uitboren van je propellor gat.. hoe ga je te werk.

Je kent het wel.
Je prop moet op je meenemer ,maar het gat is uiteraard altijd iets te klein.
Ik boor hem altijd met de hand uit en laat de boor het werk doen.. gaat altijd goed. Of even vast zetten in de bankschroef en dan uitboren.

Maar..

Mijn props worden al groter omdat mijn modellen al groter worden..
Hoe gaan jullie te werk bij het uitboren van een wat grotere (bv menz s 22/10) prop van hout en ik heb ook net mijn eerste carbon prop binnen (20x10) en die vernaggel je niet graag..

Dus tips.. meer dan welkom.. voordat ik er de boor inzet..

Peter

Voor dit werk bestaan propruimers. Het is zeker aan te raden om die te gebruiken omdat het gat dan netjes rond en recht blijft. Als je uit de hand gaat boren bestaat de kans dat je een beetje scheef gaat. Een prop met het gat een beetje scheef kan behoorlijk gaan trillen.

En altijd in een boorkolom.
Ik deed het eerst ook uit de hand, en dat is niet goed :nooo:
Mijn koolstof props zijn gelukkig goed.
Dus een ruimer heb ik ook niet.
En goed uitbalanceren na het boren.

ik ben zelf niet zo'n fan van propruimers.. ik zal in iedergeval mijn boorkolom even afstoffen.

Had je die koolstof props ook uit de hand gedaan?

Peter

dat uit de hand, forget it, heeft me al veel props gekost :)

ik gebruik de ruimers, let wel er zijn 2 types, voor metrishe maat en inches :)

ik heb wel een ruimer (metrisch) maar daarmee kan ik niet een prop zoals die menz-s van 2,5cm dik mee ruimen.. daar is ie niet lang genoeg voor..
Wat voor ruimer zou je daarvoor gebruiken en waar haal je die..?

Peter

Ik heb mijn propruimer destijds bij Q te P gekocht, het is een soort van trapboor. Ik heb de mijne wel moeten slijpen want hij was erg bot. Dat slijpen kan misschien een beetje lastig zijn maar als je goed oplet valt het best wel te doen.
Wanneer je een kolomboormachine hebt die heel langzaam (echt heel langzaam!) kan draaien kan je die propruimer er misschien wel in zetten. Maar dan mag hij echt niet sneller dan iets van 30 omw/min. draaien!

Back