uitslagen V-staart

ik weet bijna zeker op het forum een keer iets gelezen te hebben over roeruitslagen van een V staart maar ik kan het niet meer vinden.

Het was een tip van iemand dat je up meer (of was het minder?) uitslag moet hebben dan down

Weet iemand hoe het zit?

groeten

Justus

de roeren moeten voor de richting MEER naar BOVEN , en MINDER naar ONDER. en voor de HOOGTE , is dit volgens Uw GEVOEL, ik geef bijna altijd gelijk.

waarom is dit eigenlijk? is toch ook niet bij een een normale staart? Ik vlieg zelf met alle kanten gelijk, maar merk niks bijzonders.

ik neem aan dat u toch richting geeft met de v staart, doordeze uitslagen ( boven meer dan onder neemt u vloeiender bochten :roll:

nou snap ik er nik smeer van... Bij mij is de uitslag 10mm naar boven en 10mm naar beneden op beide vlakken. Links/rechts doe ik met rolroer, maar dat heeft hier volgens mij niks mee te maken. :?

ps. Ik ben 16, dus geen 'u' svp. :wink:

uitslagen zijn afhankelijk van de hoek die de V maakt. hoe groter de hoek is, des te meer de staart als hoogteroer werkt. Dit betekend dat de hoogteroer uitslagen kleiner zijn dan de verschil uitslagen voor het richtingsroer.

Mijn ervaring met een hoek van ca. 100 tot 110 graden is dat beide uitslagen gelijk zijn. De grote van de uitslagen zijn dan afhankelijk van het model:

De uitslag van een roer hebben te maken met een aantal componenten:

snelheid

snel vliegtuig heeft kleinere uitslagen
langzaam groter.

lengte tussen zwaartepunt en het roer.
Hiermee wordt het moment vastgelegd voor het draaien om de dwarsas van het vliegtuig is dit moment groot(lange afstand) dan is dit klein en bij een korte afstand is dit moment niet zo groot en heb je grotere uitslagen nodig.

complexe zaak nietwaar? je kunt het met een elektrozwever eenvoudig vaststellen. Houdt het model goed vast in de hand en zet dan de motor aan. Je voelt dan de naar welke kant de staart wil trekken/duwen. Geen garantie wel een idee hoe je instelling is.

Back