je bootje?

Als de kleine regelaar (elektronische schakelaar?) ook een BEC heeft, moet je daarvan de rode draad in het stekkertje naar de ontvanger eruit trekken, anders heb je een conflict tussen de beide BEC's.

Bedankt beide.
Had net een afbeelding gevonden en wel dezelfde .
Zag dat mijn pinnetjes ook verkeerd verbonden waren , stonden op nimh ipv lipo.

Maak morgen foto's van het bootje , maar die is nog lang niet af.
vaar regelaar 7.jpg

Bij de vaarregelaar voor de boegschroef kan ik niet zien of het bec heeft .
Het is overigens best oud en zit er aan te denken om dezelfde te plaatsen voor de blauwe motor als de oranje, en dan het rode draadje naar de ontvanger verwijderen.
vaarregelaar 8.jpg

Bijlagen

• vaarregelaar 8.jpg
    vaarregelaar 8.jpg
    221,6 KB · Weergaven: 4
Bij de vaarregelaar voor de boegschroef kan ik niet zien of het bec heeft .
Ik denk het niet, als je de specificaties opzoekt zie je nergens iets over een BEC. En bovendien begint de gespecificeerde voedingsspanning bij 2 Volt, en daar kun je niet de 4,8 V (of iets lager) die de ontvanger nodig heeft door een BEC van laten maken ( tenzij er een booster inzit, maar dat is onwaarschijnlijk in zo'n oude regelaar).

Het aansluiten is gelukt.
Dwz , vaar regelaar 1 doet niks.
Maar de andere twee wel .
Nummer 2 heb ik de rode draad door geknipt.
Die is voor de kopschroef, beide kanten gaf die 8,20 volt . Kon het niet op de kopschroef zelf testen , omdat op de beschrijving staat dat die alleen aan mag als de boot in het water ligt.
Nummer 1 gebruik ik voor de hoofd motor en werkt perfect. Ook beide kanten 8,20 volt.

Heb alles getest , dus beide motoren, en daarnaast ook 3 Servo en een zwaailamp.
En alles werkt.

Dank voor alle hulp.

Foto volgt nog.

Het aansluiten is gelukt.
Dwz , vaar regelaar 1 doet niks.
Maar de andere twee wel .
Misschien moet je die vaartregelaar "kalibreren". Dwz, die regelaar moet nog "leren" wat max vooruit, stop en max achteruit is.
Hoe je dat precies moet doen weet ik niet, dat moet in de gebruiksaanwijzing van die regelaar staan. Als je die niet hebt wordt het lastig.

Back