V stelling of niet

Hallo
Ik ben bezig met een watervliegtuig uit depron ,het is een beetje een eigen ontwerp gebaseerd op de puddle twin dus een hoogdekker.
nu is mijn vraag :zal ik een paar graden V stelling inbouwen om hem makkelijker de bocht door te krijgen of is dat niet nodig.
de vleugel heeft rolroeren.
Alvast bedankt voor de tips
mvrgr Kees

Door de V-stelling gaat hij niet makkelijker door de bocht als je met rolroer stuurt.

Heb je vlieg ervaring is het niet nodig.

Voor een beginner is het aan teraden omdat het vliegtuig eigen stabiler word door een paar graag V-stelling .;)

Mvg Johan

Daarbij, je maakt een hoogdekker, en die heeft meestal een behoorlijk pendulum effect wat hem ook stabiel maakt. V-stelling heeft dan niet zo veel zin, lijkt mij.
Voor een watervliegtuig is het volgens mij ook nog wat onhandiger omdat je er makkelijker mee omslaat zodra de wind niet recht van voren komt tijdens het taxi-en.

Volgens mij is wat hij bedoeld dat al het gewicht toch al onder de vleugel ligt en van zich zelf recht op wil blijven liggen.

Met v-stelling verlaagt je het zwaartepunt nog wel iets.

En dat een vleugel met v-stelling eerder gelift zou worden op crosswind dan een vlakke vleugel die nagenoeg dan geen wind vangt.
Dan heb jij Johan zeker nog nooit met veel wind getaxied over het veld met een dergelijk model.

En dat heeft niets te maken met of het een watervliegtuig is of niet.

Ik zou er bij twijfel gewoon 1 a 2 graden in doen dan heb je een mooie middenweg. Een calmato heeft ook ailerons en V-stelling maar de v-stelling is lang niet zo veel als bij bv een aileron loze taxi of charter.

DSC00064.jpg

Dit is als je crosswind weg gaat met V-stelling ;)

Oh verrek. Haii Kees ben jij het ff gemist...... In jouw geval maak er maar 10 graden V-stelling van. Doe ik het wel filmen over 2 weken :mrgreen:

Laatst bewerkt:
hallo
Ik heb besloten om de vleugel zonder v stelling te maken (sterker nog heb ik net gedaan)
Het resultaat zal vast wel door Dennis hier op het forum geplaatst worden
Bedankt voor de tips
gr Kees

Johan vliegt al een paar dagen en heeft ook geen probleem met crosswind en een een eigenbouw Fourstar die 2x zoveel v-stelling heeft als de orginale en ook nog eens 700 gram lichter is.

Hij krijgt straks ook nog een debut als watervlieger in Zeumeren.

Dit is als je crosswind weg gaat met V-stelling

Vergeten te sturen zou ik zeggen . :mrgreen:

De zin van V-stelling is niet dat het zwaartepunt dieper gaat liggen , wat zo wie zo niet merkbaar zou zijn.

Als een model met v-stelling scheef in de lucht vliegt heeft de vleugel die het meest naar onder hangt meer lift omdat de oppervlakte groter is.

Hij probeert dus zelf een horizontale lage te krijgen .

Mvg Johan

Nou wedden dat je dat wel merkt.
Wel eens gerold met een hoogdekker vs midden. Dan kiept de hoogdekker het laatste stukje door en dat zit hem echt niet alleen in de v-stelling. En V-stelling heeft wel meerdere functies.

Als een model met v-stelling scheef in de lucht vliegt heeft de vleugel die het meest naar onder hangt meer lift omdat de oppervlakte groter is.
Men zal vast vinden dat ik vervelend wordt(ben), maar voor de mensen die het echt willen begrijpen: ook dit citaat is niet juist.:(

Dihedraal is een ontwerpmogelijkheid bij vliegtuigen die de laterale stabiliteit versterkt. Dit principe heeft te maken met de zogenaamde V-stelling van de vleugels. Stel er vindt een ongewenste rolbeweging, zonder aileron-uitslag, om de langs-as plaats. Hierdoor zal de liftkracht van de vleugels niet meer recht omhoog, maar onder een hoek komen te staan. Door deze hoek heeft de lift naast een verticale ook een horizontale component, waardoor er een bepaalde horizontale snelheid is ontstaan. Deze snelheid veroorzaakt een zijwaartse windsnelheid op de vleugels. Als de vleugels nu in het verlengde van elkaar liggen (geen dihedral vleugelstelling), heeft deze windsnelheid hetzelfde effect op beide vleugels en zal de situatie niet verder veranderen. Echter, wanneer de vleugels in een V-stelling staan (dihedral) werkt de wind onder een verschillende hoek op beide vleugels. Door de kleinere hoek van de windsnelheid op de onderste vleugel zal deze meer lift leveren dan de bovenste vleugel, waarop de wind in verhouding onder een grotere hoek stroomt. Door dit verschil in lift zal het vliegtuig zichzelf recht trekken. Hieruit kan geconcludeerd worden dat de dihedral vleugelstelling zorgt voor statische laterale stabiliteit.

Ontvangen van "http://nl.wikipedia.org/wiki/Dihedraal"

Even voor je opgezocht , word het beter uitgelegt.;)

Mvg Johan

Grappige is dat ook die zelfde V-stelling er juist voor zorgt dat het model gaat rollen ofwel precies het omgekeerde van wat hierboven staat ;)

Een model zonder ailerons en zonder V-stelling is inderdaad niet te besturen. Of in ieder geval Amper. Enige wat hij doet is dan horizontaal om zijn as draaien (Yaw)

Je zus zegt hee, wat een lekker potje zaniken hoor. Zeggen dat iets niet zo is, maar dan niet verklaren waarom volgens jou niet. Dan zeg je volgens mij alleen dat je het zelf ook niet weet maar het wel graag oneens wil zijn.
V-stelling zorgt bij een crosswind voor ongelijke lift bij crosswind. Diezelfde rol die je in de lucht wel wil hebben kan je missen als kiespijn bij het taxi-en en opstijgen vanaf water. Dan werken de opgewekte rol en de zijdelingse weerstand samen om je vliegtuig razendsnel om te gooien, en ja Johan, dat heb ik helaas vaak genoeg meegemaakt. Natuurlijk gebeurt dit net zo goed op land als in het water, alleen is het nadeel in het water een stuk groter, en heb je door een langere start een groter risico.
Het 'pendulum effect' komt er in mijn definitie op neer dat je zwaartepunt zich onder het laterale centrum van de weerstand zich bevind. Zodra je dan met je roer een (vlakke) bocht maakt, 'duwt' de inertie op en ander punt (het GC namelijk) dan de weerstand, en die twee krachten zorgen dus voor een rolmoment. Dat is precies hetzelfde effect wat je wil bereiken met V-stelling. Het is gezien het aantal hoogdekkers zonder V-stelling dat er rond vliegt ook redelijk populair. Maar dat zou natuurlijk ook door hele ander dingen kunnen komen, zoals 'traditie' en 'mooi' en magische effecten die juist die vorm stabiel maken.
Maar goed, de vragensteller is weer wat wijzer geworden en heeft volgens mij de juiste keuze gemaakt. De rest van de discussie is wat mij betreft overbodig.

Laatst bewerkt door een moderator:
De rest van de discussie is wat mij betreft overbodig.
Ik denk dat het aan de topicstarter is om te bepalen of hij voldoende antwoord heeft gekregen op zijn vraag en inderdaad lijkt hij dit al aangegeven te hebben in post #8.
Ik zou daarom dan ook liever verder niet gereageerd hebben maar als er advies gegeven wordt op basis van onjuiste uitgangspunten lijkt het mij niet verkeerd dat dit gesignaleerd wordt.
Ik heb dan ook getracht mijn postings te beperken om niet een vertrollende invloed op dit draadje uit te oefenen.
Dus met excuus aan de topicstarter, maar omdat ik denk dat:
Je zus zegt hee, wat een lekker potje zaniken hoor. Zeggen dat iets niet zo is, maar dan niet verklaren waarom volgens jou niet. Dan zeg je volgens mij alleen dat je het zelf ook niet weet maar het wel graag oneens wil zijn.
op mij slaat, doe ik een poging om deze opmerking niet verder dit draadje te laten vervuilen maar in constructieve banen te leiden.
Ik daag Jib uit om zelf een draadje te starten (suggestie: ik denk dat het het beste thuis zou horen onder algemeen modelvliegen) waarin hij kan uitleggen hoe het pendulum effect en stabiliteit in elkaar zit: ik zal daar dan on-topic reageren als ik daar behoefte toe voel.
Ik voel me vooralsnog niet geroepen om ongevraagd (!) de voortgezet onderwijslessen over ontbinden van krachten en koppels hier over te doen.
Nogmaals, excuus aan de topicstarter: in dit draadje zal ik niet meer reageren.

Laatst bewerkt:
V-stelling zorgt bij een crosswind voor ongelijke lift bij crosswind. Diezelfde rol die je in de lucht wel wil hebben kan je missen als kiespijn bij het taxi-en en opstijgen vanaf water. Dan werken de opgewekte rol en de zijdelingse weerstand samen om je vliegtuig razendsnel om te gooien, en ja Johan, dat heb ik helaas vaak genoeg meegemaakt. Natuurlijk gebeurt dit net zo goed op land als in het water, alleen is het nadeel in het water een stuk groter, en heb je door een langere start een groter risico.

In Zeumeren bij het watervliegen op 17-4 vliegt ik met een FS-60 die 2x zoveel V-stelling heeft als het op de tekening staat.

En daar kan ik je laten zien dat het helemaal geen probleem is ,heb hem gistern bij de stevige wind ook gevlogen en taxi hem gewoon met crosswind zonder probleem.

673849ab7e5f5805c.jpg

Mvg Johan

Laatst bewerkt door een moderator:
Grappige is dat ook die zelfde V-stelling er juist voor zorgt dat het model gaat rollen ofwel precies het omgekeerde van wat hierboven staat ;)

johan heeft gelijk,
en wat jij beschrijft, word veroorzaakt doordat je met je richtingsroer, de stand van het vliegtuig veranderd, waardoor de vleugel het door jouw beschreven beeld laat zien,

als je richting stuurt op een kist met v stelling, duw je daarmee de ene vleugelhelft naar voren en de andere blijft achter, waardoor je op de voorste helft meer lift genereert, en minder op de andere, daardoor rolt het ding,

wanneer je vervolgens rechtuitstuurt, heffen beide helften dit op, en zal het door johan geschreven verhaal in werking treden,

in feite hebben jullie dus beide gelijk,

zonder V-stelling en zonder rolroeren kun je wel degelijk vliegen. Als je rudder geeft (voeten) naar links zal je linkervleugel zachter gaan, want die neemt de binnenbocht. De rechtervleugel gaat harder. In de formule voor lift staat o.a. het component snelheid kwadraat. Even kort samengevat, als je lanzaam vliegt heb je minder lift dan wanneer je snel vliegt.

Als je dus die bocht indraait met je rudder gaat je rechtervleugel harder. Dat resulteert in meer lift, waardoor die omhoog komt. Het tegenovergesteld gebeurt bij links, die minder lift oplevert en daardoor zakt. Zo rol je altijd.

Wel zal je in dit geval niet gecoördineert vliegen (voor de mensen die weten wat dat betekend), maar als je toch een motor op je vliegtuig hebt maakt dat niet zoveel uit.

Een V stelling versterkt dat effect. Als je door je rudderuitslag links ook over je linkerlveugel begint te rollen komt één kant van de V naar beneden, links. De lift is in dit geval recht omhoog gericht, opzich niks verontrustends. Rechts overhelt steeds meer en meer en dat wordt nog eens versterkt door de extra snelheid v.d. bocht. Ook wordt de lift steeds meer en meer naar links gericht.

Door een V stelling kun je dus makkelijker rollen, maar pas op! dit kan zichzelf ook over-corrigeren. Wanneer je een V stelling in een rol legt zal het zelf alleen maar verder rollen.

Of je dat fijn vind? Persoonlijke keuze.

Over zwaartepunt en whatever moeten jullie het zelf maar uitvechten.

Back