typhoon asje te kort? Verleng!

Ik heb er alle koperdraad af gehaald en dan rechtop in men werkbank gezet.

Na zowat 30 tikken, -met een ijzeren hamer-, wist het asje eindelijk welke richting hij uit moest. :D

Met de beschadigingen weg te slijpen heb ik nu een rechte as van 50 mm over .

voila weer vooruit.

Wanneer je ergens een as uit tikt, is het belangrijk dat je het materiaal goed laat 'schrikken' .. zorg ervoor dat de motor zeer goed ondersteund wordt, en absoluut niet meegeeft (op een zware bankschroef o.i.d.).

Beste Joost, wat verstaat U onder schrikken,
ikzelf versta onder schrikken, term bij ons bij het harden van ijzer, door een roodgloeiend stuk metaal onder te dompelen in olie.

Beste Joost, wat verstaat U onder schrikken,
Als je het motortje hebt opgespannen doe je net alsof je weggaat, maar als je bij de deur bent kruip je voorzichtig terug. Bij de werkbank aangekomen spring je ineens op. Het asje schrikt zich dan rot.

tieske

8) kan ik waarderen.

uit zn verhaal maak ik op dat je met schrikken moet zorgen dat alle kracht ineens op de as komt, en niet eerst het anker een stukje meebeweegt, waarna "langzaam" de kracht van de hamer op de as komt.
Anker dus goed vastzetten/ondersteunen, en dan flink meppen.

Monkey zei:
8) kan ik waarderen.

Anker dus goed vastzetten/ondersteunen, en dan flink meppen.

ik versta het zo:
Anker goed ondersteunen op iets van ijzer zodat de volle impuls van je hamer op zen plaats komt

En wanneer je lichte tikken heeft zal op een bepaald moment de vernis of lijm moe worden en barsten waardoor het asje los komt.

Met die resem koperdraad erop,kreeg ik een gesmede kop en een 2 cm die al krom was

Nog een tip is dat je eventueel eerst ergens een nagel in slaat in een stuk hard hout zo kan je leren recht slaan als opwarming.

Groeten

Back