En terwijl ik nog maar net begonnen ben aan de HMS Victory ga ik weer beginnen aan mijn volgende project: de USS Essex van Aeropiccola in 1:70. Ik ga niet alleen bouwen maar samen met m'n vriend Jan.
De Essex was een Amerikaans fregat bewapend met 32 stukken geschut. Op 30 september 1799 werd ze te water gelaten. Aan het schip was 139326 dollar besteed, bijeengebracht door de bevolking van Salem en Essex county, waar de naam ook van is afgeleid. 17 december van hetzelfde jaar werd ze goedgekeurd voor actieve dienst door haar kapitein Edward Preble.
Haar eerste missie was een konvooi uit Batavia beschermen tegen Franse kapers samen met de USS Congress. De Essex passeerde tijdens deze missie als eerste eerste schip van de US NAVY de evenaar.
Haar volgende missie was onder captain William Bainbridge Amerikaanse handelsschepen beschermen tegen Barbarijse zeerovers in de Middelandse Zee.
In 1812 werd ze ingezet tegen de Britten en kaapte ze verschillende schepen, waardoor ze berucht werd bij de Britse koopvaardij en walvisvaart. De Engelsen lieten het hier niet bij zitten en zetten een val op waarbij de Essex een van haar bramstengen verloor. Ze zeilde een haven binnen bij het neutrale Chili, maar toch lukte het de Engelsen haar te veroveren. Ze sleepten haar mee naar engeland en nadien heeft ze nog enkele jaren dienstgedaan als HMS essex.
en een plaatje van het schip
Genoeg gekletst
, bouwen dus.
Dit zijn de spullen die bij het pakket zaten, bouwbeschrijvingen en tekeningen missen en er is meer kwijt dan dat er nog wel is. Goeie oefening voor een scratchbuilt. Via een van de forumleden heb ik een boek van Atonomy of the Ship Uss Essex kunnen downloaden, veel bestuderen en figuurzagen dus. Heb er zin in!
Het schip
En de onderdelen van het pakket, de zeilen zijn geloof ik het enige wat nog compleet is
De ronding bij de kont
en bij de boeg klop alles niet helemaal, het enige wat is verjongt is de zandstrook, voor de rest zijn de planken er opgelijmt, niks geen stealers of droppers of verjongingen. hier moeten we naar gaan kijken, aangezien we het onderwaterschip willen bekoperen zal er later vrij weinig van te zien zijn, moeten we het dus proberen op te lossen tot de waterlijn, daaronder maakt het niet uit.
Even knoeien dus, maar we beginnen vol goede moed en zien wel waar we terecht komen

groeten, Rijk en Jan
De Essex was een Amerikaans fregat bewapend met 32 stukken geschut. Op 30 september 1799 werd ze te water gelaten. Aan het schip was 139326 dollar besteed, bijeengebracht door de bevolking van Salem en Essex county, waar de naam ook van is afgeleid. 17 december van hetzelfde jaar werd ze goedgekeurd voor actieve dienst door haar kapitein Edward Preble.
Haar eerste missie was een konvooi uit Batavia beschermen tegen Franse kapers samen met de USS Congress. De Essex passeerde tijdens deze missie als eerste eerste schip van de US NAVY de evenaar.
Haar volgende missie was onder captain William Bainbridge Amerikaanse handelsschepen beschermen tegen Barbarijse zeerovers in de Middelandse Zee.
In 1812 werd ze ingezet tegen de Britten en kaapte ze verschillende schepen, waardoor ze berucht werd bij de Britse koopvaardij en walvisvaart. De Engelsen lieten het hier niet bij zitten en zetten een val op waarbij de Essex een van haar bramstengen verloor. Ze zeilde een haven binnen bij het neutrale Chili, maar toch lukte het de Engelsen haar te veroveren. Ze sleepten haar mee naar engeland en nadien heeft ze nog enkele jaren dienstgedaan als HMS essex.

en een plaatje van het schip
Genoeg gekletst

Dit zijn de spullen die bij het pakket zaten, bouwbeschrijvingen en tekeningen missen en er is meer kwijt dan dat er nog wel is. Goeie oefening voor een scratchbuilt. Via een van de forumleden heb ik een boek van Atonomy of the Ship Uss Essex kunnen downloaden, veel bestuderen en figuurzagen dus. Heb er zin in!
Het schip
En de onderdelen van het pakket, de zeilen zijn geloof ik het enige wat nog compleet is

De ronding bij de kont
en bij de boeg klop alles niet helemaal, het enige wat is verjongt is de zandstrook, voor de rest zijn de planken er opgelijmt, niks geen stealers of droppers of verjongingen. hier moeten we naar gaan kijken, aangezien we het onderwaterschip willen bekoperen zal er later vrij weinig van te zien zijn, moeten we het dus proberen op te lossen tot de waterlijn, daaronder maakt het niet uit.
Even knoeien dus, maar we beginnen vol goede moed en zien wel waar we terecht komen


groeten, Rijk en Jan
Laatst bewerkt: