Uitschuifbaar (in de breedte) mes gezocht

Hoi allemaal,

waarschijnlijk is dit een erg domme vraag, maar men heeft me altijd geleerd dat er geen domme vragen bestaan.

Ik heb balsa latjes van 10x10 mm liggen. Nu ben ik echter tot de conclusie gekomen dat ik er eigenlijk 2 van 5x10 mm nodig had (het gaat hier in totaal wel over zo'n 30 latjes).

Nu zou ik dus in principe deze latjes mooi in 2 kunnen snijden tot ik dus 2 keer een latje van 5x10 mm overhoudt.

Ik heb ooit eens lang geleden gezien dat er mesjes bestaan die je in de breedte kan regelen zodat je de houder mooi langs de lat kan houden en dan kan snijden zodat je altijd de mooie zelfde breedte behoudt. Tot mijn spijt weet ik niet hoe zo'n mes heet en kan het dus ook niet vinden in Google om te zien waar ze het eventueel verkopen.

Daarom dus mijn vraag aan MBF : wie weet hoe zo'n mesje heet en waar ik het kan verkrijgen (liefst in Belgie).

Groetjes en alvast bedankt,

Davy

Hello Davy,
ik denk dat je een balsasnijder bedoeld. Als je dit ingeeft op google vind je in de eerste link een verwijzing naar conrad. Het kost iets van 8 euro.

Greets from Dimi

Kijk jongens, dit is nu net wat ik zocht, waarvoor mijn welgemeende dank.

P.S. Kan ik dit zelf verplaatsen naar het juiste subforum ?

Groetjes,

Davy

nee, dat lukt je niet. Dat zal een mod moeten doen.

Maar als je nu gewoon hebt wat je zocht zal dit topic snel genoeg in de diepte verdwijnen...

Mocht je hem graag verplaatst zien, klik dan bij de startpost linksonderin op de roodomrande driehoek...

Alleen als je daarmee een latje van 10x10 mm wilt halveren, moet je wel maatregelen nemen ... ten eerste is 10 mm wel veel voor een latjessnijder ... maar als dat wel zo lukken dan moet je nog een steunlat van 10 mm dik op je werkbank spijkeren waar tegen je de 10x10mm balsalat drukt tijdens het snijden ....

@Dirk : bedoel je dan gewoon om de houder van het mesje op te laten rusten tijdens het snijden ?

Heb hem nu trouwens bij Conrad gevonden, maar 6,95 EUR verzendingskosten vind ik wel wat veel voor zo'n mesje. Zal dus eerst eens kijken waar ik hier in de buurt zoiets in de gewone winkel kan vinden ! :-)

Ik denk dat je te moeilijk denkt. Pak een plankje balsa en prik daar een standaard #11 exacto mesje doorheen zodanig dat de afstand tussen het mesje en de rand van het balsa 10cm is.

Daarna leg je het te snijden plankje tegen een lat aan en beweeg je je plankje met mes langs die lat, terwijl je het mesje in het balsa drukt.

De latjessnijders halen doorgaans de 10cm niet. Die zijn dan ook bedoeld om latjes te snijden, niet om plankjes te snijden :)

Oef, ok, dan heb ik niets gezegd en is een lattensnijder wel makkelijk. De oplossing die ik aandraag werkt ook, maar zo'n lattensnijder is dan wel echt heel makkelijk.

Mijn ervaring met een lattensnijder is dat de snede altijd een beetje schuin is. In plaats van latjes met een rechthoekige doorsnede krijg je latjes met een ruitvormige doorsnede. Dit is een beetje te voorkomen door de lat in meerdere stappen te snijden en het mesje steeds iets dieper te stellen. Maar mooie vierkante latten heb ik nooit kunnen snijden.

Een 10 mm dike plank met een balsa snijder snijden gaat niet echt goed. je mes gaat dna de nerf volgen en dan wordt de snede scheef.

Davy, kom gewoon eens een keertje langs en rag die planken door mijn cirkelzaagje, lintzaag of electrische figuurzaag. Neem dan ook de andere planken mee die je tot latjes wil verwerken............

Tot 2 mm snij ik ook met de lattensnijder , ribben oplijmer bv.

Dikker zaag ik met de lintzaag , je krijgt dan exakte rechthoek latjes van dezelfde maat .

Belangrijk als je van tekening bouwt . ;)

Mvg Johan

Back